رای‌الیوم: تهدید‌های آمریکا هیچ کس جز تعداد اندکی ترسو را نمی‌ترساند/ ائتلاف برخی مقامات بزدل عرب با واشنگتن و تل‌آویو خودکشی است

روزنامه رأی‌الیوم در مقاله‌ای به برخی کشورهای عربی درباره اعتماد کردن به آمریکا هشدار داد و آن را «خودکشی» توصیف کرد.

رای‌الیوم: تهدید‌های آمریکا هیچ کس جز تعداد اندکی ترسو را نمی‌ترساند/ ائتلاف برخی مقامات بزدل عرب با واشنگتن و تل‌آویو خودکشی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه رأی‌الیوم در سرمقاله خود نوشت: دولت کنونی آمریکا فقط ظرف چند روز دو بار عقب‌نشینی کرد. بار اول زمانی بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، گفت کشورش به همپیمانان کُرد (یگان‌های حمایت از خلق کرد) هیچ سلاح جدیدی نخواهد داد. بار دوم زمانی بود که تصمیم گرفت دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن باز بماند؛ این در حالی است که تهدید کرده بود اگر محمود عباس، رئیس (تشکیلات خودگردان فلسطین) سر میز مذاکره بدون شرط با تل‌آویو حاضر نشود، این دفتر را می‌بندد.

در ادامه این مقاله آمده است: این عقب نشینی‌های خفت‌بار سه موضوع کلیدی را فاش می‌کند که تأمل درباره آن‌ها و درس گرفتن از آن‌ها ضروری است؛ اول این که آمریکا تا حد زیادی ابهتش را در جهان و سراسر خاورمیانه از دست داده است و تهدیدهای این کشور دیگر هیچ کس جز تعداد اندکی ترسو را به وحشت نمی‌اندازد.

دوم این که کشور‌های قدرتمند و ضعیف هر دو جایگزینی جهانی یافته‌اند که می‌توانند به آن تکیه کنند و این جایگزین نیز روسیه و چین است؛ حالا این اتکا به هر دوی این کشور باشد یا به یکی از آن‌ها باشد.

سوم این که آمریکا زمانی که پی ببرد هم پیمانانش یک بار راهبردی پرهزینه بر دوش این کشور هستند، آن‌ها را رها می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور وزیر ترکیه، دولت ترامپ را بین دو گزینه مخیر کرد: یا به ائتلاف با ترکیه به عنوان عضو بنیانگذار ناتو ادامه دهد یا سیاست حمایت از کرد‌های سوریه را که به زعم ترکیه وحدت، امنیت و ثبات این کشور را تهدید می‌کنند، در پیش گیرد.

ترامپ و دولت او در نهایت تکبر و خودبزرگ بینی، گزینه حمایت از کُرد‌ها و مجهز کردن آن‌ها به سلاح را انتخاب کردند و از رئیس جمهور ترکیه خواستند اگر این موضع را نمی‌پسندد، هر کاری که می‌خواهد بکند. اردوغان به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین، مرد قدرتمند روسیه ائتلاف راهبردی تشکیل داد و برای خرید موشک‌های پیشرفته اس-۴۰۰ روسیه قرارداد امضا کرد. همچنین دیداری سه جانبه با حسن روحانی، همتای ایرانی خود، زیر نظر رئیس جمهور روسیه در سوچی برگزار کرد و راهبردی سه‌گانه برای سامان دادن به اوضاع خاورمیانه با توجه به خلاء روز افزون آمریکا وضع شد.

روزنامه فرامنطقه‌ای را‌ی‌الیوم در ادامه نوشت: فلسطینیان بدون عجز و لابه، موضع آمریکا را مبنی بر تهدید به بستن دفتر سازمان آزادی‌بخش رد کردند و این اقدام نیز نتیجه داد و دولت آمریکا را به عقب‌نشینی و باز گذاشتن این دفتر به علت نظارت بر روند صلح وادار کرد.

تنها کسی که آمریکا را خوب شناخته و با استقامت، عزت ملی و میهنی و استقلال در تصمیم گیری، واشنگتن را خوار و خفیف کرده، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، است که هرگز در برابر تهدیدهای آمریکا تسلیم نشد و به حق کشورش در گسترش توان هسته‌ای و بالستیکی پایبند ماند و به مکتبی تبدیل شد که پیروانی دارد و از آن دانشجویان بزرگ فارغ‌التحصیل می‌شوند.

در ادامه این مقاله آمده است: ما به افراد بزدلی که در کشور‌های عربی از آمریکا فرمانبرداری می‌کنند و تسلیم این کشور هستند می‌گوییم ائتلاف شما با آمریکا و اسرائیل عین خودکشی است؛ زیرا این دو شما را رها خواهند کرد همان طور که کرد‌های سوریه و عراق و پیش از این دو (شاه) ایران، فیلیپین و ویتنام را رها کردند و این فهرست بلند است.

در انتهای این مقاله آمده است: آمریکا در حال ضعیف شدن است و به پایان قطعی خود نزدیک می‌شود. همین موضوع نیز درباره اسرائیل نیز -که تحت حمایت آمریکاست و در واقع آمریکا عامل بقای آن است- مصداقیت دارد. حسنی مبارک، رئیس جمهور عزل‌شده مصر راست گفت که «هر کس با لباس آمریکا خود را بپوشاند، برهنه می‌ماند.»

انتهای پیام/

هشدار رای‌الیوم به کشورهای عربی درباره بی‌اعتمادی آمریکا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۶
مرگبرآمریکااسرائیل وانگلیس وآلسعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۶
مرگبرآمریکااسرائیل وانگلیس وآلسعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۶
مرگ بر داعشششششششششششششش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۶
صدام را از قلم انداخته
Germany
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۶
آمریکا هیچ کاری تمی تونه کنه فقط از دور یاوه گویی میکنه
آخرین اخبار