بیشترین خسارت آثار تاریخی در شهرستان دالاهو است

معاون میراث فرهنگی ادراه میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: بیشترین خسارت های آثار تاریخی بر اثر زلزله در شهرستان دالاهو بوده است.

رضایی  معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، با بیان اینکه  در مجموعه  ابودجانه  با 60درصد آسیب گنبد دچار خسارت شده است و در مسجد عبادالله عمر براورد خسارت ها 50درصد است گفت:دیوار گچ گنبد قلعه یزدگرد  ریزش کرده و همچنین خشکه چین ها فرو ریخته است .

رضایی بهخسارت های وارده به آثار شهرستان سرپل ذهاب بر اثر زلزله 7.3ریشتری اشاره کرد و گفت: سنگ نبشته آنوبانی نی  و گور دخمه کله داوود سالم است  و زیج منیژه نیز 5درصد آسیب دیده است.

وی گفت: در شهرستان قصرشیرین بناهای تاریخی پایدار است و تنها دیواره شرقی کاروانسرای قصرشیرین فروریخته که سنگ ها برای مرمت دسته بندی شده است و به جای امنی منتقل شده اند.

به گفته این مسئول  آثار تاریخی معبد آناهیتا  ، بیستون ، طاقبستان، گوردخمه های اسحاق وند،  کاروانسرای و پل تاریخی  ماهیدشت  و آثارتاریخی در شهرستان اسلام آباد غرب  آسیبی بر اثر زلزله ندیده اند.

وی به آثار تاریخی اسیب دیده در شهرستان کرمانشاه  نیز اشاره کرد وگفت: در تکیه معاون الملک ترک زیر گنبد تشدید شده است  و همچنین مقداری آیینه های تکیه بیگلربیگی فروریخته و بازار چهارسوق  نیز ترک هایی در دیوار ایجاد شده است.

رضایی گفت: براورد خسارت ها در آثار تاریخی استان کرمانشاه حدود 2میلیارد تومان است که در هفته آینده  تیم های مرمتی استان به مناطق اعزام می شوند.

انتهای پیام/ز

 

 حدود 2میلیارد تومان به آثار تاریخی کرمانشاه خسارت وارده شده است

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار