کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عربستان خود را شیخ‌الرئیس منطقه می‌داند/ آل‌سعود شکستش در منطقه را بپذیرد

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب گفت: عربستان باید از مواضع خود کوتاه بیاید و شکستش در منطقه را بپذیرد.

حسین کنعانی‌مقدم رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به مشکلات داخلی عربستان اظهار کرد: سال‌هاست که خاندان آل سعود درگیر تنش‌های داخلی برای جانشینی سلطنت خود هستند، اما روند انتخابی ملک سلمان در تضاد با قوانین اصلی این کشور است.

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب ادامه داد: واگذاری حکومت از سلمان بن عبدالعزیز به فرزندش منجر به بروز اعتراضاتی در این کشور شده است چرا که براساس قوانین سنتی عربستان، ضمام‌داری حکومت باید از برادری به برادری دیگر منتقل شود.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه اختلافات جدی این کشور به اوج خود رسیده است، گفت: نزاع‌های داخلی سبب شد تا ملک سلمان به منظور سرکوب مخالفان خود به طراحی کودتای کزایی اقدام کند و کار خود را با اعدام شیخ نمر آغاز کرد علاوه بر این موضع آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز خاندان آل سعود را برای دستیابی به اهدافشان حمایت کردند.

وی یادآور شد: دستگیر‌ی های گسترده شاهزاده‌های عربی، اقدامات مداخله‌ جویانه در کشور‌های عربی از جمله قطر، بحرین، سوریه و در نهایت بازداشت سعدحریری نشان دهنده این است که عربستان دیگر از تعادل سیاسی و اقتصادی مناسبی برخوردار نیست.

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب با اشاره به اینکه عربستان خود را شیخ الرئیس منطقه می‌داند، گفت: بحران‌های کنونی عربستان بیانگر این است که کشور مذکور باید از مواضع خود کوتاه بیاید و شکستش در کشور‌های منطقه از جمله لبنان، بحرین، یمن و سوریه را بپذیرد.

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: سناریوی اسلام هراسی رژیم صهیونیستی سبب شد تا عربستان جنگ نیابتی را در منطقه آغاز کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های عربستان ریشه در رفتار بدوی آن‌ها دارد، گفت: مداخله‌گری‌های خاندان آل سعود در عراق، سوریه و یمن همواره منجر به شکستشان شده است چرا که رفتار آنان قبیله‌ای بوده و این نوع رفتار هیچ جایگاهی در عرصه بین المللی ندارد.

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب در پایان با بیان اینکه سعودی‌ها در مرحله شعار و عمل تنها ماندند، تأکید کرد: عربستان در صدد این بود تا ایالات مشترکی میان خود و دیگر کشور‌های عربی ایجاد کند، اما با شکست مواجه شد چرا که هیچ یک از این کشور‌ها به ائتلاف آل سعود نپیوستند.

انتهای پیام/

 

سیاست های عربستان در منطقه

اوضاع داخلی عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار