روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم:

برای قدرت نمایی در برابر تهدیدات احتمالی به دو بال دیپلماسی و قدرت نظامی نیاز داریم/مشکل 98 درصد از سپرده گذاران موسسات غیرمجاز حل شده است/ نوسانات شدید ارز نخواهیم داشت/وعده‌هایم را فراموش نکردم

رئیس جمهور گفت: تقویت توان نظامی و دفاعی در دستور کار ماست و باید قدرت نظامی خود را افزایش دهیم.

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: خدمت مردم ایران در سراسر کشور و همه ایرانیان خارج از کشور به ویژه مردم قهرمان و پهلوان استان کرمانشاه سلام عرض می کنم که این ایام غمدار مصیبت و حادثه دردناکی هستند که در سایه زلزله برای آنان به وجود آمد که برای همه درگذشتگان از خداوند تقاضای رحمت و برای مصدومان تقاضای شفای عاجل می کنم.

روحانی ادامه داد: امیدواریم دولت و مردم در کنار هم بتوانند به این مردم کمک کنند تا از این گذر سخت بتوانند عبور کنند، همچنین از همه دست اندرکارانی که در این 15 روز کمک کردند اعم از مقامات دولتی، نیروهای مسلح و مردم که در این حادثه غمبار یاری رسانده اند تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: در اینگونه حوادث معمولا کار بسیار سختی برای همه است که بتوانند به نحو مطلوب و شایسته به مردم کمک کنند، ما زلزله 7.3 ریشتری در این دهه های اخیر در کشور نداشتیم که زلزله بسیار شدید بود و از سوی دیگر این زلزله در شب رخ داد و کار را سخت تر کرد و زمانی که زلزله اتفاق می افتد، آب، برق، گاز و راه های ارتباطی با مشکلات متعددی مواجه می شوند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه خود مردم در این حادثه به هم کمک زیادی کردند گفت: امدادگران هم در این حادثه اقدامات ارزنده ای انجام دادند. حدود 2700 نفر از لحظه وقوع زلزله از زیر آوارها نجات یافتند و بیش از 7000 نفر مصدوم هم به بیمارستان ها منتقل شدند.

روحانی متذکر شد: بنده روز دوم که به مناطق زلزله زده سفر کردم و مردم سر پل ذهاب را زیارت کردم، روحیه مردم بسیار خوب بود، علی رغم آنکه این مصیبت بسیار سنگین بود اما این روحیه به معنای کمک به خواهران و برادران خودشان بود و درخواست آنان کاملا به حق بود، زلزله زدگان آن روز بیشتر به مسئله آب آشامیدنی و چادر اشاره کردند که به سرعت این نیازهای اولیه به آنان رسید.

وی افزود: بنده زمانی که در بیمارستان کرمانشاه که رفتم همه پزشکان و پرستاران حدود 48 ساعت بود که نخوابیده بودند، مداوم کار می کردند، 300 عمل جراحی در آن بیمارستان و مجموعا در 48 ساعت اول 1500 عمل جراحی انجام داده بودند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار بسیار بزرگی را انجام داد و خدماتش را هنوز ادامه می دهد تاکید کرد: وزارت کشور، ستاد بحران خوب عمل کردند و هلال احمر هم در این زمینه بسیار فعال بودند، البته هنوز مشکل مردم فراوان است اما اگر ما مقایسه کنیم.

روحانی یادآور شد: در حوادث گذشته هم بنده کم و بیش شاهد بودم، در رودبار و منجیل و بم رفتم اما باید بگویم که کمک رسانی این بار از سوی مردم و دولت بهتر بود، مردم نقص دولت را به خوبی جبران کردند و نیروهای مسلح اعم از بسیج، ارتش و سپاه بسیار خوب عمل کردند.

وی اظهار کرد: ما از مراحل اولیه عبور کردیم و در زمینه اسکان موقت هستیم، اگر مردم بخواهند جایی را در نزدیکی خودشان اجاره کنند دولت آن اجاره را پرداخت می کند، کانکس ها هم اگر مورد نیازشان باشد به سرعت ساخته می شود و در هر جایی که امکان داشته ما کانکس تهیه کنیم، این کار در حال انجام شدن است.

رئیس جمهور کشورمان بیان کرد: برای اولین بار ما همه بودجه لازم که دولت باید پرداخت کند بلافاصله در هیئت وزیران در چهارشنبه صبح تصویب کردیم، 50 درصد همه وجوه تصویبی در اختیار ارگان هایی قرار گرفته که به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

روحانی ضمن تسلیت مجدد به مردم این خطه و تشکر از مردم بزرگوار سرزمین مان و همه دست اندرکاران ادامه داد: همچنین لازم است ایام مولود پیغمبر اسلام و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) را به ملت، شیعیان و همه مسلمانان تبریک بگویم.

گردآوری خدمات 100 روز اوّل دولت در یک کتاب

وی با اشاره به اینکه امیدوارم در 100 روزی که گذشته ما توانسته باشیم آن خدمتی را که وعده داده بودیم ارائه کرده باشیم، گفت: مجموعه خدمات 100 روزه دولت در یک کتاب جمع آوری شده و در سایت دولت مردم می تواننند آن را ملاحظه کنند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: برنامه ریزی های اساسی برای سال 96 و برای 4 سال آینده در این 100 روز تدوین شده و بودجه 97 در حال تصویب در دولت برای ارائه به مجلس شورای اسلام است، شاهد یک تحول بسیار مثبت در بودجه سال 97 خواهیم بود که بنده به موقع در مجلس شورای اسلامی گزارش خواهم داد.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه یکی از مهمترین وعده های شما در انتخابات ریاست جمهوری موضوع اشتغال است و درباره برنامه دولت در این باره بگویید اظهار کرد: بنده می خواهم در مقدمه این بحث بگویم و در ایام انتخابات هم به آن اشاره کردم که دولت دو هدف اساسی را در بخش اقتصاد دارد که یکی ریشه کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم است و قدم های اولیه ای که در شش ماهه اول سال و این 100 روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و همچنین ایجاد عدالت و کوتاه کردن نابرابری ها بین مردمی که در دهک های پایین و بالا قرار دارند و رونق اقتصادی؛ این دو مقوله یعنی بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه دو هدف اصلی ما در بحث اقتصادی خواهد بود.

وی ادامه داد: بنده در ایام انتخابات وعده دادم که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را هدفمان این است که ریشه کن کنیم که در سال 96 افراد قشر آسیب پذیر جامعه یعنی کسانی که عضو مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند، مستمری آنان بیش از سه برابر شده و امسال نسبت به سال گذشته اضافه شده و این روند تا پایان دولت تا 5 برابر ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور گفت: البته در سال آینده که در بودجه هم پیش بینی شده است، ما طراحی ای خواهیم کرد که همه کسانی که از حداقل استاندارد پایین تر هستند از آنان ثبت نام به عمل آید.

آمار اشتغال خالص ما در تابستان 96 نسبت به سال گذشته 700 هزار نفر است

روحانی گفت: در بحث رونق و زندگی مردم، اشتغال بخث بسیار مهمی است، اما در اشتغال یک عقب ماندگی هایی از سال 85 تا 92 داریم که تقریبا اشتغال خالص ما صفر بود، از سال 93 تحرک خوبی شروع شده و متوسط اشتغال خالص ما از پاییز 93 تا تابستان 96، سالانه 685 هزار اشتغال خالص بوده که البته این رقم نسبت به بیکاری جامعه و نیروی فعالی که وارد بازار کار می شوند کم است و ما به رقم بالاتری نیاز داریم.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که این رقم را به بالای 900 هزار نفر در سال آینده برسانیم، افزود: الان آمار اشتغال خالص ما در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته بالای 700 هزار نفر است، اما در عین حال عقب هستیم و هنوز بیکاران فراوانی داریم و رقمی که ما باید در اشتغال داشته باشیم بالاتر است، بنابراین در این 100 روز ما نسبت به متوسط 2، 3 سال گذشته یک مقدار پیش آمدیم.

رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه ما این هدفگذاری را از طریق طرح های مختلف دنبال خواهیم کرد گفت: اولا به همه وزرا گفته شده که یکی از مسئولیت های اساسی آنان بالابردن میزان اشتغال است و در فضای مجازی، صنعت، خدمات و کشاورزی می توانیم میزان اشتغال را افزایش دهیم.

روحانی یادآور شد: دیروز وزارت ارتباطات گزارشی به بنده ارائه کرد که در 6 ماهه اول سال 50 هزار نفر را مشغول به کار کرده است، در مجموع در طرح هایی که ما برای اشتغال داشتیم، در زمینه کارورزی، اشتغال فراگیر و طرح تکاپو و در کل همه این طرح ها در این فاصله 100 روزه عملیاتی و اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه در طرح کارورزی تاکنون 120 هزار نفر ثبت نام کرده اند گفت: همه این طرح ها آغاز شده، ادامه خواهد یافت و هدف ما این است که اشتغال را به رقمی برسانیم که مجموعه بیکاری را کاهش دهیم و نسبت به پارسال تقریبا یک واحد درصد بیکاری کاهش یافته است، یعنی از 12.7 به 11.7 درصد رسیده است، منتها تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و هم برای 4 سال برنامه ریزی کردیم و هم در 100 روز قدم هایی که در این زمینه برداشتیم، مثبت بوده است.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منابع از بین بردن فقط مطلق کجاست و آیا می خواهید یارانه های نقدی را تغییر دهید یا برنامه خاصی را پیش بینی کرده اید، اظهار کرد: اساس این برنامه و مرتفع کردن فقر، رونق اقتصادی و اشتغال است.

روحانی ادامه داد: ما در طول برنامه دولت یازدهم هم به کمیته امداد و هم به بهزیستی کمک کردیم برای اینکه بتوانند افراد را از زیر پوشش خارج کنند، ما 5000 میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردیم که افراد را از زیر پوشش خارج کنند.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: درآمدهای ما امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و چون هزینه های ما هم در حال افزایش است، ما باید این فعالیت را ادامه دهیم یعنی وقتی بحث سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های مختلف می کنیم، درواقع بخشی از درآمد دولت و خزانه به آن اختصاص پیدا می کند، لذا بنای ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: همانطور که می دانید ما در این دولت یارانه را در بخش های مختلف افزایش دادیم اما نه به صورت نقدی به آن مفهومی که به مردم پرداخت کنیم، به طوری که در بخش کشاورزی پول خرید تضمینی گندم را حدودا به دو برابر رسانده ایم.

روحانی ادامه داد: تلاش می کنیم تا روستاها تحول مثبتی پیدا کنند، همانگونه که بنده قبلا وعده داده بودم لایحه ای به مجلس دادیم که 1.5 میلیارد از صندوق استفاده کنیم و معادل آن هم از بانک ها.

تدوین آئین نامه طرح اشتغال روستایی در دولت

وی بیان کرد: طرح اشتغال برای روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر که مجلس تصویب کرد، در دولت آئین نامه های آن تدوین و تصویب شده است و اجرای آن در آخرین مراحل قرار دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کمک به روستاییان یک نوع یارانه است که ما برای اشتغال پرداخت می کنیم گفت: ما به نیازمندان، معلولان و یا افرادی که به نوعی دچار فقر هستند به صورت مستقیم کمک می کنیم و این موضوع از طریق افزایش مستمری آنان ادامه می یابد.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای ایحاد رشد اقتصادی اظهار کرد: در دولت یازدهم تورم را یک رقمی کردیم و آن سیاست در این دولت هم ادامه می یابد، هدف ما این است که تورم یک رقمی باقی بماند.

وی افزود: زمانی که می گوییم تورم یک رقمی مثلا 8 یا 9 درصد است معنی اش این نیست که 8 درصد ارزان شده باشد، بلکه معنایش 8 درصد گران شدن است.

هنر ما این است که نگذاشتیم تورم 40 درصد باشد

رئیس جمهور بیان کرد: یعنی از پارسال نسبت به امسال قیمت اجناس و خدمات در اختیار مردم 8 یا 9 درصد اضافه شده، هنر ما این بوده که نگذاشتیم قیمت اجناس 30 یا 40 درصد اضافه شود. تورم یک رقمی معنایش ارزانی نیست بلکه معنایش گرانی سطح پایین است.

روحانی با بیان اینکه در دولت کذشته همزمان با کاهش تورم رشد منفی را مثبت کردیم ادامه داد: رشد سال 91 منفی بود، براساس آمار بانک مرکزی 6.8- درصد بوده و طبق آمار مرکز آمار 7.4- درصد بوده است، در سال 92 منفی بودن کم شد اما همچنان منفی را داشتیم، در سال 93 رشد مثبت 3 داشتیم، در سال 94 شرایط اقتصادی مقداری سخت شد و رشد ما حدود 1 درصد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال 95 رشد قابل ملاحظه ای داشتیم گفت: برای اولین بار در سالیان اخیر به رشد 2 رقمی رسیدیم امسال رشد ما در سه ماهه اول با نفت 6.5 درصد و بدون نفت 7 است.

برای ایجاد رشد اقتصادی باید نحوه بودجه ریزی تغییر کند

روحانی تصریح کرد: هدف ما این است که رشد اقتصادی بالای 5 درصد در دولت دوازدهم داشته باشیم، برای ایجاد رشد اقتصادی باید نحوه بودجه ریزی تغییر کند و مردم را وارد عرصه اقتصاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای طرح های نیمه تمام برنامه های ویژه ای داریم که در بودجه ارائه می شود گفت: باید سرمایه گذاری خارجی را بیشتر جذب کنیم، در 100 روز اول قراردادهایی که با بانک های کشورهای مختلف بستیم و 23.1 میلیارد دلار موافقت فاینانس گرفتیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در طی این 100 روز قراردادهای بیش از 5 میلیارد دلار نهایی شد، کشورهایی که با ما کار می کنند، می گویند ما می فهمیم که دیگر نباید کالا به ایران صادر کنیم، بلکه باید سرمایه گذاری در ایران انجام دهیم.

روحانی با اشاره به جلسات اخیر روسای قوا گفت: یکی از تصمیماتی که در جلسات اخیر روسای قوا اتخاذ کردیم حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری ها به ویژه ایرانیان خارج از کشور بود.

وی تصریح کرد: برای رشد اقتصادی به فناوری، سرمایه گذاری و اشتغال نیاز داریم. ما رشد فناورانه توام با اشتغال را در این دولت دنبال می کنیم.

پرداخت 25 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی 

رئیس جمهور به میزان پرداخت در زمینه بودجه عمرانی اشاره کرد و گفت: در این 100 روز دولت دوازدهم، 25 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی داشتیم و این تحول خوبی است.

روحانی ادامه داد: این مبلغ برای بودجه های عمرانی پرداخت شده و ممکن است تخصیص بیشتر از این هم داشته باشیم. البته در ماه های اولیه پرداخت عمرانی ما خیلی خوب نبود اما در این 100 روز تحول خوبی صورت گرفته و تا پایان سال رقم پرداخت ما در بودجه عمرانی قابل ملاحظه خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای سال آینده فکر دیگری کردیم، یعنی می خواهیم بودجه عمرانی را اهرمی کنیم برای اینکه از صندوق ها، بانک ها و سرمایه مردم استفاده شود.

19 آذر توضیحات بودجه ای روحانی در مجلس

رئیس جمهور با اشاره به ارائه بودجه سال آینده اظهار کرد: در مجموع طراحی ما برای بودجه های عمرانی رقم بالایی است، در 19 آذر زمان تقدیم بودجه به مجلس در این مورد توضیح کاملی می دهم.

روحانی به بحث پرداخت یارانه ها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه باید مجلس و دولت نسبت به پرداخت یارانه باهم تصمیم گیری کنند، اظهار کرد: مجلس سال گذشته به ما تکلیف کرد که دولت، کسانی را نیازی به یارانه ندارند شناسایی کند و یارانه آنها قطع شود. انجام این کار آسان نبود؛ وزارت رفاه این مسئولیت را برعهده گرفت و یارانه تعدادی قطع شد؛ عده ای اعتراض کردند و بعد از بررسی یارانه آنها مجدد برقرار شد.

وی کفت: در هر سال تعداد زیادی به یارانه بگیران اضافه می شود، بیش از 1 میلیون رشد جمعیت خالص در یکسال داریم و آنها به یارانه بگیران اضافه می شوند، ما در بحث یارانه ها با مجلس مشورت می کنیم و هر آنچه مجلس در بودجه تصمیم بگیرد بر مبنای آن عمل خواهیم کرد.

وضعیت صندوق ها سال به سال بدتر می شود

روحانی درباره وضعیت صندوق های بازنشستگی اظهارکرد: در صندوق ها وضع ما سال به سال بدتر می شود، در سال آینده باید 50 هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی اعم از تامین اجتماعی کشوری و نیروهای مسلح بدهیم و وضعیت صندوق های نیروهای مسلح بدتر است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای حل مشکلات صندوق ها چاره ای اندیشید، ادامه داد: بنده در این 100 روز به سازمان تامین اجتماعی دستور دادم تمامی بنگاه های اقتصادی را باید بفروشند و مدیریت بنگاه اقتصادی را نباید برعهده داشته باشند.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: البته با آن پول می توانند سهام داشته باشند و در عین حال باید مدیریت این بنگاه ها را کنار بگذارند، یکی از هدف های ما در دولت دوازدهم این است که بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شوند، بنده فکر می کنم غیر از دولت یعنی بخش های عمومی غیر دولتی یا نیروهای مسلح آنها هم باید واگذار کنند.

روحانی افزود: در این دولت یکی دو بار با مقام معظم رهبری صحبت کردم و ایشان هم کاملا موافق بودند که همه اینها به مردم واگذار شود؛ این موضوع موجب رونق و تحول اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: بانک ها امروز بنگاه داری می کنند، بنده همچنین به وزارت اقتصاد دستور دادم هر رئیس بانکی که سر کار می آید اولین شرط با او این باشد که اموال راکد را بفروشد.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: صندوق های ما مشکلات زیادی دارند و باید در جای خود مفصل مورد بحث قرار گیرد تا بتوانیم این مسئله را حل کنیم؛ برخی از معضلات را نمی توان در یکسال حل کرد اما هدف دولت این است که معضل بانک ها را حل کند و قدم های خوبی هم در این 100 روز در مورد بانک ها برداشتیم.

بانکها نیازمند تحولی بزرگ هستند

روحانی در توضیح اقدامات دولت در راستای حل مشکلات بانک ها، بیان کرد: بانک های ما نیاز به تحولی بزرگ دارند برای اینکه بتوانند با بانک های جهان کار کنند، بعضی ها فکر می کنند که مشکل بانک ها فقط برجام است و می گویند برجام که انجام گرفت؛ مشکل بانک ها فقط برجام نیست بلکه بخشی از آن مربوط به برجام است.

وی تاکید کرد: قوانینی لازم است، تصویب تا مشکلات رفع شوند. اخیرا دو لایحه مبارزه با پولشویی و تروریسم را در این جهت به مجلس دادیم؛ یکی از اهداف مهم این دولت شفاف سازی بانک ها و بخش اقتصادی است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه در بخشی هم مشکل سپرده گذاران را شاهد بودیم، گفت: برخی از تعاونی ها از اواخر دهه 70 و 80 مجوزهایی گرفته بودند و کارهایی می کردند؛ متاسفانه یکی از معضلات اقتصادی را همین تعاونی ها درست کردند، مردم را تشویق به سپرده گذاری با سود بالا می کردند بدون اینکه تخصص این کار را داشته باشند و بدون اینکه پیامدهای این کار را بدانند، یا اینکه قصد داشتند سر مردم را کلاه بگذارند.

3 میلیون و 400 هزار خانوار درگیر موسسات غیر مجاز

روحانی افزود: از اواخر دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم با موسساتی مواجه شدیم که به نوعی غیرمجاز بودند و سپرده گذاران پول گذاشته بودند، این تعاونی ها نمی توانستند پرداخت کنند؛ مجموعا 3 میلیون و 400 هزار خانوار درگیر این مسائل بودند.

وی با تاکید بر اینکه دولت قدم های بزرگی را در زمینه حل مشکلات سپرده گذاران برداشت، بیان کرد: ما در جلسات روسای سه قوه هم این موضوع را بحث کردیم تا کارها سریعتر انجام شود چرا که این اقدامات نیاز به هماهنگی های میان قوا دارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا این مسائل حل شود.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: خوشبختانه 98 درصد سپرده گذاران در هفته های اخیر مشکلاتشان حل شده یا در حال حل شدن است، برای آن 2 درصد باقی مانده هم تصمیم گیری های لازم انجام خواهد شد.

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد نرخ ارز گفت: نرخ ارز در طول دولت یازدهم به طور متوسط رقم بالایی نبود و بانک مرکزی هم این رقم را اعلام کرد. در سال جاری در مقطعی به دلیل برخی شایعات، رشد غیرقابل پیش بینی در بازار داشتیم اما متعادل شد.

روحانی ادامه داد: همواره در این فصل و در همه سالها، اگر به آمار مراجعه کنید می بینید که در ماه های آذر و دی قیمت ارز بالا رفته و در ماه های بهمن و اسفند پایین می آید.

دولت نمی خواهد از راه افزایش نرخ ارز، درآمد کسب کند

 وی بیان کرد: امسال هم از آن قاعده کلی مستثنی نیست، برنامه دولت این نیست که از طریق افزایش نرخ ارز بخواهد درآمدی کسب کند، شایعاتی که در میان مردم وجود دارد که دولت پول کم آورده و دلار را گران می کند، ما اصلا دنبال چنین کاری نیستیم.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: در بازار اقتصادی هر کالایی به دلایلی نوسانی دارد البته نوسانی که قابل قبول باشد، همه ارزهای دنیا نرخی دارند و ممکن است در طول سال بالا و پایین شود ما هم جزء آنها هستیم.

روحانی گفت: اینکه بخواهیم نرخ ارز را بالا ببریم تا درآمد دولت تامین شود، چنین چیزی وجود ندارد، ما نرخ را متعادل نگه می داریم، تلاش ما این بوده که آنچه نیاز ارزی ما است با درآمد ارزی، متعادل باشد، البته درآمد ارزیمان بیشتر از نیاز ارزی است.

مهمترین اصل مورد نظر ما در اقتصاد آرامش است

وی تاکید کرد: مردم نباید نگران باشند و فکر کنند نوسان شدیدی در نرخ ارز امسال و در سال های آینده ایجاد خواهد شد، برنامه دولت این نیست؛ مهمترین اصل مدنظر ما در اقتصاد بحث آرامش است برای اینکه مردم برای اقتصاد خود آینده را ببینند و مردم بدانند که تورم ما تک رقمی است و از لحاظ رشد بدانند که مثبت است

رئیس جمهور کشورمان افزود: از لحاظ روابط با دنیا، تلاشمان این است که این روابط هر روز عادی تر و با کشورهای دوست صمیمی تر باشد. در منطقه و در جهان روابط ما نسبت به سال های گذشته بهتر است و ما این را ادامه می دهیم.

وی تاکید کرد: در بخش اقتصاد نکته مهم این است که ما باید در بیرون کشور بازار داشته باشیم، اگر فقط برای مصرف داخلی، تولید کنیم، مسلما تولید ما رشد مطلوبی نخواهد داشت. باید حتما بخشی از بازار بیرون را در اختیار داشته باشیم، در سال های اخیر وضع صادرات غیرنفتی خوب شده است.

روحانی اظهار کرد: در سال های اخیر صادرات غیرنفتی کشور وضعیت خوبی داشته است به طوری که در دو سال گذشته میزان صادرات از واردات پیشی گرفت و امسال هم صادرات رشد قابل قبولی را تجربه کرده است.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: ایران در زمینه نفت، گاز، انرژی اقتصاد کشاورزی و سایر بخش ها شرایط بهتری دارد اما تنها بخشی که در فصل های گذشته رشدی نداشته بخش مسکن بوده است.

وی تصریح کرد: در 6 ماه نخست امسال در بخش مسکن و معدن رشد مثبتی داشته ایم در حالی که پیش از این مشکلاتی در این زمینه و در حوزه سرمایه گذاری وجود داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: در سال 96 رشد سرمایه گذاری مثبت 7 درصد گزارش شد البته در این زمینه هم گام های موثری برداشته شده است که البته باید آنرا ادامه داد تا به نقطه مطلوب رسید بنابراین مردم نباید نسبت به مسائلی که شاخص اقتصاد کلان است نگرانی داشته باشند.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: آسمان ایران نسبت به گذشته به دلیل حوادث اوکراین و قطر، پروازهای خارجی بیشتری را تجربه می کند. به طوری که می توان گفت ایران مسیر اصلی مسیر هواپیماها از شرق به غرب، غرب به شرق و از شمال به جنوب است.

وی یاد آور شد: مذاکرات سه جانبه ای میان ایران ، آذربایجان، روسیه و ایران، افغانستان، هند، همچنین ایران، افغانستان، ازبکستان برای بحث ترانزیت مطرح است.

روحانی بیان کرد: بیش از 1 میلیارد دلار در بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری انجام شده و تا هفته آینده افتتاح مهمی در بندر چابهار خواهیم داشت، ظرفیت بندر چابهار باید در فازهای آینده به 85 میلیون تن برسد چرا که کشورهای بسیاری برای سرمایه گذاری در چابهار رغبت دارند.

وی بیان کرد: اکنون اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و راه آهن سراسری مطرح بوده که این امر جزء طرح های مهم دولت دوازدهم و 25 درصد از این طرح هم به انجام رسیده است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه راه آهن مسیر آستارا به آستارا نهایی شده است اضافه کرد: همچنین راه آهن قزوین به رشت باید تا پایان سال جاری افتتاح شود، برای طراحی مسیر رشت به آستارا هم یک میلیارد هزینه در نظر گرفته شده است که نیمی از این هزینه و سرمایه گذاری توسط کشور آذربایجان انجام می شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران به معنای واقعی هاب منطقه ای شمرده می شود، یاد آور شد: خوشبختانه با کشورهای همسایه از قبیل عراق، ترکمنستان، ترکیه تبادل انرژی داریم و طرح بزرگی برای ترانزیت گاز و برق با پاکستان وجود دارد.

وی تصریح کرد: راه آهن ایران در حال اتصال به کشورهای همسایه است و باید اعلام کنم راه آهن ما از طریق خواف به افغانستان رسیده است، همچنین راه آهن جدیدی میان ایران و ترکیه در حال مذاکره قرار دارد لذا یکی از ظرفیت های مهم برای تولید، اشتغال و رشد اقتصادی بحث ترانزیتی ایران جایگاه ویژه ای دارد.

روحانی در ادامه درباره اهمیت و ضرورت کسب و کار نو متذکر شد: خوشبختانه در زمینه فناوری های نو گام های موثری برداشته ایم و صندوق نوآوری و شکوفایی هم تسهیلاتی به شرکت های مربوط اعطا کرده است.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: در گذشته افراد با استعداد از کشور خارج می شدند اما خوشبختانه امروز سالانه 300 شخصیت علمی و کار آفرین وارد ایران می شوند و سرمایه گذاری می کنند.

وی تاکید کرد: اکنون بحث طراحی لوکوموتیو و واگن سازی با روسیه مطرح است همچنین در زمینه ساخت ماشین با شرکت رنو و پژو فرانسه همکاری می کنیم.

روحانی گفت: همچنین در زمینه معدنی پیشرفت قابل قبولی داشته ایم به طوری که بخشی از فولاد کشورمان به اروپا صادر می شود و بازارهای خارجی را به خود اختصاص داده است.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: برای برقی شدن راه آهن تهران_ مشهد دو میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط کشور چین انجام شد و مراحل نهایی آن هم در حال انجام است. همچنین در زمینه راه آهن ، خودرو و ناوگان هوایی گام های موثری برداشته شده و قصد داریم این مسیر را ادامه دهیم.

اساس سیاست دولت تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا است

وی در ادامه درباره تفاوت سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم در منطقه غرب آسیا اضافه کرد: اساس سیاست خارجی در دولت دوازدهم با دولت یازدهم تفاوتی ندارد. اساس سیاست ما تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا بود مقام معظم رهبری هم بر تعامل فراگیر با کشورهای دوست تاکید دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در منطقه باید مشکلات را با مذاکره رفع کنیم نه با رویارویی؛ باید راهی در پیش گرفت تا منطقه را امن و مشکلات ناامنی منطقه را رفع کنیم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: کمک ایران به دولت و ارتش عراق در برابر داعش و تروریسم برای حفظ ثبات منطقه بود، همچنین اقدامی که با عراق و ترکیه در اقلیم کردستان انجام شد به منظور عادی سازی شرایط بود.

وی تصریح کرد: کشورهای خط مقاومت پیروزی بزرگی بدست آوردند و ایران با همکاری عراق، سوریه و روسیه توانست پایگاه های اصلی داعش را برهم زند به طوری که اکنون هیج شهر و پایگاه بزرگی در اختیار این گروه تروریستی وجود ندارد.

روحانی با بیان اینکه مشکل تروریسم به سادگی قابل حل نیست، گفت: امروز رابطه خوبی با اتحادیه اروپا آغاز کرده ایم و این ارتباط نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، همچنین روابط ما با سایر کشورها از قبیل ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان، قطر، روسیه در سطح خوب و مطلوبی قرار دارد.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: ممکن است روابط ما با یک یا دو کشور همچون عربستان مطلوب نباشد که البته در این مورد عربستان دامنه مشکلات را افزایش داده است. معتقدم عربستان به دنبال حل دو مشکل ایران را دشمن خود می داند.

وی یادآور شد: عربستان برای آنکه سرپوشی بر شکست هایش قرار دهد و به دلیل اینکه در عراق، سوریه و لبنان هم ناموفق بوده است، ایران را به عنوان دشمن خود می داند، البته وجود مسائل حاد داخلی عربستان این تصور را برای آنها تقویت می کند، بنابراین آنها برآنند کشوری را به عنوان دشمن معرفی کنند تا بر شکست های خودشان سرپوش بگذارند. ما باید هنرمندانه از این مشکلات عبور کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای با آمریکا را در شرایط خوبی پیش بردیم خاطرنشان کرد: ما در زمان گذار از حزب دموکرات از جمهوری خواه مذاکرات را انجام دادیم و معتقدم باید در هر مقطعی به فکر حفظ منافع ملی مان باشیم، همچنین نباید از لحاظ سیاسی عصبانی شد و ندانسته عمل کرد.

در برابر تهدیدات احتمالی به دو بال دیپلماسی و قدرت نظامی نیازمندیم

رئیس جمهور کشورمان متذکر شد: در برابر تهدیدات احتمالی به دو بال دیپلماسی و قدرت نظامی نیازمندیم معتقدم بدون وجود هریک از این دو بال پرواز ناممکن خواهد بود و اگر قدرت هریک ضعیف باشد به اهداف سیاسی دست پیدا نمی کنیم لذا دولت دوازدهم به دنبال تقویت هردو بال است و در این زمینه مسیر درست را انتخاب می کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم با ورود اس 300 تحول بزرگی در پدافند هوایی کشور ایجاد کرد گفت: ما باید قدرت نظامی خود را افزایش دهیم البته مردم قدرت ما محسوب می شوند اما در عین حال نیازمند قدرت نظامی و دیپلماسی برای حرکت و پیشرفت در مسائل منطقه و جهان هستیم.

روحانی درباره موضع ایران در برابر برجام اضافه کرد: در برجام موفقیت های غیرقابل تخریبی به دست آمد که برای همیشه در تاریخ کشور باقی می ماند و از بین نمی رود. ایران توانست بحران بزرگ بین المللی را پای میز مذاکره رفع کند و این موفقیت دیپلماتیکی ما بود که هیچ وقت از بین نمی رود.

وی بیان کرد : در جریان مذاکرات از لحاظ اخلاقی پیروز بودیم و ثابت کردیم که دروغ نمی گوییم، به دنبال سلاح هسته ای نیستیم، همچنین توانستیم قطعنامه های سازمان ملل علیه کشورمان را لغو کنیم البته ممکن است قطعنامه هایی علیه کشورمان در آینده صادر شود اما مهم آن است که قطعنامه های موجود را لغو کرده ایم.

روحانی ادامه داد: به کمک برجام توافقات بانکی حاصل و فناوری های نوینی وارد کشور شد همچنین توانستیم به کمک این توافق نفت و میعانات گازی را به فروش برسانیم و درآمد کشور را افزایش دهیم.

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: دولت جدید آمریکا کوشید برجام را از بین ببرد اما تا به امروز نتوانسته به این هدف دست پیدا کند لذا این بدان معناست که برجام توافقی مستحکم بوده و به سادگی از بین نخواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: در موضع گیری آمریکا علیه برجام یک یا دو کشور از آمریکا حمایت کرد اما اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ... در برابر آمریکا ایستاد و از ایران حمایت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر به کارگیری جوانان و بانوان در سطوح عالی و انتخاب کابینه فراجناحی گفت: قول من به ملت این بود که دولت دوازدهم چون دولت یازدهم حزبی نباشد و به همین شکل نیز عمل کردم و بر اساس شایستگی‌ها و با مشورت‌ وزرا را انتخاب کردم.

رئیس جمهور با بیان این که برخلاف برخی شایعات مبنی بر این که برای انتخاب وزرا تحت فشار بودم، بر اساس مصلحت جامعه عمل کردم، افزود: در شرایط فعلی کشور هیچ چیز واجب‌تر از انسجام، یکپارچگی و وحدت ملی نیست؛ باید اختلاف‌ها را کم و کنار بگذاریم و همه احزاب، طوایف و اقوام در کنار هم باشیم. من بر این نکته به خاطر شرایط امروز کشور در منطقه و جهان تاکید دارم. این وحدت، انسجام و توازن بین قوا و نیروهای مسلح برای ما مهم است.

وی تصریح کرد: تمام تلاشم را در دولت دوازدهم برای مذاکره جدی‌تر با دو قوه دیگر و نیروهای مسلح چه سپاه و چه ارتش و بسیج انجام خواهم داد؛ ما نیاز به وحدت و اتحاد بیشتری در این شرایط داریم.

رئیس قوه مجریه درباره حضور بانوان در دولت اظهار کرد: آنچه که من قول دادم این بوده که زنان بتوانند در اشتغال فضای بهتری داشته باشند؛ باید اعلام کنم که در دولت قبل از دولت یازدهم موضوع اشتغال بانوان منفی بوده اما در دولت یازدهم این حضور بسیار پررنگ‌تر شد، از سال 1393 تا 1396 که به طور متوسط سالانه 685 هزار شغل ایجاده شده به طور متوسط 307 هزار شغل در اختیار بانوان بوده که این نشان می‌دهد اشتغال بانوان نصف میزان کل را شامل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: من قول دادم که از بانوان در سطوح مدیریتی نیز بهره ببریم چرا که این قدرت را دارند؛ تمام تلاشم در دولت بر این موضوع بوده و برای اولین بار همه شاهد هستیم که یک خانم در وزارت نفت به عنوان یک مقام ارشد مشغول شده و در حال حاضر معاونین 4 وزارت خانه دیگر از بانوان هستند و همه وزرا مکلف هستند که دو نفر از مشاورها و یا معاون‌ها را از بین بانوان انتخاب کنند.

رئیس جمهور با بیان این که امروز در بخش‌هایی چون شرکت هواپیمایی هم بانوان حضور پررنگی دارند، افزود: تلاشمان این است که بانوان و جوان‌ها در سطوح مدیریتی حضور بیشتری داشته باشند که نمونه بازر آن معرفی یک جوان دهه 60 به عنوان وزیر بود که مجلس شورای اسلامی نیز به او رای اعتماد داد.

وی بر این موضوع که هم بانوان، هم جوانان و هم اقلیت‌های دینی در انتخابات حضور پرشوری داشتند تاکید کرد و ادامه داد: من نه تلاش آنها و نه وعده خودم را فراموش نمی‌کنم و در دولت دوازدهم از این قشرها بیشتر استفاده خواهیم کرد.

رئیس قوه مجریه افزود: خوشحال هستم از هر 3 فراکسیون مجلس به وزرای معرفی شده رای بالا دادند پس همکاری 3 قوه بویژه همکاری دولت و مجلس در زمینه اداره کشور که بسیار مهم هست را ادامه خواهیم داد.

طرح تحول سلامت ادامه خواهد داشت

حجت الاسلام و المسلمین روحانی درباره طرح تحول سلامت اظهار کرد: برنامه طرح تحول سلامت ادامه خواهد داشت و در دولت دوازدهم همان مسیر را برای خدمات بیشتر، ارزان‌تر و فراگیر ادامه می‌دهیم؛ در دولت یازدهم مردم هزینه‌های کمتری را برای درمان بیماری پرداخت کردند که این رویه در این دولت هم ادامه دارد البته ممکن است با کمی افزایش یا کاهش همراه باشد اما روند ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: حضور متخصصان به صورت شبانه روزی و اعزام آنها به مناطق دور دست ادامه خواهد داشت و تغییر نمی‌کند؛ البته این به معنی نبود مشکل نیست، برخی مشکل‌ها به خصوص در بخش بیمه‌ها بود چرا که ما بنا داشتیم 5 میلیون نفری را که بیمه نداشتند را بیمه کنیم که دستور آن صادر شد اما این میزان از 5 میلیون به 11 میلیون افرایش یافت که باری سنگین را بر دوش دولت قرار داد.

وی گفت: ما امروز در پرداختی‌های بیمه مشکل داریم اما آن را رفع خواهیم کرد و تا پایان امسال هم قدم‌های خوبی برداشته خواهد شد و طرح تحول ادامه خواهد داشت چرا که این طرح یکی از همان یارانه‌های غیرنقدی است که در سایه آن مردم ساده‌تر به دارو و درمان می‌رسند. دولت دوازدهم در طرح تحول سلامت نیاز به تحولی بزرگ در حوزه بهداشت دارد.

رئیس قوه مجریه با بیان این دولت یازدهم در حوزه درمان سرمایه‌گذاری صورت گرفت که در این دولت نیز ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: باید در حوزه‌های بهداشت و آموزش سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم که با مسئولان مربوط به این دو بخش صحبت کردم و خواهم کرد.

با مصوبه افزایش قیمت نان مخالفت کردم

حجت الاسلام و المسلمین روحانی با عنوان این مطلب که با مصوبه افزایش قیمت نان مخالفت کردم، گفت: دلیل مخالفتم این بود که مطالعات کافی صورت نگرفته بود؛ موضوع مهم برای ما این است که مردم در مورد اقلام ضروری مورد نیاز با گرانی ناگهانی مواجه نشوند چرا که برای آنها قابل تحمل نیست، البته هدف ما از این افزایش قیمت، افزایش کیفیت است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما اگر بخواهیم از خارج کشور گندم وارد کنیم کیلویی 700 تومان می‌شود در حالی که در داخل این مبلغ 1 هزار و 400 تومان است یعنی دو برابر پس یارانه پرداخت می‌کنیم و از سوی دیگر آرد را با قیمت کمتر توزیع می‌کنیم تا مردم با نان گران مواجه نشوند؛ به همین خاطر هم باید کیفیت و هم قیمت را کنترل کنیم؛ نباید به مردم فشار وارد کنیم.

وی با بیان این که موضوع مطرح شده به مقوله بهداشت برمی‌گردد، گفت: برخی بحث‌ها در حوزه بهداشت مربوط به محیط زیست، برخی به موضوع دریاچه‌ها و تالاب‌ها و بخشی مربوط به آلودگی هوا است که یکی از برنامه‌های ما در سال 1397 نوسازی و افزودن خودروهای عمومی است تا از وسیله شخصی کمتر استفاده شود؛ بنابراین در بخش بهداشت باید توان بیشتری قرار دهیم و طرح تحول سلامت نیز در دولت دوازدهم بر دو بخش آموزش و بهداشت متمرکز ‌شود.

روحانی در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای کنترل فساد، افزایش شفافیت و ایجاد فضای رقابت‌پذیری و سالم در اقتصاد چیست، اظهار داشت: یکی از راه‌های مبارزه اصلی با فساد، ارتباطات صحیح مردم با همدیگر است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با فضای مجازی تلاش ما این است که فضای بازتری ایجاد شود، اظهار داشت: به جای فروش اشتراک به فکر فروش پهنای باند هستیم و از 10 آذرماه، مردم با قیمت کم‌تری می‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

روحانی افزود: البته در ارتباط با این فضا، باید حواسمان جمع باشد، دقت کنیم و به جوانان آموزش‌های لازم را بدهیم. مدارس آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان بدهند. با این حال، فضای مجازی برای آگاهی مردم مفید است. در یک جایی و در گوشه ای مشکلی بوجود می‌آید و هر کسی با گوشی خود تبدیل به یک رسانه می‌شود و فعالیت می‌کند. ما باید اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیم ما در دولت دوازدهم، هم در اجرای حقوق شهروندی و هم مبارزه با فساد این است که همه‌ دولت، مخصوصاً بخش اقتصادی را به اتاق شیشه‌ای ببریم، تصریح کرد: همه مردم باید بدانند که دولت چه‌کار انجام می‌دهد. باید برنامه ریزی کنیم تا از زمانی که یک طرح را تخصیص می‌دهیم تا زمانی که خزانه بودجه آن را پرداخت می‌کند همه اطلاعات آن در اختیار مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: اینکه چگونه این طرح اجرا می‌شود و بودجه آن چه مقدار است و چگونه خرج می‌شود در همه طرح‌های عمرانی، اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. این اتفاق، هم در ارتباط با قراردادها رخ خواهد داد هم مناقصات و مزایده ها.

فرهنگسازی و تقویت رسانه‌ها عامل بزرگی در مبارزه با فساد است

روحانی، شفافیت را عاملی مهمّ برای مبارزه با فساد توصیف کرد و اظهار داشت: فرهنگسازی و تقویت رسانه‌ها عامل بزرگی در مبارزه با فساد است.

وی ادامه داد: رسانه ها، روزنامه ها، فضاهای مختلف و خبرگزاری‌ها باید در زمینه اطلاع‌راسانی و نقد آزاد باشند. در سیاست داخلی که در دولت یازدهم دنبال می‌کردیم و وعده ای که به مردم دادیم، این بود که اولاً رفتار من جناحی نباشد بلکه فراجناحی باشد، ثانیاً آزادی در جامعه بیشتر شود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید فضای نقد بر جامعه حکمفرما باشد، تصریح کرد: مردم باید بتوانند به راحتی انتقاد کنند. انتقاد به معنای تخریب نیست. خدای ناکرده به معنای تهمت و دروغ گفتن نیست. دولت کاری را انجام می‌دهد و طرف می‌خواهد بگوید این کار، دارای این اشکالات است. بنابراین شفافیت و اطلاع رسانی، دو عامل مهمی است که در زمینه فساد می‌توانیم از آن استفاده کنیم و شرایط کشور را تغییر بدهیم.

وی افزود: البته فسادهای دیگری هم نظیر قاچاق و موارد دیگر است وجود دارد که ما داریم تلاش می‌کنیم که اینها کاهش پیدا کند. هماهنگی همه قوا برای مبارزه با فساد ضروری است و ما این هماهنگی را انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد علت منظم برگزار شدن جلسات سران قوا و مهم‌ترین موضوعاتی که مطرح می‌شود، اظهار داشت: البته در دولت یازدهم هم جلساتی با رؤسای دو قوه دیگر داشتم اما در دولت دوازدهم یکی از تصمیمات ما در این 100 روز این شد که این جلسات را بیشتر کنیم و به صورت منظم ادامه پیدا کند. دفاتر سه رئیس قوه، مصوبات را دنبال و پیگیری می‌کنند. ما مصوبات مکتوب داشته ایم و به دنبال اجرای آن‌ها هستیم.

روحانی ادامه داد: درست است که قوا از هم مستقل هستند اما این قوا باید با هم تعامل کنند. هم تعامل قوا لازم است و هم توازن آنها. وقتی که ما جلسه سران قوا را برگزار می‌کنیم بسیاری از مسائلی که در بروکراسی اداری طول می‌کشد تسریع پیدا می‌کند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در مورد مؤسسات غیر مجاز، همین جلسات باعث شد که بین قوه قضاییه و مجریه هماهنگی بیبشتری ایجاد کنیم و بتوانیم مشکل مردم را سریع تر حل کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه اقتصادی، تصمیم اساسی ما در این جلسات این است که امنیت بیشتری در زمینه اقتصاد برای مردم تأمین کنیم، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم به بهانه های کوچکی در بخش اقتصادی کارآفرینان ما دچار مشکل شوند.

روحانی افزود: البته راجع به مسائل سیاسی و منطقه ای و جهانی هم در جلسات سران قوا، بحث می‌شود. در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتری داریم.هدف اصلی ما این است که برنامه هایمان را راحت تر پیش ببریم.

وی بودجه سال 97 را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: قبل از نهایی شدن بودجه در دولت بسیاری از مباحث اصلی در جلسه رؤسای قوا انجام شد.

روحانی با بیان اینکه هدف اصلی، تسهیل امور کشور، حل مشکلات و هماهنگی بیشتر بین قواست، تصریح کرد: من رابطه‌ام را با نیروهای مسلح نیز بیشتر کرده‌ام، چون این رابطه می‌تواند به ما کمک کند برای مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی.

نباید اجازه دهیم کارآفرینان بخاطر بهانه‌های کوچک در بخش اقتصادی دچار مشکل شوند

رئیس جمهور افزود: یک تصمیم اساسی در جلسه سران سه قوه در زمینه اقتصادی اینست که امنیت بیشتر به مردم بدهیم و مشکلات مردم را حل کرده و کمک کنیم در این زمینه نگذاریم کارآفرینان ما بخاطر بهانه‌های کوچک در بخش اقتصادی دچار مشکل شوند.

روحانی خاطرنشان کرد: در جلسات سران قوا همچنین راجع به مسایل سیاسی، منطقه‌ای و جهانی هم با هم گفتگو و بحث می‌کنیم و این در حالی است که در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتر داریم و بنابراین هدف اصلی ما این است که ما بتوانیم برنامه‌هایمان را راحت‌تر پیش ببریم، مثلاً در زمینه بودجه امسال قبل از اینکه ما در دولت نهایی کنیم خیلی از مباحث اصلی این بودجه را در جلسه روسای قوا با هم بحث و برای بهبود بودجه کمک کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما باید بودجه را به مجلس بدهیم و مجلس آن را نهایی و تصویب کرده و به ما برگرداند و در بسیاری از مراحل در مسیر اجرا نیازمند هستیم که قوه قضائیه کمک کند؛ هدف اصلی تسهیل امور کشور و حل مشکلات و هماهنگی بیشتر بین قوا است؛ امروز این رابطه را با نیروهای مسلح نیز بیشتر کردم به دلیل اینکه این رابطه هم می‌تواند برای مسایل مختلف اجتماعی و سیاسی و حتی اقتصادی‌ به ما کمک کند.

در ادامه این مصاحبه زنده تلویزیونی، مجری به موضوع آسیب های اجتماعی اشاره کرد و پرسید« یکی از موضوعات بسیار مهم و چندجانبه که پیوستگی عمیقی هم با سیاست داخلی و هم با موضوعات اقتصادی و هم با خیلی از موضوعات فرهنگی دارد بحث آسیب‌های اجتماعی در جامعه ،بحث حاشیه‌نشینی، بحث موضوعاتی که مردم درگیر آن هستند مثل اعتیاد، طلاق و موضوعاتی از این دست است، به طور مشخص آیا دولت در حوزه آسیب‌های اجتماعی و کنترل و کاهش آنها برنامه‌ای را تا پایان دولت دوازدهم خواهد داشت؟»

رئیس جمهور در پاسخ اظهارداشت: مسأله آسیب‌های اجتماعی نگرانی بزرگ مردم است مخصوصاً در مسایلی مثل اعتیاد، افزایش طلاق، فقر و حاشیه نشینی، اینها مسایل بسیار مهمی است که با آن مواجه هستیم. از لحاظ تشکیلاتی اولاً رهبر معظم انقلاب در این زمینه وقت‌ گذاشته اند و جلساتی که ایشان 6 ماه یکبار با مسئولین مختلف در این زمینه می‌گذارند خیلی تأثیرگذار بود برای اینکه همه دستگاه‌ها حرکت سریع‌تری را در این زمینه داشته باشند.

روحانی خاطرنشان کرد: از لحاظ تشکیلاتی قبلاً مسأله آسیب‌های اجتماعی در وزارت کشور و مسئولش وزیر کشور بود و این بعدا به شورای اجتماعی تبدیل شد .ریاست شورای اجتماعی به عهده رییس جمهور است. البته قائم مقام رییس جمهور در این شورا وزیر کشور است، بعضی از جلسات هم خود من تشکیل می‌دهم از سال گذشته تا حالا قدم‌های بسیار خوبی در این زمینه برداشته شده است. اخیراً آمارها در بسیاری از این آسیب‌ها کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی خیلی امیدوارکننده است

رئیس جمهور گفت: در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی رشد منفی و یک مقدار کاهش داشتیم و این خیلی امیدوارکننده است . در زمینه مواد مخدر که البته ستاد مبارزه با مواد مخدر مسئولیت مستقیمی را به عهده دارد که ریاست این ستاد به عهده رییس جمهور است و در هفته آینده جلساتی خواهیم داشت و این جلسات را ادامه می‌دهیم. یکی از مسایل مهم دولت دوازدهم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی خواهد بود که البته در این مبارزه باز قوای دیگر هم باید مشارکت و شرکت کنند.

روحانی افزود: در زمینه آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد عمدتاً مسایل فرهنگی و اقتصادی بسیار تأثیرگذار است به نظر من شرایط و آمار یک سال گذشته ما را امیدوار کرده به اینکه اولاً اولویت‌بندی کنیم و ثانیاً چیزهایی که میان بخشی است که در آن دستگاه‌های مختلف مسئولند چنین برنامه‌ریزی شده که در هر بخشی یک دستگاه مسئول اصلی شده و بقیه همکار آن دستگاه باشند تا کارها با مدیریت بهتری پیش برود، بودجه‌ای هم برای این کار پیش‌بینی خواهد شد که بتوانیم این معضل اجتماعی را مهار کنیم.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به اینکه « در آستانه 16 آذر روز دانشجو هستیم، دانشجویان به دلیل جوان بودن مطالبات مختلفی دارند. شاید یکی از مهم‌ترین مطالبات دانشجویان مطالبات اجتماعی، سیاست داخلی، آزادی بیان و موضوعاتی از این دست است به طور مشخص در دولت دوازدهم دانشگاه‌ها و دانشجویان چه امکاناتی را به دست خواهند آورد و چه شرایط و فضایی برای آنها حاکم خواهد بود» ، اظهارداشت: 16 آذر روز دانشجو است و اتفاقات این روز در دولت یازدهم زنده شد. یک مدتی بود که مراسم 16 آذر تعطیل بود و صرفا اجتماعات کوچکی در بعضی از دانشگاه‌ها برگزار می شد ولی در دولت یازدهم در همه دانشگاه‌های بزرگ مراسم داریم خیلی از شخصیت‌های مختلف از جناح‌های مختلف سخنرانی می‌کنند، دانشجویان نظرات‌شان را بیان می‌کنند.

روحانی با اشاره به اهداف دولت در دانشگاه‌ها گفت: به وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری قبل از اینکه او را به مجلس معرفی کنم، تأکید کردم و در برنامه دولت دوازدهم هم آمده و آن اینکه دانشجوی ما در پایان دانشگاه دارای یک مهارت باشد. قبل از اینکه به فکر این باشد که من بعد از دانشگاه می‌خواهم چه شغلی پیدا کنم، خودش کارآفرین باشد و وارد صحنه شود. امروز خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان خیلی از دانشجویان را قبل از اینکه حتی دوره کارشناسی‌شان تمام شود را جذب می‌‌کنند بنابراین مهارت‌آموزی برای دانشجویان بسیار اهمیت دارد.

نباید بگذاریم بخاطر مسائل سیاسی یا جناحی بین دانشجویان ما فاصله باشد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هدف دیگر دولت اینست که فضای بازی در اختیار دانشگاه و دانشجویان گذاشته شود، گفت: دانشگاه را نمی‌توانی محصور کرد . دانشجو به غیر از اینکه از دوره دبیرستان آمده تا دانش بیشتری یاد می‌گیرد، همه دانشجویان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند یک احساس جدیدی پیدا می‌کنند و آن احساس مسئولیت است و این را شخصا وقتی از حوزه، وارد دانشگاه شدم بخوبی احساس کردم بنابراین دانشجویان باید وارد بحث‌های اجتماعی و سیاسی شوند و هم باید نظرات‌شان را اعلام کنند و هم باید آزادی عمل در آنجا بیشتر باشد و هم در شرایط فعلی ما نباید بگذاریم بخاطر مسایل سیاسی یا جناحی بین دانشجویان عزیز ما فاصله باشد اشکال ندارد نظرات و تفکرات مختلف باشد اما دوستانه در کنار هم باشند و فعالیت کنند.

روحانی اضافه کرد:باید همه جناح های سیاسی احساس کنند که نظام و حکومت و دولت پشتیبان آنها هستند، اینطور نیست که نظام پشتیبان یک جناح باشد، و یا مخالف یک جناح دیگر باشد. همه جناح‌ها باید یک احساس عدالت و برابری را در فضای دانشگاه داشته باشند البته دانشگاه هم به کمک های از لحاظ تحول در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها ،در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و در همه وسایل کمک‌آموزشی، نیاز دارد که در بودجه امسال داریم آنها را پیش‌بینی می‌کنیم. بودجه‌ای را برای نوسازی آزمایشگاه‌ها در دانشگاه‌های مختلف برای اینکه بتوانیم فناوری و نوآوری‌های بیشتری در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا وعده انتخاباتی یا وعده‌های انتخاباتی هست که در این 100 روز برای آن کاری نکرده باشید یا نتوانسته باشید انجام دهید؟ ،گفت: آن مقدار که در ذهنم هست و اعلام کردم در ضمن برنامه‌ام، وعده‌های انتخاباتی اصولش در کتاب برنامه دولت دوازدهم آمده بود. همان زمان نیز اعلام کردم که مبنای من برنامه‌هایی است که در این مجموعه آمده و در اختیار مردم قرار گرفت اما در غیر از آن برنامه مکتوب من وعده‌های شفاهی هم به مردم دادم. هیچ یک از وعده‌ها را فراموش نکرده‌ام.

هیچ یک از وعده های خود به مردم را فراموش نکردم

روحانی افزود: آن وعده‌های اساسی که به مردم دادم فراموش نکردم. وظیفه خودم می‌دانم که آنها را دنبال کنم. اینکه بعضی فکر می‌کنند که مثلاً ما در موقع انتخابات برای اینکه رأی مردم را جلب و جذب کنیم، شعاری را به مردم گفتیم و به آن عمل نکردیم یا دنبال این نیستیم که به آن عمل کنیم، همه شعارها را برای اجرایش هم دنبالش هستم و هم در ضمن مصوبات دولت و در ضمن لوایحی که به مجلس می‌دهیم و در ضمن برنامه‌ریزی‌هایی که داریم انجام می‌دهیم، دنبال کردم.

رئیس جمهور اظهار داشت: بخشی را در 100 روز توانستیم انجام دهیم و بخشی جزو برنامه‌هایی است که تا پایان امسال انجام می دهیم یا در سال‌های بعد آن را دنبال می‌کنیم. البته برخی از مسایل بوده که در اجتماعات انتخاباتی مردم مطرح کردند یا خود من مطرح کردم که اجرای آنها نیاز به یک هماهنگی بیشتر بین همه ارکان حکومت دارد. من آنها را هم دنبال کردم و هم دنبال می‌کنم و هم فضای بهتری حتی در آن زمینه‌هایی که مردم گاهی شعار می‌دادند، امروز شاهدند. البته با آنچه مردم خواستند ما فاصله داریم و آن را دنبال خواهیم کرد.

 روحانی در ادامه تصریح کرد: در زمینه مسایل صد روزه، بحث‌های مختلفی بود که فرصت نشد آنها را توضیح دهم. در بخش انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، مسکن و بافت های فرسوده که ما طرح‌های خوبی در این 100 روز طراحی کردیم، هم برای تهران و شهرهای بزرگ و سراسر کشور. تقریباً سه چهار جلسه خودم برای بافت‌های فرسوده در این 100 روز گذاشتم و این را ادامه می‌دهیم. همکاری خوبی با شهرداری تهران در زمینه بافت‌های فرسوده تهران شروع کردیم. بحمدالله هماهنگی دولت با شهرداری تهران در دولت دوازدهم مقداری بهتر از قبل است و ما می‌توانیم از این فضای برادری و هماهنگی استفاده بیشتری ببریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه کشاورزی تحولات خوبی داشتیم و الحمدالله در این 100 روزه هم گندم کشاورزان را خریداری کردیم و هم توانستیم همه پول آنها را پرداخت کنیم. این کار سنگینی است و مردم می‌دانند که حدود 11 هزار و 600 میلیارد تومان پول گندمی است که از کشاورزان خریدیم و اینها را پرداخت کردیم.

روحانی گفت: برنامه‌های مختلفی در این 100 روزه بوده که در بحث امشب فرصت نشد که آنها را توضیح دهم. از همه وزرا و معاونین می‌خواهم که گزارش برنامه 100 روزه‌ای که انجام دادند و برنامه‌هایی که برای سال جاری و برای 4 سال مد نظر است، برای مردم توضیح دهند. همانطور که در مصاحبه قبلی اشاره کردم در تمام احکام وزرا این بار در دولت دوازدهم یک پیوست حکم ابلاغ کردم که هر وزیری بر مبنای پیوست حکم باید فعالیت کند و باید آن را به طور منظم گزارش دهد. بنابراین وزرا می‌توانند در این زمینه برای مردم توضیح دهند و مردم آگاه باشند که چه کاری در این 100 روز انجام گرفته و چه کاری برای آینده مدنظر ما است.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
به شکاف های اقتصادی در جامعه رسیدگی کنید خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
آقای روحانی در مورد فقر و بیکاری توضیح بدید؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
دروووووووووووووود بر روحانی
United States of America
علی
۱۰:۴۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
کو کار ؟؟
چرا باید تعدادجوانان تحصیلکرده بیکار باشند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
با سلام خدمت رييس جمهور محترم.
من خودم 25 ميليون تومان سپرده در كاسپين داشتم كه متاسفانه تا به حال نتوانسته ام پولم را پس بگيرم. چرا ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا باید لیسانس یا فوق لیسانس و با ادامه این وضعیت دکترای بیکار باشیم ؟؟//
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا دیگه استخدام در سازمان های دولتی نیست ؟
منی که درس خوندم چرا باید بیکارباشم ؟
هرجا میرم میگن یا کار نیست یا باید پارتی باشه .
چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
در مورد حل معضلات اجتماعی توضیحاتی دهند
واشتغال برای جوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
وضعیت اشتغال جوانان به کجا رسید لطفا مسئولان چاره ای بیندیشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۱۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
مشکل اکثریت مردم بی پولی است وبیکاری
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
سهام عدالت چی شد چرا سود سهام عدالت را واریز نمیکنند چرا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
بیکاری زیاد شده
مسولین سریع چاره ای بیندیشند به داد مردم وجوانها برسن که داره دیر میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۵۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
بیکاری جوانان بیشتر شده،هم نان گران شده هم ماشین و غیره
تا کی باید شاهد این چنین باشیم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا باید بنزین گرون بشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
والا ماکه هرروز شاهد گرونی هستیم تاکی باید گرونی را مشاهده کنیم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
درمورد وضعیت بیکاری جوانان خواهشمندم توضیح دهید چرا باید جوانان تحصیلکرده بیکار باشند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا منی که درس خوندم بیکار باشم ؟؟!
هرجا میریم اصلا کار نیست اصلا میگن استخدام نداریم آخه چرا ؟؟
Canada
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
قضیه سهام عدالت به کجا رسید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا بیمه سلامت را حذف کردید ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا بیمه سلامت را حذف کردید ؟؟؟؟؟
Australia
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
جناب آقای رئیس جمهور ـ وضعیت استخدام کارکنان دولت به کجا رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
safarmoha
۰۷:۲۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
زنده باد بر رئیس جمهور تلاشگر روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا جوانان تحصیلکرده هرجا میرن برای کار میگن باید پارتی باشه تا استخدام کنند چرا؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا مسکن مهر هارو تحویل نمیدید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا سهام عدالت را واریز نمیکنند ؟؟
قرار بود سهام عدالت واریز بشه اما مثل اینکه منتهی شده چرا ؟؟
دلیلش چی است ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
به نام خدا
سلام
امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشند.
روحانی دوستت داریم
Germany
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
خدا رو شکر .روحانی مچکریم
Netherlands
مهدی
۰۱:۴۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
در مورد افزایش قیمت خودرو خصوصا خودروهایی که استاندارد لازم ندارند گزارشی دهند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
در مورد افزایش قیمت خودرو خصوصا خودروهایی که استاندارد لازم ندارند گزارشی دهند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
وضعیت اشتغال جوانان به کجا رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
از رییس‌جمهور بپرسید واردات ازچین چرا زیاد شده؟؟ چرا بیکاری زیاد شده ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
از رییس‌جمهور بپرسید واردات ازچین چرا زیاد شده؟؟ چرا بیکاری زیاد شده ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
آقای روحانی عزیز خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
محمد مبرا
۲۳:۳۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
باعرض سلام ، آقای روحانی خسته نباشید .دوستت داریم
Saudi Arabia
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
فقط برای جوانان اشتغال اشتغال
Saudi Arabia
ناشناس
۲۳:۲۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
چرا مسکن مهر هارو تحویل نمیدید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
من جوان تحصیلکرده چرا باید بیکار باشم ؟؟؟
هرجا میریم میگن استخدام نداریم خب ما جوانان تحصیلکرده باید چیکار کنیم ؟
یه راه حلی ارائه بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
چرا یارانه هارو افزایش نمی دهید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۶
افرین
آخرین اخبار