میرباقری به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

احتمال برگزاری همایش ملی خانه احزاب در اسفند/نگاه دولت به احزاب ابزاری است

رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب ایران مهمترین دستور کارهای کمیته متبوع خود را تشریح کرد.

رسید محمد میرباقری رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب ایران در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مباحث مطرح در کمیته متبوعش، اظهار کرد: کمیته حقوقی در دوره جدید فعالیت خود، چند دستور کار مهم دارد.

وی ادامه داد: مواردی مرجع اختلاف و شکایت اعضا بود که ما 4 موردش را در کمیته حقوقی بررسی کردیم و نتیجه را به شورای مرکزی دادیم.

میرباقری افزود: بررسی همه جانبه‌ای نسبت به قانون‌ احزاب، جرم سیاسی و انتخابات در کمیته حقوقی انجام شده است.

رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب به موضوع برگزاری همایش‌های ملی تشکل متبوعش اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش بزرگ ملی با همکاری سایر کمیته‌ها در دست بررسی است تا بتوانیم از راه آن، نقش احزاب و تاثیرگذاری آنها را در سیستم حاکمیتی  افزایش دهیم، این همایش احتمالا در اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

وی در تشریح جزئیات بررسی قانونی احزاب در کمیته حقوقی، بیان کرد: قانون احزاب را از نظر شکل، محتوا و تاثیر شکل روی محتوا، بررسی  و آن را با قانون احزاب سایر کشورها و قوانین گذشته کشور خودمان، مقایسه کردیم.

میرباقری اضافه کرد: همچنین روی محورهایی از قانون احزاب که موجب اعتراض احزاب و تشکل‌هاست، مطالعه دقیقی انجام شد و استنباط کمیته حقوقی این بود که شریان اصلی خون رسانی به قانون احزاب فعلی، مجوز محوری است که همین مورد اعتراض احزاب شده است.

رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب گفت: در قانون‌ احزاب کشورهای مختلف، احزاب ثبت محوری‌ هستند و در عین حال برنامه محوری هم در قانون احزاب آنان دیده شده است.

وی با بیان اینکه باید برای فعال کردن احزاب قانون بنویسیم نه برای مسدود کردن آنها، تصریح کرد: ما به قانونی نیازمندیم که محتوایش ثبت محوری، نگاهش برنامه محوری و تفکرش فعال کردن احزاب و جریان آن در کل جامعه باشد.

میرباقری به محقق نشدن وعده کمک 30 میلیاردی دولت به احزاب و تشکل‌ها اشاره کرد و ادامه داد: آقای شریعتمداری در جلسه‌ای با احزاب خبر از کمک 30 میلیاردی دولت به احزاب و تشکل‌ها داد که متاسفانه پیگیری‌های ما تاکنون برای تحقق این وعده دولت به جایی نرسیده است.

رئیس کمیته حقوقی خانه احزاب اظهار کرد: به نظر می‌رسد نگاه دولت به احزاب ابزاری است و تا جایی که منافع‌شان اقتضا می‌کند از احزاب بهره می‌برند.

وی خاطر نشان کرد: دولت خانه احزاب را مجدد راه اندازی کرد اما به نظرم تغییر فاحشی نسبت به گذشته اتفاق نیفتاده است و شاهد همان خانه احزاب بسته گذشته هستیم که فقط شکلی کاریکاتوری از آن در جامعه وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار