سیدعلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نظام ارجاع، پیش برنده سلامت کشور/ سیکل‌ معیوب درمان نیازمند‌ بازنگری است‌

کارشناس ارشد پرستاری سالمندی‌ گفت: نظام ارجاع در کشور با ارتقاء سلامت‌ زمینه‌ساز‌ کاهش هزینه‌های درمان‌ از جیب مردم است.

نظام ارجاع، پیش برنده سلامت کشور/ سیکل‌ معیوب درمان نیازمند‌ بازنگری است‌معصومه سیدعلی کارشناس ارشد‌ پرستاری سالمندی‌ در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: نظام ارجاع در سلامت کشور‌ باعث می‌شود تا مردم در سیکل‌ معیوب درمان قرار نگیرند و با آگاه‌سازی‌ جامعه از نظام ارجاع‌ می‌توان‌ شاهد‌ ارتقاء سلامت‌ در جامعه بود‌.

 وی گفت: اینکه چطور می‌توانیم یک متخصص خوب پیدا کنیم سؤال ذهنی‌ بسیاری از افراد جامعه است‌ اما باید بدانیم‌ در گام اول‌ مراجعه به یک پزشک‌ عمومی‌ جهت معاینه اولیه‌ و یا مشاوره با پرستاران‌ نقش اصلی را ایفا‌ می‌کند‌ و نباید‌ در مواجهه‌ با بیماری‌ها به سراغ متخصصان‌ رفت‌.

تخصص‌گرایی‌ دلیل  کمرنگ‌ شدن  طرح نظام ارجاع‌

 سیدعلی‌ اظهار کرد: تخصص‌گرایی‌ از موضوعاتی است که منجر به کمرنگ‌ شدن  طرح نظام ارجاع‌ و مغفول‌ ماندن‌ خدمات پزشکان عمومی در کشور می‌شود‌ ولی اگر بیماران در گام اولیه شرح حال مختصری‌ توسط یک کارشناس و یا پزشک داشته باشند در روند درمان شاهد نتایج بهتری‌ خواهند بود‌.

 وی اظهار کرد: برای یافتن یک متخصص خوب‌، بیمار باید از خود بپرسد چقدر‌ وقت دارم، چقدر مشکلم‌ اورژانسی‌ است، چقدر پول دارم و فاصله مکانی تا چه اندازه برایم اهمیت دارد.

 سیدعلی‌ گفت: برخی از افراد بحث خدمات بیمه‌ای، زمان هدر شده در روند درمان و سایر خدمات را نادیده می‌گیرند تا در گام اول‌ به متخصصیان مراجعه‌ می‌کنند‌، این درحالی است که برخی از بیماری‌ها با ارجاع به پزشک خانواده و پزشک عمومی‌ مرتفع‌ می‌شود و افراد‌ با تخصص‌گرایی‌ در سیکل‌ معیوب‌ درمان قرار می‌گیرند‌.

آگاه‌سازی بیماران‌ از نظام ارجاع وظیفه متولیان‌ سلامت

 این کارشناس سلامت در ادامه گفت: آگاه‌سازی بیماران‌ و سایر افراد در جامعه در مواجهه با بیماری‌ موضوعی است که باید متولیان‌ سلامت آن را مدنظر‌ قرار دهند‌ و با مراجعه به پزشکان عمومی و اطلاعات بیمارستانی بدانند که مشکلشان‌ در کدام نقطه از بیمارستان‌ها اعم از دولتی و خصوصی‌، بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، مطب‌های خصوصی‌ و کلینیک‌های خصوصی مرتفع  می‌شود.

 وی گفت: گاهی بعضی‌ کلینیک‌های ویژه، موثر هستند‌ و ما به جای اینکه‌ دنبال‌ فرد متخصص‌ خاصی‌ باشیم‌ به آن کلینیک‌ مراجعه‌ می‌کنیم‌ که کلینیک‌های دیابت‌، آلزایمر‌، طب‌ سالمندی‌ و غیره‌ جزو‌ این گروه از کلینیک‌ها محسوب می‌شود‌.

سیدعلی‌ افزود: بسیاری از بیماران نمی‌دانند که خیریه‌ها یا انجمن‌های مردم‌ نهاد به ارائه خدمات سلامت می‌پردازند‌ و با این گروه‌ها ارتباط‌ ندارند‌ و با مواجهه‌ با این مراکز‌ علاوه بر خدمات درمانی از آموزش نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: برای یافتن پزشک در مراکز درمانی می‌‌توانیم تمام بیمارستان‌های دولتی و آموزشی و دانشگاهی را در گوگل جستجو کنیم و مطالب مربوط به بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، لیست اساسی، خدمات تخصصی کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی را مطالعه نموده و با آگاهی از نقاط قوت این مراکز در صدد درمان باشیم.

کارشناس ارشد پرستاری سالمندی اظهار کرد: خوشبختانه خدمات سلامت در تهران و سایر شهرستان‌های کشور فراهم شده است و هموطنان می‌توانند با مراجعه به خانه بهداشت و مراکز بهداشت که در بیمارستان‌های دانشگاهی قرار دارند از خدمات سلامت بهره‌مند شود.

اقتصاد سلامت موضوع کلان هر جامعه

سید علی در پایان گفت: اقتصاد سلامت از موضوعات کلان در هر جامعه‌ای است که اگر مردم و متولیان سلامت با نظام ارجاع آشنا شوند و در برخی موارد به صورت افراطی به دنبال تخصص‌گرایی نروند می‌توانیم شاهد کاهش هدر رفت هزینه سلامت و ارتقای نظام سلامت در جامعه باشیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار