عارف در نشست خبری:

صحبت درباره انتخابات ۱۴۰۰ زود است/اصولگرایان از چینش کابینه رضایت بیشتری دارند/مخالف اقدامات احمدی‌نژاد هستیم/جای پسرم بودم بحث ژن خوب را مطرح نمی‌کردم

رئیس فراکسیون امید گفت: این فراکسیون توجه ویژه‌ای به ایفای نقش‌های گوناگون خود در مجلس به ویژه در بعد نظارتی دارد.

صحبت درباره انتخابات ۱۴۰۰ زود است/اصولگرایان از چینش کابینه رضایت بیشتری دارند/مخالف اقدامات احمدی‌نژاد هستیم/جای پسرم بودم بحث ژن خوب را مطرح نمی‌کردمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: جا دارد در وهله اول به هموطنانمان در کرمانشاه تسلیت عرض کنم و برای آسیب دیدگان این حادثه از خداوند شفای عاجل بخواهم و امیدواریم با انسجام بیشتر گام‌های بعدی برای اسکان موقت و دائمی برداشته شود.

وی با بیان اینکه انقلاب ما انقلاب مردمی بود، ادامه داد: امام خمینی مقبولیت عام داشتند و به دو بعد محبوبیت و اسلامیت در نظام جمهوری اسلامی توجه داشتند.

رئیس فراکسیون امید تصریح کرد: مجلس و نهاد قانونگذاری در کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد، جزو نادرترین کشورهایی هستیم که هیچ نهادی نمی‌تواند مجلس شورای اسلامی را منحل کند.

عارف با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان در دهه 90 شعار خود یعنی عقلانیت، اخلاق و خرد جمعی را بارها تکرار کرده‌اند، اظهار کرد: شرایط کشور ایجاب می‌کند که ما در خانه ملت همبستگی و اتحادمان را دنبال کنیم و لازم است از همه دوستانم در لیست امید و فراکسیون امید که به این شعار پایبند بودند، تشکر کنم.

گفتگوی ملی باید در مجلس نهادینه شود

وی افزود: فراکسیون امید در راستای تحقق این شعار در بسیاری از مواقع از منافع بخشی خود گذشته است و ما تعامل و همکاری را جزء اولویت‌های اصلی خود در مجلس قرار داده‌ایم و معتقدیم که گفتگوی ملی باید یکی از مهمترین راهبردهای ما باشد و می‌خواهیم گفتگوی ملی باید در مجلس نهادینه شود، چرا که معتقدیم جریانات سیاسی داخلی نظام در اصول باهم چالشی ندارند و اگر اختلافی وجود دارد صرفا بر سر رویه‌ها و تاکتیک‌هاست.

رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه این فراکسیون توجه ویژه‌ای به نقش نظارتی خود در مجلس دارد و هیچ‌گاه از آن غافل نبوده است، تصریح کرد: ما همواره در قالب اختیارات قانونی خود چون سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص اگر لازم باشد استفاده می‌کنیم و این مسیر را دنبال می‌کنیم.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما گفته بودید فراکسیون امید با آرامش روی کار آمده بگویید که در این 18 ماه تاکنون این فراکسیون چه امیدی به مردم داده است، اظهار کرد: فقط کافی است که آرامش فعلی مجلس را با مجلس‌های قبلی مقایسه کنید، مجلس دهم یکی از آرام‌ترین مجالس است و امید هم به آینده و اصلاح امور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ما سال 92 از دولت تدبیر و امید حمایت کردیم تا این دولت بتواند مطالبات مردم را بدهد، متذکر شد: البته معتقدیم که دولت در زمینه‌های مختلفی چون آسیب‌های اجتماعی باید جدی‌تر عمل کند و همه اقداماتش براساس اسناد بالادستی کشور باشد.

رئیس فراکسیون امید در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما به سرخوردگی موج امید اعتقاد دارید یا خیر گفت: شما از طرف مردم صحبت نکنید، باید عملکرد فراکسیون امید در عمل مورد قضاوت قرار گیرد و همه ما دیدیم که در ابتدای کار روی ناکارآمدی فراکسیون امید به ویژه در فضای مجازی ضعف‌ها و تحلیل‌های زیادی می‌شد.

وی ادامه داد: اگر مردم از این فراکسیون ناامید بودند، باید نتیجه آن را در اردیبهشت 96 نشان می‌دادند، اما دیدیم که در انتخابات مجلس که اختلاف آخرین نفر لیست ما با اولین نفر لیست رقیب 70 هزار نفر بود که اختلاف در انتخابات شورای 96 به 407 هزار نفر رسید و این مسئله حاکی از آن است که مردم در این انتخابات قوی‌تر عمل کردند.

فراکسیون امید خود را موظف به پاسخگویی به مردم می‌داند 

عارف خاطرنشان کرد: فراکسیون امید برنامه‌هایی دارد و ما خودمان را موظف به پاسخگویی به مردم می‌دانیم ما در شورای شهر توانستیم به لیست یکدست برسیم و در مجلس هم به میزان توان و رأیی که داریم به دنبال پاسخ به مطالبات مردم هستیم و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فراکسیون امید با توجه به شعارهای خود طرح خاصی را در دست دارد، گفت: هر اقدامی که مجلس بخواهد انجام دهد باید با توجه به اصل 75 قانون اساسی بوده و برای دولت بار مالی نداشته باشد و بهترین اقدام باید براساس همفکری با دولت و ارائه لایحه باشد.

وی ادامه داد: بحث مبارزه با فساد برای فراکسیون امید بسیار مهم است که بر این اساس برای اقدامی فراتر فراکسیون شفاف‌سازی را تشکیل دادیم.

رئیس فراکسیون امید اظهار کرد: فراکسیون امید همچنان آسیب‌های اجتماعی، مدیریت یکپارچه بحران و... را در کمیته‌های خود پیگیری می‌کند البته ما سعی می‌کنیم در کنار فراکسیون‌های دیگر مجلس حرکت کنیم زیرا باید با وفاق پیش رفت.

رسانه ای شدن اقدامات اخیر احمدی نژاد با امنیت ملی در تعارض است 

نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان نسبت به اقدامات اخیر احمدی نژاد و تهمت‌های وی به قوه قضاییه چیست، گفت: ما مخالف رسانه‌ای شدن این گونه خبرها هستیم زیرا با امنیت ملی کشور در تعارض است.

عارف تصریح کرد: اما دوستانی که یک زمان فضا را برای این مسائل باز کرده‌اند باید منتظر این لحظه‌ها می‌بودند اما اکنون باید با ساز و کار قانونی این موضوع جمع شده و پاسخ داده شود.

رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فراکسیون امید تاکنون چه اقداماتی برای رفع محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات انجام داده است، اظهار کرد: اقدامات و دغدغه‌های رئیس دولت اصلاحات برای ارزش‌های انقلاب بر کسی پوشیده نیست حتی برخی نماینده‌های مخالف هم با توجه به هشت سال ریاست جمهوری وی چنین اعتقادی دارند.

نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر ادامه داد: 84 نفر از نمایندگان درباره ایجاد محدودیت برای رئیس دولت اصلاحات به وی تذکر دادند و این موضوع در حال پیگیری است زیرا به نفع منافع ملی نبوده و باید از شخصیت وی برای حل مشکلات کشور کمک گرفت.

طرح این مسئله که در انتخابات 1400 به نفع جهانگیری کنار می روم یا خیر، انحرافی است 

عارف همچنین در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده در سال 1400 جهانگیری و علی لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوند آیا شما در آن زمان به نفع جهانگیری کنار می‌روید، اظهار کرد: اکنون صحبت درباره این موضوع زود است این بحث‌ها انحرافی است.

وی تصریح کرد: موفقیت دولت باید اکنون مهم باشد و برای ما مهمتر انتخابات مجلس یازدهم است.

رئیس فراکسیون امید بیان کرد: ما اصلاح طلبان و یا به قولی شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری اعلام نظر می‌کنیم.

نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما تاکنون به عنوان رئیس فراکسیون امید چه اقداماتی انجام داده‌اید، بیان کرد: بنده یک نماینده در کنار دیگر وکلای ملت هستم که بسیاری از آنها از من در دغدغه‌ها بالاتر هستند.

فراکسیون امید ریزشی نداشته است 

وی در واکنش به اینکه برخی معتقدند اعضای فراکسیون امید ریزش داشته‌اند، اظهار کرد: نباید روی این موضوع حساس شد، ما به زودی اسامی اعضای فراکسیون امید را منتشر می‌کنیم زیرا ریزشی نداشته‌ایم.

عارف ادامه داد: بنده به عنوان رئیس شورای اصلاح طلبان در انتخابات افرادی را تأیید کردم که می‌دانستم در مجلس مقابل ما خواهند بود اما دوره حساسی بود و دهه 90 را می‌توان دهه عقلانیت و حل مشکلات دانست.

رئیس فراکسیون امید تأکید کرد:‌ البته برخی تعداد نفرات فراکسیون امید را از روی خوشبینی اعلام می‌کردند و برخی دیگر هم اشخاصی بودند که می‌خواستند ناکارآمدی فراکسیون امید را به دلیل ریزش اعضا نشان دهند.

نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: بعد از گذشت یک سال از عمر فراکسیون امید ما در سال دوم برای آن که افرادی نخواهند با رودربایستی عضو فراکسیون امید شوند طی نامه‌ای از آنها امضا دریافت کردیم که به زودی اسامی امضا کنندگان را منتشر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه شما مجلس دهم را مجلسی آرام می‌دانید اما در مقایسه دور نهم و دهم شاهد ریزش طرح‌ها و لوایح هستیم، تعبیرتان از آرامش چیست،‌ گفت: آرامش مجلس دهم را نباید تلقی کم‌کاری و بی‌انگیزگی آن دانست بلکه در فضایی آرام اقدامات قانونی مجلس مانند تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص و... بهتر پیش خواهد رفت.

عارف اذعان کرد: برای ارزیابی عملکرد مجلس دهم باید کیفیت کارها را بررسی کرد نمایندگان ما حتی برای بیان یک سوال یا تذکر با دیگران هم فکری می‌کنند.

رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه مجلس دهم در اوایل کار خود درگیر نوشتن برنامه ششم توسعه و بررسی آن بود، افزود: یکی از دلایل کمتر بودن تعداد لوایح و طرح‌ها در دور دهم مجلس تاکنون بررسی و تدوین همین برنامه ششم توسعه بوده است.

در سال 98 لیست مستقل خواهد بود و با توجه به شرایط ائتلاف خواهیم کرد

نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد:‌ به طور طبیعی بیشترین لوایح از سوی دولت‌ها در سال‌های اول و دوم ارائه می‌شود یعنی قبل از تشکیل مجلس دهم اما باز هم ما در این مجلس سه لایحه مهم داشته‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام شما درباره آن که در سال 98 ائتلافی بین اعتدال گرایان و اصلاح طلبان نخواهد بود، برخی را نگران کرده است آیا این موضوع موجب پیروزی تیم سوم نخواهد شد، گفت: بنده در یکی از مصاحبه‌های خود گفتم که در سال 98 لیست مستقل خواهد بود و با توجه به شرایط ائتلاف خواهیم کرد، البته ما بر خلاف مجلس در انتخابات شورای شهر ائتلاف نکردیم.

عارف تأکید کرد: اگر قرار باشد این بار ائتلافی برای انتخابات آینده داشته باشیم باید شفاف باشد زیرا نمی‌شود که شخصی با سرمایه و نام ما به مجلس بیاید و بعد از ورود بخواهد روند دیگری را ادامه دهد پس این بار هر شخصی قبل از انتخابات با ما ائتلاف کرد باید تا پایان هم این راه را ادامه دهد.

رئیس فراکسیون امید با اشاره به اقدامات هفت کمیته تخصصی فراکسیون امید بعد از گذشت بیش از یک سال از عمر مجلس دهم نیز اظهار کرد:‌ حضور فعال اعضای فراکسیون امید در بررسی طرح‌ها و لوایح کاملا نمایان است و آنها در زمان بررسی برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال 96 فعال بودند.

نماینده مردم تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر تصریح کرد: ما برای آن که برخی فعالیت‌های کمیته‌های فراکسیون امید سیاسی تلقی نشود برخی طرح‌های این فراکسیون را به دیگر اعضای فراکسیون‌های مجلس هم برای انجام امضا داده‌ایم مانند طرح حذف اعدام در موضوع قاچاقچی‌ها که البته خوب تشریح و بیان نشد.

کمیته های فراکسیون امید بر عملکرد وزارتخانه ها نظارت می کنند 

وی در پاسخ به انتقادی درباره اینکه آیا تعامل با دولت موجب ضعیف‌تر شدن بحث نظارتی مجلس نشده است، گفت: اتفاقا ما به موضوع نظارت بسیار اعتقاد داریم و کمیته‌هایی را برای نظارت بر وزارتخانه‌ها در فراکسیون امید تشکیل داده‌ایم.

عارف ادامه داد: این کمیته‌ها در دولت دهم نیز بوده است و با دعوت از وزرا در فراکسیون مسائل را به آنها اعلام می‌کردیم و ما نظارت را در قالب سوال، تذکر و یا در صورت لزوم استیضاح بسیار جدی می‌گیریم.

عارف در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه رئیس جمهور شب گذشته در گفتگو با مردم اظهار کرد که من در انتخابات وعده داده بودم دولت فراحزبی تشکیل دهم و به وعده خود عمل کردم و به نظر شما آیا انتظارات همه جناح‌ها از چینش دولت دوازدهم برآورده شد، گفت: تشکر می‌کنم از آقای روحانی، اما در کل اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم رضایت اصولگرایان از نحوه چینش دولت دوم روحانی نسبت به اصلاح‌طلبان بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: اما در عین حال موضع ما همچنان نسبت به دولت موضع حمایتی است.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به رد سوال یکی از خبرنگاران درباره مطرح کردن موضوع ژن خوب توسط پسرتان از سوی شما، مردم گلایه‌هایی داشتند که در این بین باید عذرخواهی صورت می‌گرفت، گفت: درباره ردکردن موضوع ژن خوب باید بگویم که اینگونه نبود و از شما می‌خواهم که این مطالب را در فرصت مناسب مطرح کنید، چرا که جلوی درب آسانسور فرصت مناسبی برای پاسخگویی نیست.

وی با بیان اینکه هر فردی حرفی می‌زند هرکس هرگونه که دوست دارد از آن برداشت می‌کند، ادامه داد: بحث آقازادگی موضوعی نیست که بنده بخواهم به آن بپردازم چرا که انقلاب ما این مسئله را حل کرده است و موضع ما هم نسبت به کاخ‌نشینان همان است که انقلاب می‌گوید.

هیچ فردی  نباید به دلیل وابستگی به شخصیتی از حقوق اجتماعی خود محروم شود

رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه اعتقاد ما این است که هیچ فردی بر هیچ کسی جز در زمینه شایستگی‌های فردی مزیتی ندارد، تصریح کرد: اما نکته مهم این است که نباید به سمت افراط و تفریط برویم و اگر فردی شایستگی و توانایی دارد، نباید به دلیل وابستگی به شخصیتی از حقوق اجتماعی خود محروم شود.

نماینده مردم تهران با انتقاد از اینکه متأسفانه ما می‌بینیم که در عالم سیاست بسیاری از حرکت‌ها براساس افراط و تفریط است، اظهار کرد: ما باید براساس اسلام و اخلاق عمل کنیم و ملاک ما قانون باشد.

عارف متذکر شد: بنده زمانی معاون اول رئیس جمهور وقت شدم که پسرخاله بنده رئیس دفتر آقای ابطحی بود و برای آنکه در مظان اتهام و غیبت قرار نگیرم، از وی خواستم که به یزد برگردد که او هم این کار را انجام داد.

حتی یک نفر را هم با رابطه برسر کار نیاورده‌ام

وی ادامه داد: در مدت مدیریت 37_38 ساله خود حتی یک نفر را هم با رابطه برسر کار نیاورده‌ام، اما درباره توانمندی‌های پسرم مردم بروند و درباره وی مطالعه کنند و ببینند او چکاره است.

رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه اعتقاد ما هم این است که فرصت‌های برابر باید رعایت شود، اظهار کرد: بنده بر این باورم که حرف‌هایی که باعث ایجاد حاشیه می‌شود نباید مطرح شود و اگر جای پسرم بودم آن صحبت‌ها را نمی‌کردم، اما به هرحال صحبتی است که شده و من اکنون نمی‌خواهم دفاع و یا رد کنم و هیچ موضعی نمی‌گیرم.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه کسانی که در این باره موضع‌گیری کنند، همه صحبت‌های پسرم را نخوانده بودند، گفت: همه باید به این مسئله توجه کنند که اگر بحث ژن خوب را پسرم مطرح کرد، به عنوان یک مزیت و برتری تلقی نکنند، بلکه می‌خواست یک نوع اصالت را مطرح کند.

عارف تصریح کرد: در انتخابات شوراها براساس همین بحث آقازادگی فردی که حقش بود در لیست قرار گیرد، در حقش جفا کردیم و او را در لیست نیاوردیم تا مبادا حرف و حدیثی پیش آید.

چه شده است که کسانی که احمدی نژاد را به عرش خدا بردند، سکوت کرده‌اند؟ 

عارف در پاسخ به سوالی درباره اقدامات و اظهارات اخیر احمدی نژاد و اتهاماتش علیه قوه قضاییه گفت: بنده معتقدم که چنین مسائلی که با امنیت ملی در تعارض است نباید رسانه‌ای شود و معتقدم باید هرچه زودتر این مباحث تمام شود و ما به شرایط خاص کشورمان و منطقه توجه کنیم.

وی ادامه داد: کسانی که احمدی نژاد را به عرش خدا بردند چه شد که سکوت کرده‌اند و آنان که زمانی تعاریف زیادی از وی می‌کردند امروز باید پاسخگو باشند.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره موضع‌گیری کرده است یا خیر، اظهار کرد: این مسئله جزء وظایف مجمع نیست که به آن رسیدگی کند اما اخیرا در جلسه مجمع و پیش از دستور جلسه یکی از دوستان تذکری داد اما احمدی نژاد پاسخی نداد.

عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تا به امروز اسامی اعضای فراکسیون امید را منتشر نکرده‌اید، گفت: یکی از ملاحظاتی که برخی از دوستان داشتند، بحث رودربایستی بود که ما سعی کردیم این ملاحظات را رفع کنیم تا وقتی که اسامی اعلام می‌شود، اجماعی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه البته در تعداد نفرات رسمی و غیررسمی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، افزود: البته به اجماع خوبی رسیده‌ایم و امیدواریم که هرچه زودتر اسامی را منتشر کنیم.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش این فراکسیون در فعالیت‌های کمیته چیدمان مدیریت شهری، گفت: بنده وجود این کمیته را تکذیب می‌کنم و باید بگویم که ما مشورت‌های لازم را ارائه می‌دهیم اما انتخاب مدیران در اختیار دولت و یا شهرداری است.

عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است این اختلاف موجب شود در انتخابات آتی جریان اصلاحات با چالش روبرو شود، گفت: ما باید این واقعیت را بپذیریم که اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما در دوره اخیر دموکرات‌ترین روش را جلو بردیم و براساس شاخص‌ها عمل کردیم و علی‌رغم آنکه در زمان انتخابات لیست‌های موازی ارائه شد، اما مردم به ما اعتماد کردند و باید انسجام‌مان را بیشتر کنیم.

انتهای پیام/

 

نشست خبری عارف در مجلس 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتون .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
کدوم توانمندی ها !!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
کدوم توانمندی ها !!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
عجببب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
باید نظارت بیشتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۳۸ ۰۹ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۲۳:۰۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
بله؟
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۲۳:۰۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چه خبر!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
انتخابات که تازه تموم شده
Iran (Islamic Republic of)
سام
۲۱:۳۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
مگه قراره از الان حرف انتخابات باشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
ژن چی؟کی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
دولت در زمینه‌های مختلفی مثل آسیب‌های اجتماعی باید جدی‌تر عمل کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
مگه پسرش چیکار کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
قضیه ژن چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
از الان برای انتخابات؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
چرا اپس اوضاع اجتماعی اینقدرخرابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
باید بیشتر نظارت بشه .باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۳۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
باید بررسی و رسیدگی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
اين حرف كاملا دروسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
اين حرف كاملا دروسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
انشالله مشکلات به خوبی حل بشه
آخرین اخبار