معاون توسعه مديريت آموزش و پرورش خبر داد؛

بودجه آموزش و پرورش از سال 97 استانی می‌شود

الهیار ترکمن از استانی شدن بودجه آموزش و پرورش از سال ۹۷ خبر داد و گفت: علمیاتی شدن این موضوع نیازمند تمهید ساخت‌های است.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درگردهمایی ۲ روزه معاونین توسعه مدیریت وپشتیبانی ادارات کل آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان تهران از تلاش‌ها برای تفویض اختیار کامل به آموزش و پرورش در بحث بودجه‌ای خبر داد و اظهار کرد: افزایش انگیزه، ایجاد تعامل و مدیریت اعتبارات، سه عامل استانی کردن بودجه براساس برنامه ششم توسعه است.

وی از استانی شدن بودجه آموزش و پرورش از سال ۹۷ خبرداد و تصریح کرد: علمیاتی شدن این موضوع نیازمند تمهید زیرساخت‌ها و مقدماتی است و ما در این خصوص کارگروهی از متخصصان بودجه‌ای استان‌ها تشکیل داده ایم.

الهیار تغییر رویکرد از انفعالی به مطالبه‌گری در آموزش و پرورش برای جذب منابع مالی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل آموزش و پرورش که از سال‌های سال همواره وجود داشته است موضوع کسری بودجه است به طوریکه این مسئله دائما شاخص‌های عملکردی آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

تمرکز بر معلول‌هابه جای علت‌یابی کسری بودجه آموزش و پرورش را تشدید کرده

وی گفت: متمرکز شدن بر روی معلول‌هابه جای علت یابی معضلی است که کسری بودجه درآموزش و پرورش را همواره تشدید کرده است و این کمبود بودجه هیچگاه حدو مرزی برایش تعیین نشده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی از ۸ برابر شدن بودجه آموزش و پرورش در ۱۰ سال اخیر خبرداد و اظهارکرد: در حالی که آمار دانش آموزان تقریبا ثابت بوده است، اما ۸ برابر شدن بودجه کسری‌ها را جبران نکرده است و این موضوعی است که باید درآموزش و پرورش به آن پرداخته شود و علل آن مشخص و رفع شود.

وی عدم تعادل و توازن بین پیش بینی‌ها و مصرف (هزینه) را یکی از علل کسری بودجه بر شمرد و افزود: تاکنون کمبود بودجه علت‌یابی نشده است و علیرغم افزایش‌های سالانه، عمق کسری‌ها بیشتر شده است، و این امر باعث شده تا آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مصرفی قلمداد شود و در نتیجه تعاملات بین این دستگاه با سایر نهاد‌ها و دولت کاهش یابد.

 

شناسایی محرک‌های ایجاد هزینه، برای رفع کسری بودجه ضروری است

الهیار شناسایی محرک‌های ایجاد هزینه، برای رفع کسری بودجه را ضروری دانست و عنوان کرد: آنچه باعث تحریک هزینه می‌شود در بودجه تاثیر منفی دارد بنابراین باید نرخ نیاز‌ها تعیین شود.

وی ساختار نیروی انسانی، محتوا‌های آموزشی، روش‌های یاددهی – یادگیری، را محرک هزینه‌ها برشمرد و اظهارکرد: هرگونه طرح و برنامه و تغییرات در محتوا‌های آموزشی بار مالی را برآموزش و پرورش تحمیل می‌کند بنابراین ضروری است در جمع مراکز و مراجع تصمیم ساز کارشناسان مالی نیز حضورداشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به وجود ۷۳۰ منطقه آموزش و پرورش درسطح کشور، خاطر نشان کرد: ۱۵ درصد از مناطق آموزش و پرورش زیر ۲۵۰۰ نفر، ۱۷ درصد بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰، ۳۶ در صد از مناطق بین ۵ هزار تا ۵۰ هزار دانش آموز، ۸ درصد ۵۰ تا ۱۰۰ هزار و ۲ درصد بالای ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز دارند.

 

ایران از محدود کشور‌های دارای مدارس کوچک

وی ایران را یکی از محدود کشور‌هایی دانست که دارای مدارس کوچک است و افزود: ۱۱۰ مدرسه تنها دارای یک دانش آموز است و ۵ هزار مدرسه کمتر از ۱۰ نفراست، بنابراین ۳۳ درصد کمتر از یکصد دانش آموز و ۶۷ درصد از مدارس آمار دانش آموزانشان بالاتر از یکصد نفر است.

الهیار اصلاح محرک‌های هزینه را لازمه رفع کسری بودجه برشمرد و عنوان کرد: کاهش آمار دانش آموز و افزایش بازنشستگان، پنجره‌های طلایی است که باید با برنامه ریزی اقتصاد آموزش و پرورش را احیا کسری بودجه را برای همیشه مرتفع کرد.

وی ادامه داد: تغییر نگاه و رویکرد بودجه‌ای آموزش و پرورش از انفعالی به مطالبه گری، شناسایی منافذ هدررفت منابع مالی، شناسایی روش‌های ارتقای بهره وری، درونی کردن اقتصاد آموزش و پرورش، اصلاح الگو‌های منابع انسانی، تعریف نرم‌های کلاسی و تفویض اختیار و تمرکز زدایی از جمله برنامه‌ها آموزش و پرورش برای حل مشکل کسری بودجه است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: ایجاد اتاق فکر در معاونت مذکور، انجام پژوهش در قطب‌های استانی، ایجاد کمیته اقتصادی، ظرفیت سازی، جذب اقتصاددانان درآموزش و پرورش، تشدید نظارت برعملکرد بودجه‌ای و تشکیل کمیته بررسی برنامه ششم توسعه از برنامه‌هایی است که در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

انتهای پیام/

استانی شدن بودجه آموزش و پرورش از سال 97

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۲ دی ۱۳۹۶
چرااااااااااااااااااا؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۰۱:۲۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۶
:
سلام بر همکاران .بنده بازنشسته هستم سال۹۴ بعد از بیکاری واینکه دانشسرایی بودم وبا کارشناسی ادبیات عرب درسن ۴۴ بازنشسته شده بودم وهنوز تا ۶ سال برای سن خانه نشینی( البته در ذهن خودم) جاداشتم ۱۲ ساعت حق التدریس درمتوسطه تقبل کردم ۸س بنام خودم و۴س به نام همکاری رد کردند. اما بعد از ۲۱ سال مدیریت ومعاونت پرورشی چشمتان روز بد نبیند اصلا دانش اموزان نسبت به گذشته نه معلومات وگنجینه لغات فارسی وعربی داشتند ونه حال نوشتن وانجام کارهای کلاسی وخارج از آن دا داشتند
آخرین اخبار