عصمت اللهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

استراتژی آمریکا در افغانستان، ایجاد بحران و مدیریت آن است

«محمد هاشم عصمت اللهی» گفت: استراتژی آمریکا در یک کلام «بحران و مدیریت بحران» است به این معنا که آمریکا در افغانستان بحران را ایجاد و سپس آن را مدیریت می کند.

استراتژی آمریکا در افغانستان، ایجاد بحران و مدیریت آن است

داکتر «محمد هاشم عصمت اللهی»، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: استراتژی آمریکا در یک کلام «بحران و مدیریت بحران» است به این معنا که آمریکا در افغانستان بحران را ایجاد و سپس آن را مدیریت می کند.

برگزاری لویه جرگه کاملا قانونی و مورد پذیرش مردم است

وی در خصوص درخواست حامد کرزی برای برگزاری لویه جرگه و تصمیم گیری درباره استراتژی جدید آمریکا در افغانستان اظهار داشت: لویه جرگه سابقه بسیار طولانی دارد و در مقاطع بسیار سخت که کشور در بن بست های کلان قرار می گرفت، اقوام، بزرگان و نمایندگان ملت از سراسر افغانستان مجلس را به این عنوان تشکیل می دادند؛ یک لویه جرگه دیگر نیز داریم به نام لویه جرگه قانون اساسی که در آن مباحثی چون تعدیل قانون اساسی مطرح می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان افزود: نظر آقای کرزی مبنی بر برگزاری لویه جرگه موضوعی است که هم از لحاظ سنتی در کشور ما شناخته شده است و هم از لحاظ قانون اساسی جایگاه دارد و قابل قبول است که برای رفع بحران کشور، بزرگان ملت زیر یک سقف جمع شوند و تصمیم گیری کنند. به این ترتیب یکی از راه های برون رفت از این وضعیت و ثبیت حاکمیت ملی افغانستان برگزاری لویه جرگه است.

استراتژی آمریکا ایجاد بحران و مدیریت آن است

مشاور ارشد سابق حامد کرزی عنوان کرد: استراتژی آمریکا در یک کلام «بحران و مدیریت بحران» است؛ آمریکا بحران را ایجاد و سپس آن را مدیریت می کند. این استراتژی اهداف فرا افغانستانی و فرا منطقه ای دارد و در راستای همین استراتژی بحران، آمریکا هم به افغانستان و هم به طالبان کمک کرده است؛ طالبان را خود آمریکایی ها به وجود آورد؛ زمانی که «بی نظیر بوتو» نخست وزیر پاکستان بود یک جنرال آمریکایی به نام «ویلیام پلی» در نشستی با بوتو گفت: باید طالبان را برای مقابله با مجاهدین بسازیم تا مجاهدین افغانستان از پیش روی ما برداشته شوند.

محمد هاشم عصمت اللهی تاکید کرد: دلیل به وجود آوردن طالبان توسط آمریکا این بود که قدرت در افغانستان بر اساس یک مکانیزم داخل جابجا شده بود. این نوع انتقال قدرت مطلوب آمریکا نبود؛ بنابراین آمدند گروه طالبان را ساختند و یک میلیارد دالر برای ساخت آن هزینه کردند همانطور که داعش را نیز آمریکا ساخته است.

مواضع حکمتیار مقدمه ای برای فرا افغانستانی کردن بحران های کشور است

وی در خصوص سخنان حکمتیار، رهبر حزب اسلامی مبنی بر زندانی خواندن خود در ایران عنوان کرد: حکمتیار در دوره جهاد افغانستان بیشترین کمک ها را از آمریکا گرفته و در کشتار و بی نظمی های افغانستان نقش بسیاری داشته است؛ اکنون نیز در همسویی با آمریکا و انگلیس به کشور آمده است تا نقش یک داعش افغانی را در افغانستان بازی کند؛ موضع گیری های وی علیه ایران نیز مقدمه ای برای تشدید جنگ و فرا افغانستانی کردن تنش ها می باشد.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان ادامه داد: حکمتیار بر اساس سناریو و پروژه آمریکا آمده است و آرام آرام می خواهد وجهه ملی و قانونی به عنوان یک زعیم سیاسی به خود بگیرد. وی زمانی که در کابل بود 40 هزار موشک به این شهر پرتاب کرد؛ حکمتیار یک عنصر آمریکایی است و موضع گیری های وی نیز در راستای خوش خدمتی به آمریکا است.

وعده آمریکا برای سهیم شدن طالبان در قدرت شانتاژ تبلیغاتی است

عصمت اللهی سخنان اخیر تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر سهیم شدن طالبان در قدرت در صورت صلح را یک شانتاژ تبلیغاتی دانست و اضافه کرد: آمریکا در افغانستان به دنبال صلح نیست و این سخنان همه در راستای ایجاد بحران و مدیریت آن است. از سوی دیگر نیز پاکستان بازیگر قوی منطقه ای است و تا زمانی که به طالبان کمک کند صلح معنا ندارد؛ پروژه صلح در افغانستان به بن بست رسیده است و نباید به آن خوشبین باشیم.

وی تاکید کرد: اکنون زمان تغییر در افغانستان فرا رسیده است، تغییر در اندیشه و تامل درباه اینکه که آمریکا دوست است یا دشمن؛ باید عملکرد آمریکا و متحدینش را ارزیابی کنیم و به یک فهم ملی درباره استعار برسیم.

زن افغانستانی زنی با همت  است که در جبهه حضور داشته

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان وضعیت زنان افغانستان را نامناسب خواند و اظهار داشت: زنان افغانستان تحت تاثیر فضای بعد از کنفرانس بن قرار گرفته اند و تقریبا هویت اسلامی ـ ملی خود را تحت عنوان آزادی بیان و عقیده از دست داده اند؛ زن افغانستانی زنی با همت و مادر بسیار محترمی است که در جبهه نیز حضور داشته است و این چیزی که امروز با فرهنگ برهنگی درباره زن افغانستانی ترویج می شود بیانگر هویت حقیقی زن افغانستانی نیست.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۶
افغانها باید متوجه باشن ایران روسیه هند و همسایگان قدرتمندی هستند و بدون امریکا میتونن به کمک مردم و دولت افغان بیان نیازی به امریکا نیست و اینه سه کشور قدرتمند ظرف یکسال امنیت کامل به افغانستان بده در کنار توسعه در حد منطقه
آخرین اخبار