باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

پیشگیری از تصادف با دانستن قانون ترافیکی / روایت اشتباه از یک سانحه دیده

حدود ۱۶ هزار نفر سالیانه بر اثر بی احتیاطی در جاده‌های کشور از بین می‌روند که دانستن قوانین ترافیکی از تلفات رانندگی پیشگیری می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  با توجه به وضعیت جغرافیایی و شرایط خاصی که مازندران از نظر طبیعی نسبت به سایر استان‌های دیگر در کشور دارد، هر ساله در فصول مختلف مسافران زیادی از جاده‌های این استان تردد دارند و از این رو از ابتدای سال تا پایان شهریورماه جاری شاهد افزایش ۱۲ درصدی سفر به استان نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

اما به جزء زیبا‌های سفر به مازندران حوادث تکان دهنده و ناگواری نیز در این سفر‌ها گریبانگیر مسافران می‌شود، حوادث رانندگی ...

مرگ ۳۳۵ نفر در سوانح جاده‌ای مازندران 

بطوریکه که علی عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: سوانح رانندگی ۶ ماه نخست امسال در مازندران جان ۳۳۵ نفر (۲۵۰ مرد و بقیه زن) را گرفت.

علی عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه ۲۸ درصد جان باختگان سوانح رانندگی عابرین پیاده بودند، می‌گوید: ۸ هزار و ۶۰۰ مصدوم حوادث رانندگی به پزشکی قانونی مازندران مراجعه کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال یک درصد افزایش داشت.

وی بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در این مدت را مربوط به شهرستان‌های ساری، میاندرود با (۵۶)، بابل (۴۳) و آمل (۳۸) مورد اعلام کرد و گفت: شهرستان رامسر با ۶ مورد کمترین میزان فوتی ناشی از تصادفات رانندگی را داشته است.

 پیشگیری از سوانح و تصادفات رانندگی در جاده‌های مازندران با دانستن قانون ترافیکی

جلوگیری از  شکستگی چندین استخوان  با رعایت مقررات

ستوانیکم مرتضی ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: برای ترمیم یک شکستگی استخوان، یک بیمارستان با متخصص و تجهیزات و ماه‌ها زمان لازم است، اما یک راننده می‌تواند با رعایت مقررات از شکستگی چندین استخوان و فوت شدن چندین نفر جلوگیری کند.

وی افزود: سالیانه حدود ۱۶ هزار نفر که بیشترشان جوانان این مملکت هستند بر اثر بی احتیاطی در امر رانندگی از بین می‌روند.

پراید همچنان بی رقیب در تصادفات جاده‌ای مازندران

بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران از آغاز امسال تاکنون خودروی پراید همچنان در حوادث رانندگی جاده‌های مازندران صدرنشین است.

بنا بر اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران خودرو‌های سواری پراید با ۳۱ درصد، پژو با ۲۶ درصد و موتور سیکلت با ۱۹ درصد به ترتیب تیرماه امسال بیشترین حادثه منجر به مرگ را در جاده‌های درون شهری مازندران رقم زدند.

یک اشتباه و گذران روزهای تلخ  زندگی

محمد - جوان ۱۷ ساله ساروی در که بستری بیماری است و سه ماهی است که از سانحه رانندگی جان سالم به در برده است، اما با ناتوانی جسمی دست و پنجه نرم می‌کند، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: گواهینامه رانندگی ندارم و، اما فکر می‌کردم مهارت کافی برای رانندگی وسیله نقلیه دارم.

او می‌گوید: اول شهریور ماه بر اثر تصادف رانندگی و نداشتن دید کافی در شب و سرعت بالای ۱۳۰ کیلومتر در جاده دریای گهرباران دچار سانحه و خودروی پرایدم واژگون شد.

محمد می‌گوید: خودروی ام  سه بار واژگون و سپس از خودرو به بیرون پرتاپ شدم و یک ماه در کما و بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودم، حالا سه ماه از آن حادثه می‌گذرد و متاسفانه توان حرکتی دست و پاهایم را از دست داده ام، نمی‌توانم به خوبی تکلم کنم ...

محمد - جوان ۱۷ ساله می‌گوید: پزشکان امیدواری داده اند دوباره سلامتی قبلی ام را بدست می‌آورم البته به مرور زمان و بعد از چند سال ...

هم اکنون بدون دستگاه تراک قادر به تنفس نیستم ...

پدر این جوان ۱۷ ساله نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: نگهداری محمد با این شرایط جسمی خیلی سخت است، پزشک معالج اش هر دو روز برای ویزیت و ماساژ دست و پاهایش به منزل ما می‌آید که متاسفانه هزینه درمانی بسیار بالا دارد.

وی می‌گوید: از هنگام سانحه رانندگی تاکنون کارم را از دست داده ام و همسرم به تنهایی قادر به نگهداری محمد نیست.

مادر محمد نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: دو فرزند پسر دارم و متاسفانه فرزند دومم سه ماهی است، دور از ما زندگی می‌کند و با نظارت و توجه کمتری برخوردار است، نظم زندگی در خانواده ما به هم خورده است و عادت کردن به این شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا است.

یکی از دوستانش که در حادثه رانندگی آن شب جان سالم به در برده است نبز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: وقتی دیدم لاستیک جلوی چرخ ماشین ترکیده است و دوستم محمد قادر به کنترل خودرو نیست، تنها فکری به ذهنم رسید کمربند ایمنی خودم را بستم و در هنگام واژگونی میدم محمد و دو دوست دیگرم چطور به بیرون پرتاپ می‌شوند.

او می‌گوید: جانم با بستن کمریند خودرو سالم ماند...

 پیشگیری از سوانح و تصادفات رانندگی در جاده‌های مازندران با دانستن قانون ترافیکی

سرعت در رانندگی و ضرورت کنترل آن

سرعت به عنوان یکی از شاخص‌ترین عوامل موثر در ایجاد تصادفات و تبعات ناشی از آن از قبیل: خسارت، جرح، نقص عضو و فوت تاثیرگذار است.

ستوانیکم ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: رانندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که به هیچ عنوان در رسیدن به مقصد عجله نکنند و بدانند سرعت زیاد و یا مناسب نبودن آن با شرایط روحی و روانی راننده و شرایط هندسی جاده از مهمترین عوامل موثر در ایجاد سوانح ترافیکی در بسیاری از کشور‌ها و کشور ما است.

وی افزود: هر چه سرعت بیشتر شود مقدار مسافتی که برای متوقف شدن خودرو لازم است نیز بیشتر می‌شود. هر چه انرژی جنبشی که در نتیجه سرعت بالا و غیر مجاز باید مستهلک شود، بیشتر باشد خطر مصدومیت ناشی از تصادف هم بیشتر می‌شود.

کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان مازندران گفت: مدیریت وکنترل سرعت چه با روش‌های سنتی و چه با ابزار‌های مکانیزه الکترونیکی جدید یکی از برنامه‌های بسیار مهم پلیس راهور ناجا جهت افزایش ایمنی راه‌ها می‌باشد.

ستوانیکم ابراهیمی افزود: با تقویت نور چراغ خودرو خود، قدرت بینایی راننده مقابل را کم می‌کنیم و به استقبال سانحه برای خویش و دیگران می‌رویم.

وی در راستای فرهنگ ترافیکی و پیشگیری از سوانح و تصادفات به آموزش فرزندان و خانواده در این زمینه اشاره کرد و افزود: یک کانال تلگرامی آشپزی یا مدل لباس بعد از چند ماه، چندین هزار عضو پیدا می‌کند، اما تعداد اعضای کانال‌های آموزش قوانین و مقررات ترافیکی که هدفی جز سلامت هموطنان ندارد تقربیا ثابت است، حقیقتا کم کاری می‌شود.

وی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی و تمامی دست اندر کاران پیشگیری از سوانح و حوادث رانندگی، نیاز به همکاری دارند.

 پیشگیری از سوانح و تصادفات رانندگی در جاده‌های مازندران با دانستن قانون ترافیکی

آشنایی نداشتن با قوانین راهنمایی و رانندگی علت اصلی حوادث جاده‌ای مازندران

سرهنگ مهدی باقری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: بخش عمده دلایل تصادفات ناشی از نداشتن آموزش‌های لازم از سوی رانندگان است و ۷۸ درصد تصادفات عامل انسانی دارد.

وی با بیان اینکه رفتار‌های رانندگی ریشه در آموزه‌های افراد دارد گفت: اگر غلط آموخته شود، فراگیری مجدد آن و اجرای رانندگی صحیح کمی مشکل به نظر می‌رسد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران جایگاه آموزش را در بهینه سازی رفتار‌های ترافیکی مهم برشمرد و افزود: با آموزش می‌توان شرایط ترافیکی را در استان بهینه کرد.

 پیشگیری از سوانح و تصادفات رانندگی در جاده‌های مازندران با دانستن قانون ترافیکی

گزاش  از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.