هانی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

آمریکا به دنبال ایجاد کمربند اقلیم کردستان از عراق تا سوریه است

کارشناس مسائل خاورمیانه هدف آمریکا از ایجاد 10 پایگاه نظامی در رقه سوریه را ایجاد اقلیم کردستان خواند.

آمریکا به دنبال ایجاد کمربند دولت کردستان از عراق تا سوریه استحسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ایجاد 12 پایگاه نظامی آمریکا در رقه سوریه برای استقرار 10 هزار نیروی نظامی گفت: اگرچه داعش از بوکمال و دیرالزور رانده شده و شکست خورده، اما هنوز تفکر داعش در منطقه وجود دارد و تکفیری‌ها با الگوگرفتن از وهابی‌ها به صورت پراکنده و سرخود به کشتار مردم سوریه ادامه می‌دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آمریکایی‌ها شماری از نیروهای زبده داعش را پنهان کرده‌اند، خاطرنشان کرد: داعش هنوز به طور کامل ریشه‌کن نشده و صدها نفر از گروهک تروریستی داعش توسط آمریکا از منطقه دیرالزور و رقه به افغانستان منتقل شده‌اند.

هانی‌زاده با بیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از فضای موجود سوریه، یمن، عراق و فشارهایی که وجود دارد، پایگاه‌های دائمی در داخل سوریه ایجاد کنند، اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از رقه و اطراف ادلب توسط نیروهای آمریکایی اشغال شده و آنها سعی می‌کنند در آینده برای مقابله مستقیم با محور مقاومت و جلوگیری از مقاومت بیشتر در سوریه پایگاه‌های نظامی ایجاد کرده و به تدریج سوریه را تجزیه کنند.

وی با بیان اینکه خطر داعش از سوریه برطرف شده، گفت: ولی وجود 12 پایگاه نظامی آمریکا در اطراف رقه به منظور استقرار 10 هزار نیروی نظامی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها درصدد تشکیل یک اقلیم کردستان در سوریه هستند و سعی می‌کنند آن را در مقابل حزب‌الله و محور مقاومت قرار دهند.

وی با بیان اینکه سوریه در آینده با خطر تجزیه مواجه است، اظهار کرد: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند نیروهای خودشان را برای همیشه در این کشور متمرکز کنند تا ناامنی‌ها را در سوریه ادامه دهند و مانع از شکل‌گیری مقاومت جدید در سوریه شوند.

هانی‌زاده با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند کُردها را رقه و در آینده در ادلب سازماندهی کنند، بیان کرد: به همین دلیل اختلافاتی که اخیرا بین ترکیه و آمریکا به وجود آمده علی‌رغم اینکه سه کشور عضو ناتو هستند، نشان می‌دهد که ترک‌ها به خوبی متوجه شده‌اند که آمریکا برای ایجاد یک اقلیم کردستان در سوریه تلاش می‌کنند و برای همین ترکیه احساس خطر می‌کند و بارها در این خصوص به آمریکا تذکر داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اولویت آمریکا تشکیل یک اقلیم کردستان قدرتمند در سوریه است، اظهار کرد: هدف بعدی آنها این است که با استفاده از نفوذ خود در عراق، کُردستان عراق را هم به کردستان سوریه متصل کنند و یک کمربند تحت عنوان کردستان بزرگ از عراق تا سوریه ایجاد کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۶
آمریکا چرا در امور منطقه دخالت میکنه ؟
آخرین اخبار