‌80 درصد موارد ابتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان وارداتی است

‌معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در سیستان و بلوچستان بیشترین بار بیماری عفونی وجود دارد، به همین دلیل آسیب پذیرتر از دیگر نقاط است.

‌80 درصد موارد ابتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان وارداتی است‌به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، طباطبایی گفت: امسال 134 مورد مالاریا در استان دیده شد که 80 درصد وارداتی بود.


وی اظهار کرد: نگرانی ما از ورود بیماری مالاریای مقاوم از پاکستان به کشور است.

سل مقاوم به درمان در کشور رو به رشد است که باید با همکاری هم در این زمینه اطلاع رسانی شود.


طباطبایی همچنین در خصوص مصرف آنتی بیوتیک در کشور نیز هشدار داد و گفت: به دوران بعد از آنتی بیوتیک که همان دوران قبل از آنتی‌بیوتیک است نزدیک می‌شویم که مرگ و میرها به دلیل عفونت‌ها زیاد بود.


وی تصریح کرد: مصرف آنتی بیوتیک در ایران 16 برابر استاندارد دنیاست و در کشور ما سالانه به اندازه کل اتحادیه اروپا آنتی بیوتیک مصرف می‌شود و در 50 درصد نسخه‌های پزشکی حداقل یک قلم آنتی بیوتیک تجویز شده است.


وی بیان کرد: امسال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برنامه ملی برای مقاومت با آنتی بیوتیک تدوین می کند.

خلاءهای زیادی وجود دارد و اطلاع رسانی به مردم باید انجام شود تا خودسرانه دارو استفاده نکنند و دوره درمان بیماری را کامل کنند. باید به رصد کردن مقاومت میکروبی پرداخت که نیاز به زیرساخت آزمایشگاهی دارد اما در کشور این زیرساخت آماده نیست.


طباطبایی افزود: 30 سال از کشف آخرین گروه آنتی بیوتیک‌های موثر در انسان می‌گذرد و بعد از آن آنتی بیوتیک جدیدی کشف نشده است و بسیاری از میکروب‌ها نسبت به درمان مقاوم شده‌اند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه 700 هزار نفر به دلیل ابتلا به میکروب‌های مقاوم و عفونت می‌میرند که مرگ و میر ناشی از عفونت‌های مقاوم به درمان تا سال 2050 به بیش از 10 میلیون نفر می‌رسد.

انتهای پیام/گ

مالاریا وارداتی به سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار