تلخ شدن شیرینی سیب در کام باغداران دنا

قصه سیب امروز آن شیرینی دیروز را در کام باغداران دنا نشین ندارد و دست مافیای میوه و یا همان اژدهای بازار باعث شده که امروز باغداران دنا نشین بجای بهره بردن از شیرینی این میوه زیبا و بهشتی از آن بجز غم زدگی محصولات چیزی را به عیان نبینند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ قصه تلخ کشاوزان و وباغداران دنا نشین، با به ثمر ننشستن محصولات آنها به خاطر به فروش نرفتن محصولات آنان و دست دلالان سیب شاید قصه امروز و فردا نیست، بلکه قصه رنج کشیدن کشاورزانی است که با دست خالی نمی دانند با کدام موضوع کنار بیایند.
شهرستان دنا با داشتن بیشترین منابع خدادادی و باغداری یکی از شهرهای مستعد در امر کشاورزی و باغداری است.
امروز کشاورازان دنا نشین با همه رنج ها و مشقت های خود در امر باغداری در زمان برداشت چیزی را به جز ضرر و زیان عاید خود نمی بینند و فقط آنچیزی را که می بیند بیهوده بودن ثمر های چند ساله آنها است که باکلی مشقت و زجر کشیدن آنها در گرمای تابستان و سرمای زمستان به تاراج دلالان می روند.

آری امروز کشاورزان دنا بجای دیدن به ثمر رسیدن رنگ زیبای سرخ سیب از سرخی آن شرمساراند و دست به قلع وقمع درختان سیب خود می زنند.
وقتی به ورودی شهر زیبای سی سخت یا همان شهر سی پهلوان فرودوسی و کیخسرو جهان گشاه می رسی، بوی خوش سیب را استشمام می کنی ، اما امروز این بوی سیب به خوشی آن بوی سیب قدیم نیست ، بلکه جمع شدن وآوار شدن سیب هایی است که یکی پس از دیگری در گونی های انباشت شده بجای فروش در بازار چه های ایرانی و خارجی به ضایعاتی ها فروخته می شود و کسی دیگر آن بوی خوش سیب را استشمام نمی کند.

قصه سیب امروز آن شیرینی دیروز را در کام باغداران دنا نشین ندارد و دست مافیای میوه و یا همان اژدهای بازار باعث شده که امروز باغداران دنا نشین بجای بهره برده از شیرینی این میوه زیبا و بهشتی از آن بجز غم زدگی محصولات چیزی را به عیان نبینند.
از طرف دیگر چندی است که باغداران دنا نشین بجای به ثمر نشستن محصولات خود دست به قطع این درختان می زنند و هدف از این کار را چند برابر شدن مخارج مایحتاج خود وسود نبردن از این محصول می دادند.

برخی دست داشتن دلالان در به فروش نرسیدن ثمر خود را از این جمله می دانند و می گویند کسی نیست که از محصولات ما خرید کنند و حتی قیمتی را که می گویند حتی خرج دخلمان را هم نمی هند.
این باغداران که دل پری نسبت به برخی از مسئولین دارند می گویند، شاید امروز یک ماشین پر از سیب را با کلی زحمت و زجر که در زمان آبیاری و سم پاشی کشیده باشی به قیمت چندرغاز از تو کسی نخرد که این نشانه بی ثمر بودن این میوه در این شهر است و یا دست های پشت پرده برده برخی از دلالان نمی خواهد که کشاورزان این خطه به نوایی برسند.
این کشاورزان با ناراحتی از قلع و قمع درختان به بار نشسته سیب خود می گویند و ابراز می کنند، چند صباحی است که دیگر طاقت این همه از دست رفتن ثمرهای باغاهایمان را نداریم و برای کمتر ضرر کردن در این قضیه دست به قلع و قمع آنان می زنیم.

این کشاورزان که از این کار خود نیز راضی نیستند ابراز کردند، امروز ما بجای به انبار بردن سیب و یا به فروش رساندن آن حتی حاضریم آنها را به صورت رایگان به جمع کننده گان ضایعات سیب بدهیم تا لاعقل این ثمر ها که برای انها زجر های زیادی کشیده ایم و با کلی مشقت آنان را به اینجا رسانده ایم بیهوده اسراف نشوند.
یکی دیگر از باغداران ما به خبرنگارگفت: امروز سیبب های سرزمین دنا با تاراج رفته است و باغداران زحمت کش آن دیگر سودی از این صنعت نمی بیند که باید این موضوع را از مسئولان پرسید.

وی با ذکری مثالی از یک ضرب المثل گفت، آری قصه فروختن سیب باغداران دنا همانند فروش یخ توسط آن یخ فروش است که گفتند فروختی گفت نه، نخریدند آب شد.
آری باید امروز قصه سیب را همان قصه تلخکامی گام باغداران دنا نشین دانست، باغدارانی که بجای سود از محصولات خود باید آنها را دور بریزنند و به جز ضرر و زیان دیگر چیزی را عاید خود نبینند.

برخی از کارشناسان واردات قاچاق و بیش ازاندازه میوه را دلیل بر این مدعا می دانند و برخی دیگر نیز به فروش نرسیدن این محصول توسط دولت را و برخی هم زیاد شدن باغات در دامنه های کوههای دنا و برخی هم نیز دست داشتن دلالان در این موضوع را از مهمترین این قضایا می دانند.
رئیس سازمان کشاورزی استان کهگیلویه وبویراحمد در واکنش به سخن برخی از باغداران که می گویند سرد خانه وجود ندارد، ابراز کرد: کشاورزانی که می گویند سر خانه نیست کاملاً بی حساب و کتاب سخن می گویند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی 10 هزار تن سیب را در سرد خانه های استان داریم، بیان کرد: مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها با باغداران صحبت کرده اند که سیب های آنان در حال حاضر باید ذخیر شود و نباید آنان را در این برهه که بازار که کشش خرید در آن وجود نداردد به فروش برسانند.
جعفر گوهرگانی با تأکید بر اینکه اینکه سرد خانه های استان می تواند تا شش ماه به صورت استاندار سیب های ذخیره سازی باغداران را نگهداری کند، بیان کرد: این موضوع که می گویند سرد خانه برای ذخیره سازی وجود ندارد حرف گزافی بوده و در حال حاضر سردخانه تعاون روستایی، جهانشاهی و فرودگاه یاسوج و حتی کاکان خالی است.
وی به خرید نکردن سیب باغداران توسط مسئولین برای شب عید اشاره کرد وافزود: این تفکر اشتباهی است که باغداران منتظر باشند تا دولت ، وزیر یا استاندار بیایند محصول آنها را بخرند، محصول باغداران بعد از ذخیره سازی بر حسب کشش بازار خرید خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد:در حال حاضر ما زیر ساخت را آماده کرده ایم و بر اساس کشش و توان بازار مصرفی محصول را ارائه خواهیم داد.
گوهرگانی با بیان این موضوع که در رابطه با ذخیره سازی نیازی به دلال نیست، گفت: تولید کننده گان و باغداران محترم می توانند 10 یا 20 روز محصولات خود را به صورت رایگان در سر خانه های این نهاد نگهداری کنند تا در موقع کشش بازار آن را به مشتری ارائه دهند.
انتهای پیام/غ

 سیب های که بجای فروش در بازار شب عید به ضایعات می شوند 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
یاسوجی ها هم مشکل فروش سیباشون رو دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
خدا کمک کنه