باشگاه خبرنگارن جوان از بزرگترین پروژه دریایی کشور گزارش می‌دهد؛

چابهار دروازه طلایی ترانزیت به کشور‌های CIS (کشور‌های آسیای میانه) و افغانستان

چابهار دارای ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی و ترانزیتی بالایی است و می‌تواند به قطب اقتصادی منطقه تبدیل شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی از طریق اقیانوس هند از مهمترین ظرفیت‌های ترانزیتی تنها بندر اقیانوسی ایران در منطقه است.

چابهار با ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی مشترک یکی از ۱۴ منطقه راهبردی جهان است که به عنوان دروازه ترانزیتی کشور با ۵۴۱ کیلومتر مرز دریایی در کریدور شرق - غرب محسوب می‌شود.

این بندر می تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیپ کالا نقش اساسی ایفا کند.

با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر به عنوان یکی از کانون‌های دادوستد و تجارت بین المللی در کشور مطرح خواهد شد.

چابهار بهترین دروازه برای اتصال به منطق شمالی است

بهره برداری از این بندر به منزله فعال شدن کریدور چابهار، میان ایران، افغانستان و کشور‌های آسیای میانه است که افزایش مبادلات اقتصادی با کشور‌های منطقه را بهبود و ارتقاء می بخشد.

چابهار بهترین دروازه برای اتصال به منطق شمالی است

 در سال ۱۳۵۲ طرح جامع تأسیس بندر چابهار مطرح و قرارداد‌های تأسیس با پیمانکاران مربوطه منعقد شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موجشکن آغاز و به انجام رسید.

عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار است از سال ۶۲ به طور جدی آغاز و با تکمیل ۴ پست اسکله فلزی در همان سال به بهره برداری رسید. بندر شهید بهشتی چابهار نیز به عنوان دومین بندر مهم این منطقه در سال ۶۱ با توجه به شرایط خاص حاکم بر منطقه و خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تأکید دولت بر لزوم داشتن بندری خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس مورد توجه جدی قرار گرفت.

چابهار بهترین دروازه برای اتصال به منطق شمالی است

ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار‌ به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت

رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی روز هفتم آذرماه امسال با اشاره به اهمیت بندر چابهار در محور شرق کشور، گفت: بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در این بندر سرمایه گذاری شده است.

روحانی افزود: با این سرمایه گذاری ظرفیت بندر چابهار از ۲ و نیم به ۸.۵ میلیون تن رسید و در فاز‌های بعدی ظرفیت بندر چابهار به ۸۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: هم اکنون کشور‌های زیادی حاضرند در چابهار سرمایه گذاری کنند.

 

با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری هم اکنون ۲ پست اسکله کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار با یک هزار و ۷۲۰ متر طول و ۳۲ هکتار پسکرانه برای تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری و با ۳ پست اسکله چند منظوره برای تخلیه و بارگیری غلات و محصولات فله‌ای به طول ۶۸۴ متر آماده شده و ۳۳ هکتار زمین پسکرانه آن درمجموع ۵ پست اسکله بزرگ برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما در بندر چابهار آماده سازی شده است.

حوضچه بندر چابهار ۳۰۰ هکتار وسعت دارد و کشتی‌های پهن پیکر اقیانوس پیما و کانتینری با عمق ۱۶ متر آبخور به آسانی می توانند با پهلوگیری در این بندر کالا‌های خود را تخلیه و یا بارگیری کنند.

روند توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشور‌های آسیای میانه

وزیر راه و شهرسازی که برای بهره برداری از فاز نخست توسعه این بندر به چابهار سفر کرده بود با اشاره به عزم و اراده جدی کشور در جذب سرمایه گذاری خارجی در توسعه بندر چابهار افزود: توسعه بندر چابهار گامی اساسی در راستای تحقق راهبرد دولت در توسعه محور شرق و تسهیل ارتباطات منطقه به ویژه ارتباط با کشور‌های افغانستان و آسیای مرکزی با دریای عمان و اقیانوس هند است و به همین دلیل از سرمایه گذاری دیگر کشور‌ها از جمله هندوستان در این بندر استقبال میکنیم.

عباس آخوندی موافقت نامه چابهار را به دلیل کمک به روند توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشور‌های آسیای میانه، گامی مهم و اساسی در رونق اقتصادی سه کشور ایران، هندوستان و افغانستان برشمرد و گفت: انتقال نخستین محموله گندم از هندوستان به افغانستان از طریق بندر چابهار گام نخست در رسیدن به این هدف است و باید این سه کشور با تلاشی بیشتر در راستای تحقق اهداف موافقت نامه حرکت کنند.

چابهار دارای ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی و ترانزیتی بالایی است

 محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است که چابهار دارای ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی و ترانزیتی بالایی است و میتواند به قطب اقتصادی منطقه تبدیل شود.

وی یادآور شد: در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار ۱۵ میلیون مترمکعب لایروبی، ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی جدید و یک هزار و ۶۵۰ مترموج شکن احداث شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: هم اکنون کشتی‌های بزرگ ۱۰۰ هزار تنی قابلیت پهلو گیری در این بندر را دارند و این مهم میتواند نقش بسزایی در واردات و صادرات کالا‌های اساسی و عمومی داشته باشد و در آینده با تکمیل فاز‌های بعدی در نهایت ظرفیت این بندر به بیش از ۸۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

بندر چابهار با قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند و شرقیترین نقطه سواحل کشور موسوم به سواحل مکران ازنظر جایگاه حمل ونقل چند وجهی بین المللی در مسیر ۲ کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب دروازه طلایی ترانزیت به کشور‌های CIS (کشور‌های آسیای میانه) و افغانستان به حساب می‌آید.

چابهار بهترین دروازه برای اتصال به منطق شمالی است

کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال – جنوب‌‌

بندر چابهار با بندر کاندلا هند ۵۷۵ مایل دریایی فاصله دارد و با ۶۲۲۰ مایل دریایی با بندر هامبورگ آلمان، ۵۹۷۰ مایل با بندر روتردام هلند و ۵۴۷۰ مایل با بندر بیلبائو اسپانیا و ۴۱۳۵ مایل دریایی با بندر جنوا ایتالیا میتواند نقش مهمی را در جابجایی کالا بین کشور‌های جنوب شرقی آسیا به اروپا ایفا کند.

با توجه به فاصله ۳۱۵ مایلی بندرچابهار با بندر شهید رجایی، ۵۶۰ مایلی با دوحه قطر، ۵۷۵ مایل با منامه، ۳۶۰ مایل دریایی با دبی، ۲۳۵ مایل با فجیره، ۱۵۰ مایل با مسقط، کراچی با ۳۵۸ مایل و بمبئی با ۷۸۵ مایل دریایی میتواند نقش مهمی را در ترانشیپ کالا به این بنادر داشته باشد.

 

موقعیت مناسب بندر چابهار برای ترانشیپ کالا

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: بندر چابهار بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان است.

آقایی به مزیت‌های بندر چابهار اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های پسکران‌های درحال توسعه بندر چابهار نگاه جدید شرکت‌های کشتیرانی منطقه و جهان را به دریای عمان معطوف می کند.

 

چابهار بهترین دروازه برای اتصال به منطق شمالی است

وی افزود: اجرا و تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان - سرخس، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مَکران، ایجاد صنایع فولاد، ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار و همچنین توسعه بنادر کشور‌های همسایه ازجمله عمان (بندر صحار) و پاکستان (گوادر) میتواند نقش مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی وخارجی و توسعه تجارت و ترانزیت در این منطقه داشته باشند.

وی بیان کرد: آسانتر کردن قوانین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منظور تسهیل در سرمایه گذاری، ارائه خدمات بندری ارزان و سریع، سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی و نفتی و ساخت اسکله‌های اختصاصی نفتی علاوه بر فراهم کردن زمینه رسیدن به افق‌های برتر منطقه ای، نقش تعیین کننده‌ای در توسعه بندر چابهار دارد.

وی گفت: چابهار فاصله نزدیکی با افغانستان محصور در خشکی دارد و این کشور را میتواند به آب‌های اقیانوسی متصل و انواع کالا‌های آن (معادن، محصولات کشاورزی و خشکبار) را به دنیا صادر کند و بهزودی این منطقه راهبردی به قطب اقتصاد و تجارت تبدیل خواهد شد و شاهد اشتغال و توسعه در این منطقه خواهیم بود.

آقایی ادامه داد: بندر چابهار محدودیتی برای توسعه ندارد و یک بندر مطمئن در حوزه ترانزیت، صادرات، واردات و ترانشیپ به کشور‌های همجوار ایران است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در صورت ترانزیت و ترانشیپ کالا در بندر چابهار با بندر صحار عمان یک مرحله عملیات تخلیه وبارگیری کمتر از سایر بنادر است و هزینه تخلیه کالا در بندر شهید بهشتی چابهار یک هزار دلار به ازای هر کانتینر ارزانتر از بندر گوادر پاکستان و ۱.۵ میلیون تومان ارزانتر از بندر شهید رجایی است.

 

چابهار بهترین دروازه برای اتصال به منطق شمالی است

وی با بیان اینکه از سه سال گذشته تجهیزات مورد نیاز این بندر در چهار سری وارد کشور شده است، خاطرنشان کرد: ۸۵ میلیون دلار سرمایه گذاری هندی‌ها برای تأمین تجهیزات در حال ابلاغ قرارداد است و تا ماه آینده قرارداد آن نهایی خواهد شد و به صورت بی. او. تی (طراحی، ساخت واجرا) پس از ۱۰ سال این تجهیزات به این بندر اختصاص می یابد.

بندر شهید بهشتی چابهار در مجاورت اقیانوس هند دروازه توسعه محور شرق از بنادر نسل سومی است که با استفاه از حمل ونقل چند وجهی به سهولت میتواند از ترانزیت کالا به سایر کشور‌های جهان و ترانشیپ کالا به سایر بنادر مهم کشور‌های حاشیه خیلج فارس بهره‌مند شود.

ایجاد مهمترین زیرساخت‌های بندری و دریایی به منظور محرومیت زدایی، شکوفایی و رونق اقتصادی و تحول در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی منطقه از مهمترین مزیت‌های طرح توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران است.

در افق ۱۴۰۴ دولت در نظر دارد این بندر اقیانوسی کشور به ظرفیت ۶ میلیون کانتینر، ۹ میلیون تن کالای چندمنظوره، ۱۲ میلیون تن کالای نفتی و مایعات و ۱.۳ میلیون تن کالای فله دست پیدا کند.

احداث ۱۶ پست اسکله عمومی و چندمنظوره، اجرای ۱۰ پست اسکله کانتینری برای پهلو گیری بزرگترین کشتی‌های اقیانوس پیمای جهان، احداث ۳ پست اسکله نفتی و فله مایع و ۳ پست اسکله فله خشک از مهمترین طرح‌های توسعه این بندر تا سال ۱۴۰۴ است.

 

انتهای پیام/پ
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
باسلام. تشکررررررررررر