زرافشان مطرح کرد؛

تأثیر فناوری‌های نوین بر کتابخانه‌ها در عصر الکترونیک / سواد رسانه‌ای یکی از نیازهای‌ اساسی‌ بشریت‌

معاون آموزش‌ متوسطه‌ وزارت آموزش و پرورش‌ گفت: کتابخانه ها در عصر الکترونیکی‌ تحت تأثیر فناوری‌های نوین قرار گرفته‌اند.

کتابخانه ها در عصر الکترونیکی‌ تحت تأثیر فناوری‌های نوین قرار گرفته‌اند/ سواد رسانه‌ای یکی از نیازهای‌ اساسی‌ بشریت‌به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی زرافشان‌ معاون آموزش‌ متوسطه‌ وزارت آموزش و پرورش‌ در سومین کنگره‌ متخصصان‌ علوم اطلاعات‌ که امروز در مرکز‌ همایش‌های کتابخانه‌ ملی برگزار شد‌ در خصوص‌ عناوین‌ مختلف‌ این کنفرانس‌، اظهار کرد: از بین عناوین‌ مختلفی‌ که برای این کنفرانس‌ انتخاب شده است، سه موضوع سواد اطلاعاتی‌ و کتابخانه‌های آموزشی‌، کتابخانه‌های کودک‌ و فناوری و نوآوری‌ از اهمیت‌ بسیار زیادی‌ برخوردار‌ هستند.

معاون آموزش‌ متوسطه‌ وزارت آموزش و پرورش‌ با اشاره به اینکه کودکان از همان ابتدای دوران مدرسه‌شان‌ باید‌ ذهن‌ خود را برای خواندن آماده کنند، اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش معاونت پرورشی‌ و کانون پرورش‌ فکری‌ کودکان و نوجوانان‌ در خصوص آموزش‌های لازم به کودکان فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 200 هزار کتابخانه‌ دانش‌آموزی‌ در کلاس‌ها وجود دارد، اظهار کرد: حذف‌ کتابداران‌ از آموزش و پرورش آسیب جدی‌ است که اثر آن در آینده قابل مشاهده خواهد بود. معاونت پرورشی با به کارگیری ظرفیت‌ دانش‌آموزان تحت عنوان کتابیار‌ به حل این معضلات‌ می‌پردازد‌.

زرافشان‌ خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان مراکز سیار‌ و ثابت‌ و همچنین‌ مراکز ویژه‌ای را راه اندازی کرده است‌ که در خصوص‌ کتاب و کتابخوانی‌ به کودکان و دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را می‌دهد، همچنین سه ناشر بزرگ در کنار آموزش و پرورش هستند که به تولید محتوای کودکانه‌ می‌پردازند.

3 ناشر در کنار وزارت آموزش و پرورش‌ تولید محتوا می‌کنند

معاون آموزش‌ متوسطه‌ وزارت آموزش و پرورش‌ در خصوص کتابخانه‌های الکترونیکی‌، اظهار کرد: کتابخانه و کتابداران‌ در عصر الکترونیکی‌ تحت تأثیر فناوری‌های نوین‌ و مجازی قرار گرفته‌اند، اگرچه‌ به طور کامل‌ نتوانستند‌ کتابخانه‌ها را تبدیل به موزه کنند اما تا حد بسیار زیادی اثرگذار‌ بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ارزش منابع چاپی به عنوان اسناد‌ تنها برای حفظ میراث مکتوب‌ ارائه می‌شود، اظهار کرد: کتابخانه‌ها برای این موضوع تأسیس شده‌اند که منابع مختلف اعم‌ از چاپی و غیرچاپی‌ را که به عنوان میراث  وجود دارند و خوانده می‌شوند را در خود نگه دارند.

زرافشان‌ با بیان اینکه فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات‌ از سه دهه پیش‌ کار خود را جدی در ایران‌ آغاز کرده است، گفت: در حال حاضر در خصوص این فناوری‌ بین صاحب نظران‌ 2 دیدگاه‌ مختلف وجود دارد، یک نگاه ابزاری‌ و دیگری‌ نگاه تمدنی‌؛ طرفداران نگاه ابزاری تصور می‌کنند که فناوری اطلاعات در حوزه کتابداری‌ ابزاری است همانند دیگر ابزارهایی‌ که برای ارائه خدمات به کار می‌روند و همچنین در مقابل‌ طرفدارانی‌ که نگاه تمدنی‌ دارند‌ آن را ابزاری‌ مانند دیگر‌ ابزار نمی‌بینند بلکه از آن با عنوان تسهیل‌‌کننده در حوزه کتابداری‌ می‌پندارند.

معاون آموزش‌ متوسطه‌ وزارت آموزش و پرورش‌، تصریح کرد: اولین تأثیری که فناوری اطلاعات می‌گذارد‌، تعریف سواد است و سواد اطلاعاتی به وجود آمد که این سواد برای همه افرادی که زندگی می‌کنند اهمیت دارد‌.

محتوای دیجیتال‌ خود را به جامعه بشریت‌ تحمیل‌ کرده است

وی با اشاره به اینکه محتوای دیجیتال‌ خود را به جامعه بشریت‌ تحمیل‌ کرده است و بخش بزرگی از اطلاعات از طریق‌ آن به دست می‌آید‌، گفت: رقابت شانه به شانه رسانه‌ها و اثرگذاری‌ که دارند‌ سبب شده که تکنولوژی‌ رسانه‌ای عرصه‌ جدیدی را در این حوزه ایجاد کند.

معاون آموزش‌ متوسطه‌ وزارت آموزش و پرورش‌، خاطرنشان کرد: زبان‌ و سواد رسانه‌ای یکی از نیازهای‌ اساسی‌ جامعه بشریت‌ است که شامل‌ خواندن‌، فهمیدن‌، تعامل با محتوا‌ و توانایی درک‌ و استفاده از قالب‌ نوشتاری‌ زبان مورد نیاز جامعه است.

وی در خصوص چالش‌هایی که در بحث‌ فناوری الکترونیکی‌ وجود دارد، گفت: فرهنگ نشر‌ و فرهنگ‌ خواندن‌ توط‌ فناوری‌های الکترونیکی‌ جدید تحت تأثیر‌ قرار گرفته‌اند و امروزه‌ شاهد این موضوع هستیم که افراد به خواندن متن‌هایی کوتاه عادت کرده‌اند.

زرافشان‌ تصریح کرد: دغدغه‌ای که بین همه نهادها مشترک‌ است، بحث‌ سواد خواندن است‌ اگر بخواهیم‌ فرهنگ کتابخوانی‌ را در کشور گسترش‌ دهیم چاره‌ای نداریم جز اینکه از مدارس‌ و کودکان‌ این را شروع کنیم‌ و موضوع‌ چگونه‌ خواندن را در بین دانش‌آموزانمان‌ تقویت کنیم‌.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان مورد ارزیابی‌ قرار می‌گیرند، ادامه داد: در سه زمینه مطالعاتی که شامل‌ اهداف خواندن‌، فرآیند درک مطلب‌ و رفتار خواندن‌ و نگرش‌ خواندن‌ دانش‌آموزان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. توجه به این نکته ضروری‌ است که بدانیم هر چقدر‌ درک دانش‌آموزان از خواند و نوشتن  بیشتر شود کشور‌ پیشرفت‌ بیشتری خواهد داشت. این ارزیابی از طریق پرسشنامه‌هایی که میان دانش‌آموزان‌، معلمان و مدیر مدرسه‌ پر می‌کنند انجام می‌گیرد و امید است به آن چیزی که ما برای توسعه‌ فرهنگ خواندن نیاز داریم‌ برسیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار