علیرضا بدیع در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قالب رباعی را قیصر امین‌پور احیا کرد/ اشعار این شاعر هرگز به ورطه شعار نیفتاد

علیرضا بدیع گفت: قالب رباعی از جمله قالب‌های شعری است که تجدید حیات آن را پس از انقلاب اسلامی، وامدار امین پور هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سه بامداد، هشتم آبان ماه سال ۱۳۸۶، خبری نه تنها اهالی قلم را بلکه آحاد مردم را که با شعر و ادب فارسی خو گرفته بودند، اندوهگین کرد.

مقام معظم رهبری در پیام تسلیت درگذشت او نوشتند: «با اندوه و دریغ، خبر تلخ درگذشت شاعر فرزانه انقلاب دکتر قیصر امین‌پور را دریافت کردم. از دست دادن او برای اینجانب و برای همه اصحاب شعر و ادب، خسارت‌بار است. او شاعری خلاق و برجسته بود و همچنان به سمت قله‌های این هنر بزرگ پیش می‌رفت… او و دوستانش نخستین رویش‌های زیبا و مبارک انقلاب در عرصه شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست.»

به همین مناسبت در دهمین سالگرد درگذشت این شاعر نامی، گفتگویی با علیرضا بدیع شاعر و نویسنده داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان- مخاطبان شما را به عنوان جوانی در عرصه شعر و شاعری می‌شناسند. نگاه شما نسبت به شعر قیصر امین پور چگونه است؟

سوال کوتاه است، اما جوابش به این کوتاهی نیست. قیصر امین پور را اگر از نظر مولفه‌های شعری او بخواهیم بررسی کنیم، شاید اولین چیزی که به ذهنم می‌رسد اعتدال و تناسب در شعر قیصر است. چراکه تقریباً همه عناصر و نشانه‌های یک متن خوب را در شعر بیان کرده است.

تخیل، عاطفه، اندیشه، درد، زبان نوین، فرم و ... به انضمام آن چیز‌هایی که به عنوان چاشنی باید در کلام شاعر‌ها باشد، درشعر قیصر امین پور جاری و ساری بود.

 قالب رباعی حیات دوباره‌اش را وامدار قیصر امین‌پور است

باشگاه خبرنگاران جوان- و تعریف شما از خود قیصر امین پور؟

قیصر امین پور در یک کلام، شاعری متناسب و معتدل است؛ چرا که در قالب‌های متنوعی قلم زده است. قالب رباعی از جمله قالب‌های شعری است که تجدید حیات آن را پس از انقلاب اسلامی، وامدار امین پور هستیم.

رباعی، قالبی است که دهه‌ها به ورطه فراموشی افتاده بود و دوباره به همت و تلاش قیصر امین پور احیا شد. این شاعر اگر شعر نیمایی و یا رباعی نوشته است، به درستی از پس آن برآمده و می‌شود گفت؛ رباعی‌های او پرمایه و اصیل هستند. او در کنار همه قالب‌های شعری با آن اطلاعات عمومی، سواد و دانشی که چاشنی و زمینه کارهایش می‌کرد، اشعار منحصر به فردی را در کارنامه حرفه‌ای خود جای داده است.

 باشگاه خبرنگاران جوان- چرا شعر قیصر امین پور هنوز هم بین مردم و اهل قلم ناب است و محبوبیت دارد؟

به عقیده من بخشی از این محبوبیت خاص شعر است. کسانی که شعر به پایه و مایه قیصر امین پور نوشتند، کم نیستند. اما آن چیزی که قیصر را شیرین‌تر می‌کند، نجابت و شخصیت والای اوست که از دید مردم پنهان نمی‌ماند.

 باشگاه خبرنگاران جوان- چه اشعاری از کتاب‌های دستور زبان عشق، آفتابگردان و ... در بین مردم بیشتر ماندگار شده است؟

خیلی از اشعار قیصر را باید نام برد. مانند اشعارش در دستور زبان عشق که در آخرین روز‌های زندگی‌اش منتشر شده است.‌

ای حُسن یوسف دُکمه پیراهن تو
دل می‌شکفد گُل به گُل، از دامن تو

یا آنکه

بفرمایید فروردین شود اسفند‌های ما
نه بر لب، بلکه در دِل گُل کُند لبخند‌های ما

قیصر امین پور اشعار ماندگار بسیاری دارد، که اگر بخواهم از ماندگارترین آن‌ها نام ببرم، باید از نخستین کتاب او تا دستور زبان عشق را بخوانم.

 باشگاه خبرنگاران جوان- کدام یک از اشعار قیصر امین پور را بیشتر در بین مردم شنیده‌اید؟

دیگر ضرب‌المثل شده است، گاهی چقدر زود دیر می‌شود و واقعا یک صوت و یا رنجی در این شعر قیصر است که آن را به جاودانگی پیوند زده است.

این تکه از شعر بار‌ها دیوارنو‌یسی شده و شاید چندان اهمیت نداشته باشد، اما دل آدم‌هاست که اهمیت دارد و حداقل همین بخش از شعر قیصر امین پور در حافظه تاریخی مردم ایران ثبت شده است. این کمتر اتفاقی است که برای شاعری رقم می‌خورد.

 باشگاه خبرنگاران جوان - کمی درباره این شعر و مولفه‌های ماندگار آن برایمان بگویید.

از قیصر همین یک مصراع کافی است که تا ابد پیوند بخورد. «تا نگاه می‌کنی وقت رفتن است. لحظه عزیمت تو ناگزیر می‌شود، آی...‌ای دریغ و حسرت همیشگی، گاهی چقدر زود دیر می‌شود.»

رنج در شعر قیصر امین پور یکی از آن بن مایه‌های اساسی و دغدغه‌های اصلی است. همین رنج و بی تفاوت نبودن نسبت به اطراف را مردم به درستی و هوشمندانه درک می‌کنند. مردم شاعری که از دغدغه‌های آن‌ها بگوید را بر طبق عشق و محبت خود می‌نشانند.

قیصر امین پور بسیار غنی بود که از عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری به عنوان دو عنصر عمده در اشعار خود استفاده می‌کرد. امین پور از معدود شاعران انقلابی بود که اشعارش هرگز به ورطه شعار نیفتاد و این نشان از هوشمندی او داشت.

 جوانان مستعدی را داریم که راه قیصر امین پور را ادامه می‌دهند

باشگاه خبرنگاران جوان- در میان جوانان عرصه شعر و نویسندگی، مانند قیصر امین پور داریم؟

ما جوانان بسیار مستعدی داریم که هم خود قیصر امین پور بارها اذعان کرده بود و هم دیگر شاعران و اساتیدی که هم‌دوره او هستند. چشم امید خیلی‌ها به قلم شاعران جوان است. اصلا جای ناامیدی نیست، چرا که کشورمان مهد شعر و ادب است و هر وقت مرواریدی را از دست بدهیم، یاقوت و گوهر دیگری جای آن داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار