محمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نشست ژنو موازنه سازی بیهوده در مقابل نشست‌های آستانه

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نشست ژنو بی‌نتیجه است، چرا که یک عده در تضاد کامل با هم بر سر میز مذاکره نشسته‌اند.

نشست ژنو موازنه سازی بیهوده در مقابل نشست‌های آستانههادی محمدی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به هشتمین دور نشست ژنو در مورد سوریه، اظهار کرد: این نشست تحت تأثیر نشست‌های آستانه و  سوچی  قرار گرفته به طوریکه  مدیریت کلان سیاسی و نظامی از ژنو به درون منطقه منتقل شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در حالیکه  آمریکا به نشست‌های آستانه و سوچی تن داده و مشروعیت آنها را پذیرفته بود، اما با توجه به تحولات اخیر به این نتیجه رسیده که دستش نسبت به رقبای خود خالی مانده، بنابراین مجدد موضع نشست ژنو را مطرح کرد، چرا که در این نشست طرف‌های خواهان کناره‌گیری بشار اسد با مبانی افراطی حضور دارند.

وی ادامه داد: آمریکا به دنبال ترمیم موازنه قدرت خود در منطقه است هر چند تأکید ضمنی دستاوردهای نشست‌های درون منطقه‌ای در دستور کار سیاست‌های آمریکا بوده، اما با تأکید بر نشست ژنو  به دنبال تصمیم‌گیری در مورد آینده سیاسی سوریه زیر نظر خود است.

محمدی با اشاره به اینکه بعد دیگر قضیه مربوط به حضور کسانی است که در این نشست شرکت می‌کنند و اینکه با چه مطالباتی به دنبال تأثیرگذاری بر فرآیند تصمیم‌گیری و نتایج نشست هستند، تصریح کرد: با توجه به نشست معارضان سوری در ریاض و فشار حداکثری برای امتیازگیری، ژنو به محل جنگ کلامی تبدیل شده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه نه تنها این نشست بلکه نشست‌های آینده نیز بی‌نتیجه خواهد بود، افزود: اینکه استفان دی مستورا  نماینده سازمان ملل بر بحث ملت و قانون سازی در قبال موضوع سوریه تأکید می‌کند، چنین دستاوردی در آنجا ایجاد نخواهد شد چرا که  گروه‌های  معارض شرکت کننده در این نشست  با یکدیگر صد در صد مخالفند.

محمدی در پایان گفت: نکته مهم این است که هیچکدام از طرف‌های شرکت کننده در نشست ژنو جا پای کافی در میدان عملیاتی سوریه  ندارند، بنابراین  این‌ها  مزید بر علت است که  ژنو  بی‌نتیجه به پایان برسد، زیرا  یک عده در تضاد کامل با هم بر سر میز مذاکره نشسته‌اند.

انتهای پیام /

برچسب ها: ژنو ، سوریه ، آستانه ، سوچی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار