در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

کرمی: مصرف‌کنندگان از کیفیت آرد رضایت ندارند/یزدان سیف: فروش سبدی آرد به زودی وارد بازار می‌شود

راهکارهای افزایش کیفیت آرد و نان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب  بررسی شد. 

گفتگوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راهکارهای افزایش کیفیت آرد و نان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب  بررسی شد. 

کرمی رییس اتحادیه نان حجیم و نیمه حجیم گفت: کیفیت آرد وضعیت مناسبی ندارد و مصرف کنندگان رضایت ندارند. ما از نظر گلوتن آرد مشکل داریم، در حالی که اصلی‌ترین ماده مصرفی ما آرد است برخی مولفه‌های آن مشکل دارد.

وی افزود: از زمانی که اجازه ورود گندم به کشور را ندادند مشکل آرد داشتیم، مکاتبات لازم در این زمینه انجام شده اما پاسخ لازم را نگرفتیم. 

 در ادامه برنامه یزدجردی رییس کانون صنایع آرد با اشاره به اهمیت رنگ و دانه بندی آرد عنوان داشت: طبیعی است که در کارخانه‌ها معجزه نمی‌شود، کارخانه‌های ما بسیار در حوزه صنعت نان مجهزند و ایران جز ۳ کشور بر‌تر دنیا در این حوزه است لذا باید با روش‌هایی، مولفه‌های کیفیت آرد را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: با استفاده از افزودنی‌های مجاز همچون آسپرین و آمیلاز و ویتامین ۳ می‌توان کیفیت آرد را بالا برد، بعضی اوقات نقص‌هایی در گندم‌های ما وجود دارد که نیاز به افزودنی است و ما تنها ۳۰ درصد گندم خوب و ۴۰ درصد گندم متوسط داریم.

یزدجردی درباره نول کشی و حذف سبوس گفت: این تعبیر غلطی است که درباره حذف سبوس مطرح می‌شود. قطعا آردی که برای نوع نان استفاده می‌شود متفاوت است. میزان سبوس سنگک با نان‌های دیگر متفاوت است.

در ادامه سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: 42 درصد گندم از نوع درجه یک و دارای گلوتن 12 درصد به بالاست، مابقی گندم ها درجه 2 و 3 است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به کیفیت آرد و وجود گلوتن کافی در آرد؛ افزود: ما اعتقاد داریم که سرای اصلی تولیدش در بین النهرین بوده است. فروش سبدی آرد به زودی وارد بازار می‌شود تا بتواند اختلاط را انجام دهد.

 یزدان سیف با بیان اینکه هفت سال پیش ما ۴ میلیون تن گندم وارد می‌کردیم؛ تاکید کرد: نان کیفیتش به مشخصات و مولفه‌هایی همچون آموزش و سرعت عمل نانوا است و استاندارد و وزارت بهداشت بر کیفیت آرد نظارت می‌کنند.

 در ادامه برنامه خواجه مسئول کمیسیون نانوایان اصفهان با بیان اینکه نانوایان به درخواست خودشان در حوزه قیمت نرسیدند؛ عنوان داشت: شورای سلامت تعیین می‌کنند که نانوا چقدر نمک بزند و استاندارد نمک زدن به آرد ۴۰۰ تا ۸۰۰ گرم است.

وی افزود: ما چگونه می‌توانیم با گندم ضعیف و خمیر ضعیفتر، نان با کیفیت تهیه کنیم؟

یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه کیفیت آرد استاندارد است، گفت: در نمایشگاه نان یک نانوای فرانسوی ( از همان آرد های ضعیف که گفته می شود) نان پخت می کرد و به خبرنگاران می‌گفت کیفیت نانتان خوب است لذا ما حاضر دوربین صدا و سیما بیاید و افراد پژوهشگاه غلات نان از گندم بی کیفیت ( که آقایان می گویند) نان تولید کنند تا در نهایت کیفیت نان مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه ما قادريم مصرف گندم داخلی را تامین کنیم، اظهار داشت : گندم هایی که مربوط به سنوات گذشته است قابل شناسایی هستند.

سیف ادامه داد: ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم به خبازان می ‌دهیم و لذا کارخانجات تولید آرد نباید از این گندم برای نول کشی و تولیدات دیگر استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه ۴۲ درصد گندم از نوع درجه یک و دارای گلوتن بالای ۱۲ است عنوان کرد: ما قادريم نان خوب و با کیفیت در کشور تولید کنیم ، از همه نانوایان خواهش می‌کنیم آردی را که از کارخانجات تحویل می‌گیرند اگر زیر ۲۵ برای تافتون، ۲۴ و نیم برای بربری و سنگک گلوتن داشت گزارش دهند و همچنین می‌توانند در این رابطه آزمایش های لازم را به عمل آورند، اگر کارخانه‌ای تخلف می‌کند باید با آن برخورد کرد .

وی با اشاره به اینکه هنرستانی را در اختیار اتحادیه قرار داده ایم تا با همین آرد نان تولید کنند و در نهایت کیفیت نان مشخص شود، گفت: برای آرد تافتون، سنگک، لواش و بربری استاندارد‌های مشخصی در نظر گرفته شده است.

سیف با بیان اینکه نانوایان باید شرایط خوبی را برای پخت نان فراهم کنند افزود: در سال ۹۷ بخشی از ماموریت ها را به بخش خصوصی خواهیم داد و ما نیز مابه‌التفاوت ها را پرداخت خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید کرد: هيچ آردی به دست مصرف کننده نمی رسد مگر اينکه استانداردهای لازم را داشته باشد.

يزدجردی رئیس کانون صنایع آرد در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه کل مصرف آرد قنادی کشور ۵ درصد است و بیشتر آرد برای مصرف نانوایان است، گفت: ما دخل و تصرفی در گندم نانوایی نداریم.

وی با اشاره به اینکه از آرد و گندم یارانه ای نمی توان نول کشی کرد، گفت : دولت نظارت‌های لازم را به عمل می آورد مشخص است که به کدام مصرف کننده آرد نول داده می شود.

يزدجردی با اشاره به خودکفا بودن در گندم گفت: باید به دنبال اصلاح چرخه نامعيوب باشیم تا بتوانیم مشکلات موجود را حل کنیم.

رئیس کانون صنایع آرد تصریح کرد ما می‌گوییم بخشی از گندم ضعیف است و این گفته ما به وزارت کشاورزی بر می‌خورد، این گندم را باید به خوراک دام دهند، لذا با گفتن این مسئله هم نیز به آنها بر می خورد ، به جای آن باید گندم مرغوب خارجی بیاوریم تا بتوانیم کیفیت نان را تامین کنیم.

کرمی رئیس اتحادیه نان حجیم و نیمه حجیم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه مجموعه ای مناسب برای آموزش واحدهای نانوایی نداریم، اظهار داشت: آکادمی ملی نانوایان ایران پروتکلی را با کشور آلمان امضا کرده است به گونه‌ای که مقرر شد ه در کشور آکادمی ملی نان به زودی تاسیس شود.

 وی با بیان اینکه انتخاب آرد به دست نانوا در بخش دولتی پز نیست، افزود: در کشور ۸۵ هزار واحد نانوایی داریم ،آرد نانوایان با کیفیت نیست.

محمدرضا خواجه مسئول کمیسیون نانوایان اصفهان طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه نول کشی آرد در دنیا متعارف است اما بنده مخالف نول کشی هستم، گفت: اکنون در کشور نول کشی از آرد از حد متعارف تجاوز کرده است، چگونه می توان توقع داشت نانوایان با نرخ سال ۹۳ نان با کیفیت پخت کنند.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۶
باید دو جور نون تولید بشه یکی نون صنعتی تولید انبوه و بسته بندی شده با آرد ارزون و یکیم نون سنتی با آرد آزاد اینجوری کیفیت نون تحت کنترله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۶
مردم تنها از قیمت نان راضی نیستن..میشه یه کار دیگه هم انجام داد
" با همین کیفیت ولی با قیمت پایین تر""
آخرین اخبار