موزه زاهدان توسط باستان شناسان بازنگری می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان گفت: طرح بازنگری موزه زاهدان به دو باستان شناس سپرده شده، چون تمرکز موزه زاهدان روی بوم باستان شناسی است.

موزه زاهدان توسط باستان شناسان بازنگری می‌شودبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، کامبیز مشتاق گوهری مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان گفت: موزه‌ها نقش ویژه‌ای در تولید فرهنگ دارند. وظیفه همه دستگاه‌هایی که در زمینه فرهنگ کار می‌کنند این است که می‌بایست نسبت به اهمیت دادن به آن تلاش کنند، چون تاثیر بی فرهنگی در آینده بسیار مشهود خواهد بود. فرهنگ آخرین کالا در سبد خانواده هاست، چون مشکلات مردم در این استان بیشتر معیشت است. موزه ابزار آموزش فرهنگ است آن هم در این استان که مردم با مشکلات مختلف مواجه هستند.

وی گفت: بیشتر موزه‌ها در این استان کارکردشان جذب کودکان و نوجوانان است یعنی موزه‌ها علاوه بر کارکرد تخصصی خود که به جامعه متخصص خدمات می‌دهند بیشترین مخاطبشان کودک و نوجوان است و پیوست‌های فرهنگی و تمدنی مدارس ما به شمار می‌آیند. همیشه در موزه زاهدان تعداد زیادی از دانش آموزان رفت و آمد می‌کنند و برنامه‌های زیادی برای آنان در نظر گرفته می‌شود. البته موزه زاهدان کامل نیست. طرح بازنگری محتوایی موزه با دو باستان شناس مطرح شده است. ما با باستان شناسان کار کردیم، چون تمرکز موزه زاهدان روی بوم باستان شناسی خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: دارایی‌های فعلی ما در منطقه سیستان بیشتر در حوز باستان شناسی است، اما در منطقه بلوچستان هنوز نتیجه کاوش‌های باستان شناسی عرضه نشده که در تراز مناسب آثاری هم از باستان شناسی داشته باشیم. ما با روش‌های موزه داری دنیا همخوان نیستیم و با مخاطب ارتباط برقرار نمی‌کنیم. بیشتر احساس می‌کنیم که اشیا را باید به نمایش بگذاریم، اما در موزه‌های کشور‌های دیگر اتفاقات جانبی بسیاری می‌افتد. در موزه چابهار که طراحی آن نیز انجام شده بیشتر روی این موضوع تاکید شده است.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار