نگاهی به کتاب «افغانستان در آینه تصویر»

«افغانستان در آینه تصویر» اثر «نصر الدین سلجوقی» که در سال1394 روانه بازار کتاب شده است، پیشینه عکاسی افغانستان در طول 175 ساله گذشته را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.

نگاهی به کتاب «افغانستان در آینه تصویر»به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «افغانستان در آینه تصویر» اثر «نصر الدین سلجوقی» که در سال1394 روانه بازار کتاب شده است، پیشینه عکاسی افغانستان در طول 175 ساله گذشته را مورد تحلیل و ارزیابی قرا داده است.

از ویژگی‌های این اثر انتشار صدها تصویر منحصر به فرد از شاهان و حاکمان گذشته و مناظر و مناطق مختلف افغانستان است که کتاب را دیدنی‌تر کرده است.

در فصل نخست کتاب نویسنده ضمن نگاهی به سرگذشت هنر عکاسی در افغانستان، مکان‌های تاریخی افغانستان را با انتشار تصاویری از این مناطق معرفی کرده است.

فصل دوم کتاب به معرفی عکاسان مشهور خارجی مانند «جان بورک»، «سایمون نور فلک»، «اوسکار نیدرمایر»، «ماکس کلمبرگ»، «گلن فوستر»، «لوکاس بیرک»، «رضا دقتی» و تعدادی دیگر از عکاسان خارجی که به افغانستان سفر داشتند و تصاویری از این کشور را منتشر کرده‌اند، اختصاص دارد.

فصل سوم کتاب به عکاسان خبری افغانستان که در حال حاضر در این کشور فعالیت دارند اختصاص دارد و نویسنده ضمن معرفی این هنرمندان برخی از آثار آنان را نیز در این کتاب منتشر کرده است.

در فصل چهارم، ضمن معرفی آرشیو و موزه ملی افغانستان، به معرفی نمایشگاه‌های عکس با موضوع افغانستان در کشورهای خارجی پرداخته شده است.

«عکاسان پیشکسوت افغانستان» که با دوربین‌های پایه‌ای فوری عکس می‌گرفتند، در فصل پنجم کتاب معرفی شدند و برخی از آثار این هنرمندان نیز در این کتاب منتشر شده است.

فصل ششم و هفتم کتاب به عکاسان و فیلمبرداران خبری شهر هرات اختصاص دارد و در فصل هشتم کتاب تصاویر آلبوم «جان بورک» عکاس خارجی منتشر شده است که این تصاویر که برخی از عکس‌های آن در سال 1800 در افغانستان گرفته شده است بسیار تاریخی و دیدنی است.

کتاب افغانستان در آیینه تصاویر در سال 1394 خورشیدی، در 426 صفحه رقعی سیاه و سفید، در 1000 نسخه توسط انتشارات «احراری» در هرات منتشر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.