رئیس مرکز مطالعات جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز خبر داد؛

بارندگی های فارس از میانگین دراز مدت کمتر است

بارش‌های پاییزی و زمستانی فارس کمتر از متوسط عادی و بلند مدت است.

بارندگی های فارس از میانگین دراز مدت کمتر استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر ناظم السادات رئیس مرکز مطالعات جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: براساس مطالعات جوی و اقیانوسی انجام شده میزان بارش‌های پاییزی و زمستانی در فارس امسال کمتر از متوسط نرمال و بلند مدت استان است و مردم باید صرفه جویی کنند و خود را با شرایط کم آبی و خشکسالی انطباق دهند.

وی افزود: میانگین بارندگی در پاییز و زمستان در استان فارس حدود ۳۰۰ میلیمتر است.

ناظم السادات ادامه داد: این مطالعات نشانگر آن است که در زمستان امسال هم به ویژه در اوایل زمستان و دی ماه بارندگی قابل توجهی دراستان فارس نداریم، بارندگی در دی ماه کمتر از میانگین است، نیاز است توجه کافی به منابع و صرفه جویی داشته باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به سنجش دمای اقیانوس اطلس و تحقیقات انجام شده روی خلیج فارس می‌توان اذعان داشت که در کل بارش تا اوایل بهارسال آینده در وضعیت کمتر از نرمال است.

ناظم السادات گفت: تمام پیش بینی‌ها بارش کمتر از میانگین را نشان می‌دهد، آنچه تاکنون به نظر رسیده و با مطالعات و سنجش دمای آب خلیج فارس و اقیانوس هند و اقیانوس اطلس نشان داده این است که شواهد خوبی برای بارندگی به ویژه در جنوب فارس دیده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: کشاورزان و بهره برداران باید با توجه به این شرایط سطح زیرکشت را توسعه ندهند و با توجه به کاهش بارش‌ها مصرف آب کشاورزی را مدیریت کنند.

ناظم اسادات تصریح کرد: همچنین به نظر می‌رسد مسئولان و مدیران منابع آب باید تلاش بیشتری برای مهار آب‌هایی که در زمستان خواهد بارید داشته باشند و با ایجاد سیل بند و اجرای طرح‌های آب ّخوان داری آب‌ها را به زمین تزریق کنند.

رئیس مرکز مطالعات جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد: مردم نیز می‌توانند با هدایت آب‌ها و باران‌ها به سمت باغچه‌هایی که در منزل دارند در تزریق بیشتر آب به سفر‌های زمین مشارکت کنند.

وی افزود: باید حداکثر استفاده را از منابع موجود داشته باشیم، عملیات کاشت و داشت و برداشت با مصرف کمتر آب صورت گیرد و از بذر‌های مقاوم به خشکی و کم آبی استفاده شود.
انتهای پیام/ر

میزان بارش های پاییزی و زمستانی در فارس متوسط نرمال است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار