عضو کمیته علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری:

با پژوهش می توان اتلاف وقت، سرمایه و اندیشه را کاهش داد

دبیر جشنواره دانش‌آموزی و عضو کمیته علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان گفت: تربیت دانش‌آموزان پژوهشگر و جستجوگر مهمترین رسالت آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  خدانظر دریکوند، مدیر کل آموزش و پرورش لرستان در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش گفت: در این هفته از پژوهشگران برتر حوزه فرهنگیان و دانش‌آموزی تجلیل خواهد شد.

وی از افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش در محل دانشگاه لرستان خبرداد و با بیان اینکه در غرفه آموزش و پرورش هم دستاوردهای پژوهشی دستگاه تعلیم و تربیت به نمایش گذاشته خواهد شد، بیان کرد: پژوهش در جهان امروز به عنوان پایه پیشرفت و توسعه جامعه تلقی می‌شود.

دبیر جشنواره دانش آموزی و عضو کمیته علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان پیشرفت‌های علمی و فناوری را زاییدة پژوهش‌های گستردة علمی دانست و با تاکید براینکه درکشورهای توسعه یافتة سهم عمده‎ای از تولید ناخالص ملّی به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص داده شده است، افزود: این کشورها برای عقب نماندن از چرخة رقابت پر شتاب علمی و فناوری، پیوسته بر بودجه‌های پژوهشی و تحقیقی خود اضافه می‌کنند .

دریکوند  افزود: پژوهش می‌تواند اتلاف وقت، سرمایه و اندیشه را به میزان قابل توجهی کاهش داده و ما را در رسیدن به هدف یاری کند.

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان پژوهش را جزئی لاینفک در دوام و پویایی سازمان‌ها برشمرد و با بیان اینکه شرایط کنونی جهان به گونه‌ای پیش می‌رود که بقا و تداوم جوامع، در گرو توسعة توانمندی‌های دانش و فن و تقویت بعد پژوهشی فعالیت‌هاو برنامه‌هاست، بیان کرد: آموزش و پرورش را فرایندی زنده و پویا است، بیان کرد: شناخت و گذر از چالش ها و موانع پیش روی آموزش و پرورش تنها با تکیه بر تحقیقات علمی و منسجم و یافته های پژوهش محور امکان پذیر است .

دبیر جشنواره دانش آموزی و عضو کمیته علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان گفت: با مشخص شدن جایگاه تحقیق و پژوهش می‌توان گام‌های بلندی برای رشد علوم و فنون و کسب تکنولوژی، ارتقای کیفیت آموزش،کاربردی کردن علوم و اعتلای علمی و فرهنگی دانش آموزان برداشت.

دریکوند با بیان اینکه برای اثر گذاری بیشتر تحقیق و پژوهش باید پژوهش را در تمام ارکان آموزش و پرورش دخالت داد، تاکید کرد: پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش تنها ابزاری است که برای بهسازی و ایجاد تغییرات مفید در کیفیت برنامه‌ها و عملکردهای آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شود.

دبیر جشنواره دانش آموزی و عضو کمیته علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان با اشاره به اینکه هیچ بهبود کیفی در تعلیم و تربیت را نمی‌توان بدون دخالت تحقیق و پژوهش به مرزهای اطمینان و اعتبار رساند، افزود: مهمترین و اساسی‌ترین رکن نظام پژوهشی نیروی انسانی پژوهشگراست.

وی با بیان اینکه این افراد باید از توانایی‌ها ، قابلیت‌ها و مهارت‌های لازم برخوردار باشد، ادامه داد : هدف اصلی از پژوهش های آموزشی ، کشف حقایق جدید و استفاده از آنها در حل مشکلات آموزش و پرورش است.

دریکوند افزود: آموزش و پرورش از پژوهش‌هایی که بتواند گره‌ای از مشکلات آموزشی و تربیتی را بگشاید و موجبات حل مشکل و افزایش اطلاع و آگاهی دربارة معضلات آموزش و پرورش را فراهم کند حمایت خواهد کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان به نقش آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان پژوهشگر اشاره کرد و گفت: گسترش فرهنگ پژوهش و پرسشگری یک شعار اساسی در آموزش و پرورش است و تربیت دانش آموزان پژوهشگر و جستجوگر مهمترین رسالت آموزش و پرورش است.

مدیر کل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه باید دانش آموزانی تربیت کرد تا در برابر مشاهدة هر مسأله و پدیده‌ای پرسش‌گر باشند و برای یافتن پاسخ ، خود نیز تلاش کنند،تاکید کرد: نتیجة فعالیت‌های مستمر علمی و پژوهشی باعث می‌شود که جامعه‌ای دانا پویا و کارآمد داشته باشیم و گسترش تحقیق و پژوهش تنها راه رسیدن به قافلة علمی جهان امروز است و باید سعی و تلاش شود تا مدارس در آموزش و پرورش به مراکز پژوهشی وتحقیقاتی تبدیل شوند .

وی در ادامه سخنان خود به جشنواره‌های جابر در دوره ابتدایی و نوجوان و جوان خوارزمی در دوره های اول و دوم متوسطه اشاره کرد و افزود : این جشنواره برای تقویت روحیه تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان اجرا می‌شود .

دریکوند در ادامه با اشاره به برنامه‌های خاص فرهنگیان گفت: در حوزه فرهنگیان هم برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود که از آن جمله می‎توان به طرح معلم پژوهنده یا اقدام پژوهشی و تجلیل از معلمان مولف اشاره کرد .

انتهای پیام/د

پژوهش اتلاف وقت، سرمایه و اندیشه را کاهش می‎دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.