حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای مطرح کرد؛

احتمال ورود دادستانی به پرونده مهدی طارمی/ نقش مامور واجا در خروج یک ممنوع الخروج از کشور/ آخرین وضعیت پرونده های جهانگیری، دری اصفهانی و زمان اجرای حکم بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضاییه از احتمال ورود دادستانی به پرونده مهدی طارمی خبر داد.

کوتاهی وزارت تعاون و بانک مرکزی موجب بروز مشکل موسسات مالی و اعتباری شده استبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیستمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا یاد شهید حسین فهمیده را گرامی می‌دارم و به این مناسبت روز 13 آبان روز بسیج دانش آموزی نامگذاری شده است. همچنین روز تسخیر لانه جاسوسی را که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی است را نیز گرامی می داریم.

وی در رابطه با شرکت های تعاونی اعتبار گفت: در یک مقطع زمانی وزارت تعاون به شرکت های تعاونی مجوز داد و روی آن‌ها نظارتی نشد. این شرکت‌ها با اخذ وجوهی از مردم مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده‌اند که تا امروز ادامه دارد. بانک مرکزی هم که وظیفه نظارت بر امور بانکی و پولی را دارد در این زمینه کوتاهی کرده و حالا امروز کار نظارت را شروع کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: بر اثر کوتاهی دو سازمان وزارت تعاون و بانک مرکزی این موضوع ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: بانک مرکزی در راستای ساماندهی با برخی از این موسسات اعتباری صحبت می کند تا 8 مورد از این موسسات منحل و شرکت اعتباری کاسپین ایجاد شود که قبل از تسویه حساب کلی و بررسی طلب مردم و میزان اعتبارات به تعاونی کاسپین مجوز داده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: عده ای از سپرده گذاران که احساس خطر کردند، اقدام به شکایت از این موسسه کردند که با کمک مجلس و دستگاه قضا مشخص شد که بانک مرکزی باید در جهت چگونگی ادامه کار موسسه کاسپین و فرشتگان کار کارشناسی انجام دهد و قوه قضاییه هم ببیند کجا جرم رخ داده است و تلاش می‌کنیم که حق و مال مردم از بین نرود، اما کار اصلی قوه قضاییه رسیدگی به جرم و گرفتن اموال مردم است و پولی ندارد که به مردم بدهد.

پرداخت 1500 میلیارد تومان به سپرده گذاران موسسه فرشتگان

وی افزود: با توجه به اهمیت مسئله، چندین جلسه را با مجلس و کارشناسان بانک مرکزی برگزار کردیم و چندین بخش نامه خود بنده صادر کردم و در شهریور ماه تبصره 236 آیین نامه داخلی مجلس صادر شد تا قوه قضاییه خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی کند که این در حال انجام است و به سراسر کشور هم آن را ابلاغ کردیم، زیرا در استان‌های مختلف حساب‌ها مسدود شده بود.

معاون اول قوه قضاییه گفت:به همه روسای دادگستری دستور دادیم تا هر گونه دستور مبنی بر مسدود شدن حساب به دلیل باز بودن پرونده،  اجرا نشود، اما این نگرانی بود که موسسه فرشتگان یا کاسپین به برخی از افراد سپرده ها را پس دهد و برخی سرشان بی کلاه بماند. بر این اساس مقرر شد دادستانی بر روی باز پس دادن اعتبارات تا سقف صد میلیون نظارت کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: 2 هزار میلیارد تومان برای پرداخت سپرده ها در یک حساب در نظر گرفته شده که تاکنون یک هزار و 500 میلیارد تومان آن پرداخت شده و در این مدت 59 حساب مسدود شده بود که با پرداخت وجوه این 59 حساب، مسدودی آن‌ها رفع شد.

میزان بدهی های موسسه فرشتگان

وی ادامه داد:مشکلی که وجود دارد این است که اموال و دارایی‌ها نمی تواند کفاف بدهی‌ها را بدهد. موسسه فرشتگان تا امروز کسری مالی برای پرداخت وجوه و سود سپرده‌ها دارد که قوه قضاییه باید به دنبال پیدا کردن اموال و دارایی ها باشد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت:در موسسه فرشتگان سوء استفاده شخصی صورت گرفته و تمام کارها به یک نفر سپرده شده بود، اما کسری حساب فقط به سوء استفاده مربوط نیست. بلکه چون سود این موسسه زیاد بود و هیچ مرکز درآمدی نداشت، سود از اصل سپرده ها پرداخت می شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود:حساب های دفتری این موسسات مشخص و واضح نیست. در سال 95 که بانک مرکزی از موسسه فرشتگان بازرسی کرد، مشخص شد که 7 هزار و 760 میلیارد تومان میزان اموال و 2 هزار و 700 میلیارد تومان میزان بدهی و 4 هزار و 100 میلیارد تومان کسری حساب دارد و در این تاریخ خود فرشتگان حساب رسی می‌کند و می‌گوید که این موسسه 8 هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات، 2 هزار و 500 میلیارد تومان کسری دارد.

وی افزود: بانک مرکزی در سال 96 گزارشی ارائه می‌کند که میزان سپرده آتی 8 هزار و 600 میلیارد تومان و تسهیلات یک هزار و 100 میلیارد تومان است و کارشناس خود فرشتگان گفت که 2 هزار و 560 میلیارد تومان از اموال منقول است که بازپرس در اینجا دستور کارشناسی می دهد و در نهایت مشخص می شود که یک هزار و 440 میلیارد تومان مربوط به اموال است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: در جلسه ای که با مسئولان موسسه فرشتگان داشتم، موسسه فرشتگان ادعا می کند بخشی از اموال ما پروژه‌های نیمه کاره است که اگر کامل شود، یا کل بدهی و یا بخش زیادی از بدهی را پوشش می دهد، اما نقدینگی برای تکمیل پروژه‌ها را نداریم و برای تکمیل پروژه ها زمان زیادی اعلام کردند. همچنین اعتراض و گله هایی هم از بانک مرکزی داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: بنده به مسئولان موسسه فرشتگان گفتم اگر شما برای املاک بالاترین قیمت را اعلام کردید، اموال از توقیف خارج می شوند که آن‌ها این موضوع را پذیرفتند.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: مردم باید چشم و گوش خود را باز کنند تا پول خود را نزد هر جایی نگذارند و اگر دیدند جایی غیرمعقول عمل می کند شک کنند و دوم اینکه مجلس و دولت هم به کار نظارتی خود عمل کنند و اگر در جایی جرمی رخ می‌دهد، قوه قضاییه وارد می شود. اکنون هم با آیین نامه و درخواست مجلس، قوه قضاییه خارج از تشریفات اداری به پرونده رسیدگی می کند، اما قوه قضاییه مالی ندارد که بدهی‌ها را پرداخت کند.

صدور کیفرخواست برای 11 نفر در پرونده شهرک صدرا

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهرک صدرا گفت: در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهرک صدرا در استان فارس باید بگویم که این تخلف توسط شهردار و اعضای شهرداری سابق شهرک صدرا رخ داده است.

وی افزود: برای 11 نفر کیفرخواست و احکامی از 15 تا 3 سال حبس و انفصال از خدمت در دادگاه بدوی صادر شده که البته قابل تجدید نظر خواهی است.

ورود دستگاه قضا به بحران آب

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه قضایی بر موضوع بحران آب ورود پیدا کرده است؟، تصریح کرد: مسئله آب یک مسئله مهم است و دولت هم روی این موضوع اهتمام دارد، اما مدیریت آب مسئله مهم تری است و قوه قضاییه از سال 94 بر روی احداث و برداشت‌های غیر قانونی از چاه‌ها و رودخانه‌ها ورود پیدا کرده است و دادستان ها به جد در استان هایی که با کمبود آب مواجه هستند، این موضوع را دنبال می کنند. اما تعیین حقابه بر عهده دولت است.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: رسیدگی به موضوع مدیریت و مصرف آب کار دولت است و به قوه قضاییه مربوط نیست.

ورود دادستان و سازمان بازرسی به پرونده مهدی طارمی

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که در ماجرای محرومیت طارمی بازیکن پرسپولیس مشخص شد که این بازیکن به همراه باشگاه پرسپولیس اقدام به جعل قرارداد کرده و این قرارداد جعلی را ضمن ثبت در فدراسیون فوتبال به مجامع بین المللی ارائه کرده است که حتی برخی کارشناسان حقوقی خواهان ورود مدعی العموم به این ماجرا شدند. آیا مدعی العموم به این مسئله جعل قرار داد و محکومیت فوتبال ایران ورود می کند؟، ضمن اینکه شنیده شده 9 نفر نیز در رابطه با دلالی و اخاذی در فوتبال دستگیر شده اند، این موضوع نیز صحت دارد؟، تصریح کرد: اگر صوری باشد و اگر دولتی باشد، هم سازمان بازرسی و هم دادستانی باید به آن ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در رابطه با بازداشت 9 نفر به جرم دلالی در فوتبال گفت: از این پرونده اطلاع ندارم.

کشف محموله بزرگ پیش سازهای موادمخدر در فارس

وی در رابطه با کشف مواد پیش ساز مخدر در استان خراسان گفت:این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است، اما حجم مواد کشف شده زیاد است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اگر مشخص شود مواد کشف شده برای ساخت مواد مخدر بوده، جرم است و مجازات سنگینی هم در قانون دارد.

دری اصفهانی در زندان است

وی در رابطه با قطعی شدن حکم دری اصفهانی جاسوس تیم هسته ای و به زندان رفتن یا نرفتن او، تصریح کرد: دری اصفهانی دو پرونده دارد یکی جاسوسی که به 5سال حبس محکوم شده، اما قبل از آن به دلیل پرونده مالی در زندان بود که با قطعی شدن حکم جاسوسی در حال حاضر در زندان به سر می برد، اما برای پرونده مالی وی هنوز کیفر خواست صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که شنیده شده عکاس نهاد ریاست جمهوری که ممنوع الخروج بوده با همکاری برخی دستگاه‌های دولتی توانسته از مرز خارج شود گفت:‌ اینکه با کجا بوده دقیق نمی‌دانم. می‌دانم که عکاسی بود که به خاطر اتهاماتی ممنوع‌الخروج شده است. دادستان متوجه می‌شود به رغم ممنوع الخروج بودن، به خارج از کشور رفته است. نهایتاً مشخص می شود که با نامه مدیر وزارت اطلاعات که این فرد ماموریت مهم دارد و به قاضی کشکیک دسترسی نیست، اجازه خروج را از مامور گذرنامه می گیرد. دادستان موضوع را به دادسرای نظامی منعکس کرده تا بررسی شود.

حکم جاسوس موساد قابل تجدیدنظر است

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با صدور حکم اعدام برای یک جاسوس موساد در خصوص پرونده ترور شهدای هسته ای گفت: این حکم در مرحله بدوی صادر شده و قابل تجدید نظرخواهی است و این پرونده را وزارت اطلاعات رسیدگی کرده است.

وی در رابطه با پرونده های مواد مخدر بیان داشت: یکی از ایراداتی که به دستگاه قضا وارد شده، این است که چرا با قاچاق مواد مخدر قاطع برخورد می‌کند.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که برخی شرکت ها اقدام به پرورش جاسوس می کنند، آیا قوه قضاییه به این شرکت ها رسیدگی می‌کند؟، گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم هر شرکتی جاسوس است، در صورتی که ممکن است در داخل هر شرکتی جاسوس وجود داشته باشد و نظارت بر روی این شرکت ها بر عهده قوه قضاییه نیست و وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی عهده دار مسئولیت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: ما دو نوع جاسوس داریم، نوع اول اشخاص اطلاعات را به خارج کشور می برند و نوع دوم جاسوسی این است که روی فکر مسئولان نفوذ می‌کنند و به صورت نرم بر روی فکر اشخاص نفوذ می‌کنند که این نوع جاسوسی مهم تر است و وزارت اطلاعات روی این موضوع بیشتر رسیدگی می‌کند.

وی در رابطه با شکایت خاتمی از سردار نقدی گفت:پرونده در دادسرا است.

مهدی جهانگیری کجاست؟

معاون اول قوه قضاییه در رابطه با پرونده مهدی جهانگیری گفت:این فرد در کرمان در زندان است و پرونده او در دادسرا است.

زمان اجرای حکم بابک زنجانی

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با اینکه حکم بابک زنجانی چه زمانی اجرا می شود،گفت: حکمی که صادر و قطعی می شود برای اجرا است و قوه قضاییه قصد ندارد که حکم را اجرا نکند و اکنون هم حکم زنجانی در حال اجرا است و حدود یک سال است که یک همکاری تنگاتنگ برای پیدا کردن اموال ایجاد شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا بابک زنجانی واقعا اموالی دارد یا نه؟.

وی افزود: طبق گفته رئیس دادگاه، حکم همدستان بابک زنجانی هنوز صادر نشده است، اما دیگر جلسه دادگاهی برای آن‌ها تشکیل نمی شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده متهم چهارم پرونده بابک زنجانی که در بازداشت به سر می برد نیز هنوز رسیدگی نشده است.

سیف از جاسوس بودن دری اصفهانی مطلع بوده؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود جاسوس‌ها با واسطه وارد تیم هسته‌ای شده اند از جمله اینکه دری اصفهانی به واسطه آقای سیف به تیم هسته‌ای اضافه شده است، گفت: هنوز به این نتیجه نرسیدیم که آقای سیف از قبل می‌دانست که دری اصفهانی جاسوس است. ما از فکر افراد خبر نداریم و ممکن است بعد اینکه به تیم هسته‌ای وارد شده، کار جاسوسی را شروع کرده است.

وی در رابطه با پرونده عضو زرتشتی شورای شهر استان یزد گفت: هنوز دیوان عدالت اداری به ماهیت پرونده رسیدگی نکرده و پرونده در حد تعلیق حکم است.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده قائم مقام استان قدس گفت: این پرونده چندین متهم دارد و خود قائم مقام در خارج از کشور است و پرونده در حال حاضر در مرحله دادسرا است.

پرونده رئیس دولت اصلاحات در دادسرا

وی در رابطه با اینکه چند وقت پیش از ورود رئیس دولت اصلاحات در بنیاد باران جلوگیری شد، اما این فرد در چند مراسم دیگر حضور داشته و علت جلوگیری از حضور وی در جلسه باران چیست؟، گفت: این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت است و از جزییات آن اطلاع ندارم، اما قبلا هم گفته شد که محدودیت جدیدی ایجاد نشده است و شاید بعد از سه ماه هم ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

صحبت‌های سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و بیستمین نشست خبری با اصحاب رسانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
باید اعدام بشوند تمام جاسوسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
حکم جاسوسی اعدام است.از قوه قضاییه خواهش میکنم حکم اعدام برای آنها اعلام کنند. باتشکر
Canada
ناشناس
۰۵:۰۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
از قوه قضاییه خواهشمندم تمام مجرمان را در ملا عام مجازات کنند .باتشکر از قوه قضاییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
باتشکر از قوه قضاییه .ممنونیم
Netherlands
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۹:۱۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
خدا خیر دهد به قوه قضاییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
تمام مجرمان باید به سزای اعمالشون برسند.
تشکر از قوه قضاییه .ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
تمام مجرمان باید به سزای اعمالشون برسند.
تشکر از قوه قضاییه .ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
این جاسوس های که به کشور خیانت میکنن رو باید اعدام کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
جاسوسان باید اعدام شن.دری اصفهانی فقط پنج سال حبس خورده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۴۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
خواهشمنداست مجازات اعدام درمورد اورا دهید..
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۴۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
خواهشمنداست مجازات اعدام درمورد اورا دهید..
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
حکم بابک زنجانی چی شد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
حکم جاسوس موساد باید اعدام باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
باتشکر از قوه قضاییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
بررسی شود باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
از قوه قضاییه کمال تشکر را دارم وخواهشمندم هرچه زودتر برخورد شدیدی با مجرمان کنند .ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۱۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۶
از قوه قضاییه خواهشمندم با عاملان برخورد جدی بکنند
آخرین اخبار