باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

تبلور استعداد وتخصص جوانان ایرانی درتکنولوژی پِرِد/اقتصاد مقاومتی الگوی ابداع این روش جدید بود

فناوری پِرِد، شاهکار متخصصان ایرانی است که پس از ده سال تحقیق، به بهره برداری رسید.

تبلور استعداد وتخصص جوانان ایرانی درتکنولوژی پِرِد/اقتصاد مقاومتی الگوی ابداع این روش جدید بود به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش متخصصان ایرانی اعلام کردند که به روش جدیدی برای تولید آهن اسفنجی دست یافته‌اند. این روش که از جدیدترین روش‌های احیای مستقیم به حساب می‌آید توسط متخصصان ایرانی در شرکت آلمانی ابداع و به نام پِرِد ثبت شده و بر اساس گفته های صاحب نظران ایده ساختار این فرآیند نزدیک به روش میدرکس است. (میدرکس تکنولوژی است که در کارخانه‌های تولید آهن اسفنجی از آن بهره گرفته می شد و حق ثبت آن متعلق به یک شرکت آمریکایی است.)
 
فرآیند احیای مستقیم پرد گندله‌های اکسید آهن را به آهن اسفنجی تبدیل می‌کند که برای فولاد سازی با کیفیت بالا مفید است. اکنون 4 طرح از 7 طرح فولادی کشور با پِرِد در حال ساخت است و ابداع این روش به استقلال هرچه بیشتر کشور در جهت تولید محصول استراتژیک فولاد کمک کرده و وابستگی ما را به واردات تکنولوژی در این حوزه کاهش می‌دهد.
 

تکنولوژی ایرانی پِرِد تبلور استعداد و تخصص جوانان ایرانی است

حسن کرباسچی مدیر عامل شرکت ام. ام. ای سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،اظهار کرد: تاکید سازمان های جهانی برای تولید فولاد از طریق کوره های قوس الکتریکی از یک طرف و هدف گذاری برای رسیدن به تولید 55 تولید فولاد در افق 1404 ما را بر آن داشت که تکنولوژی جدیدی را برای تولید آهن اسفنجی و افزایش ظرفیت تولید آهن از 25 میلیون تن در سال به 50 میلیون تن ابداع کنیم.

وی در ادامه افزود: متخصصان و مهندسان کارخانه های فولاد کشور که تجربیات زیادی را در این سال ها اندوخته‌اند، در شرکت دولتی ام. ام. ای دور هم جمع شدند و توانستند در طی ده سال به ابداع روش جدیدی در تولید آهن اسفنجی دست یابند.

کرباسچی تصریح کرد: اکنون چهار طرح تولید آهن اسفنجی کارخانه‌های فولاد شادگان، میانه، بافت، نیریز با تکنولوژی تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی 'پِردِ' (PERED) یا در حال اجراست و یا مراحل آزمایشی خود را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این تکنولوژی برای اولین بار اجرایی می‌شد، آمادگی داشتیم در عرصه عمل ایراداتی داشته باشد و فکر می کردیم 2 تا 3 ماه زمان برای به بهره برداری رسیدن آن لازم باشد، اما علی رغم همه نگرانی ها، زودتر از زمان متداول تکنولوژی های دیگر به محصول رسیدیم و در عین ناباوری در 24 ساعت به ثبات تولید با کیفیت 96 درصد دست یافتیم.

مدیرعامل شرکت ام. ام. ای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بیان کرد: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی پِردِ، متناسب با اقلیم کشور و با استفاده از تجربیات محققان و متخصصان داخلی در زمینه احیا و در راستای اقتصاد مقاومتی با استفاده حداکثری از توان داخلی طراحی و در کشور آلمان ثبت جهانی شده است.

وی گفت: برای نخستین بار نیز دانش فنی تکنولوژی تولید آهن اسفنجی پرد برای تولید 300 هزار تن در سال به کشور چین صادر شد و با توجه به ثبت جهانی در اروپا و آسیا، از این پس هر شرکتی در هرجای دنیا بخواهد از این تکنولوژی برای تولید آهن اسفنجی استفاده کند ، باید هزینه های آن را به ایران بپردازند.

حسن کرباسچی اعلام کرد: با توجه به سیاست های جهانی تولید فولاد ، نیاز داخلی و رتبه یک بودن ایران در تولید آهن اسفنجی در جهان، تمام مولفه ها برای ظهور تکنولوژی پِرِد در ایران و کل جهان فراهم است و از سرمایه گذاران می خواهم که در این مرحله حساس به توسعه این تکنولوژی ایرانی کمک کنند.

وی ادامه داد: تکنولوژی پِرِد توان تولید از ظرفیت پایین 100 هزار تن تا ظرفیت مگاموتور را داراست و در هر جای دنیا هر پروژه ای به ما پیشنهاد شود به راحتی می توانیم آن را پوشش دهیم.

کرباسچی در پایان تاکید کرد: تمام تلاش خود را در جهت شناسایی و تکمیل نواقص پروژه پِرِد صورت می دهیم تا به زودی با دست پر وارد بازارهای جهانی شویم.

مزایای تکنولوژی پِرِد بیشمار است

مهدی کرباسیان رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزیاظهار کرد: طرح فولاد میانه یکی از 7 طرح فولادی کشور است که برای اولین بار به روش ایرانی پِرِد در کشور راه اندازی می شود .

وی در ادامه افزود:کارخانه فولاد شادگان نیز تولید آزمایشی خود را براساس تکنولوژی پِرِد از اردیبهشت ماه 96 آغاز کرده است و امیدواریم به زودی این کارخانه نیز به طور رسمی افتتاح شود.

تفاوت طرح پِرِد با سایر طرح های تولید فولاد استفاده از تکنولوژی بهتر، سرمایه گذاری کمتر و صرفه جویی انرژی است و انتظار می‌رود این طرح را در کل ایران و حتی در دنیا توسعه دهیم.

پِرِد هزینه های تولید محصول را کاهش می دهد

عباس‌تفضلی، مدیرعامل شرکت فولاد‌شادگان در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد: راه‌اندازی طرح فولاد شادگان به صورت آزمایشی یکی از بزرگترین افتخارات صنعتی کشور است که با تکنولوژی  بومی پِرِد به سرانجام رسیده است.

وی با اعلام اینکه کارخانه تولید آهن‌ اسفنجی شادگان با همکاری شرکت ام. ام. ای، فولاد‌ خوزستان و با تلاش شبانه‌روزی متخصصان به بهره‌برداری رسیده است ، افزود: این کارخانه قادر است سالانه 800 هزار‌تن آهن‌ اسفنجی تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد.

تفضلی در خاتمه تصریح کرد: علی رغم نو بودن این روشِ تولید آهن اسفنجی ، مشکلات آن بسیار کم است و در مقایسه با روش های قدیمی، در عین حال که از هزینه های تولید می‌کاهد کالای باکیفیت تری تولید می‌کند.

تکنولوژی ایرانی پِرِد، هزینه‌های فولادسازی را کاهش می‌دهد

رسول احمدزاده مدیرعامل فولاد میانه در گفتگو باخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: طرح فولاد میانه یکی از 8 طرح فولادی کشور است که بعد از فولاد سپیدشت افتتاح شد.

وی با توضیح درمورد خصوصیات فنی پروژه فولاد میانه،گفت: یکی از ویژگی های این طرح، احداث کارخانه در مساحت محدود بوده که این امر موجب صرفه جویی در هزینه ها و میزان سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای پروژه شده است.

احمدزاده همچنین تاکید کرد: نکته مهم دیگر در مورد کارخانه فولاد میانه ، استفاده از ظرفیت های بومی در احداث و اجرای آن بود، تا جاییکه از حداکثر توان شرکت های داخل استان استفاده شده است.

مدیرعامل فولاد میانه تصریح کرد: در کارخانه فولاد میانه از تکنولوژی تمام ایرانی پِرِد استفاده شده است. پرد روش بهینه‌سازی شده برای تولید آهن اسفنجی است که موجب کاهش هزینه های مصرف برای تولید سنگ آهن ، بالا رفتن راندمان، اثرات مخرب زیست محیطی کمتر و تولید محصول با کیفیت تر در این کارخانه می شود.

وی در خاتمه گفت: انتظار می‌رود با تکمیل زنجیره فولادسازی احیا و نورد در مجموعه فولادسازی میانه در آینده نزدیک، شاهد اشتغالزایی هرچه بیشتر در سطح استان باشیم.

گزارش: سمیه عرب

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار