تقی زاده خبر داد:

تلفات جاده ای در ایران بیشتر از میانگین جهانی است/افزایش قیمت سوخت میزان سوانح جاده ای را کاهش می دهد

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون میزان تلفات جاده ای در ایران بیشتر از میانگین جهانی است.

افزایش تلفات جاده ای در ایران از میانگین جهانی بیشتر استبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی  و دبیر کمیسیون ایمنی راه ها در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز(دوشنبه )برگزار شد،اظهار کرد:هم اکنون شاخص تلفات جاده ها به 19.9 درصد رسیده که  از میزان میانگین جهانی بسیار بیشتر است. میانگین شاخص تلفات جهان 16 درصد و در کشورهای توسعه یافته زیر 10 درصد است.

تقی زاده تصریح کرد:در سال 95 ،شاخص تلفات به یکصد هزار نفر،  به 19.9 درصد رسیده ، این در حالی است که این شاخص در کشور آمریکا 10.6 درصد، در ترکیه 8.9 درصد ودر  استرالیا 5.9 درصد برآورد شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بهترین شاخص  تلفات مربوط به کشورهای سوئد، سوئیس، هلند، دانمارک و بدترین شاخص ها مربوط به کشور تایلند، کونگو و تانزانیاست.

وی به طراحی نقشه ایمنی راه ها ظرف 2 ماه  اشاره کرد و گفت:به دستور وزیر راه و شهرسازی و به علت افزایش میزان سوانح جاده ای ؛در جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهور و نمایندگان مختلف مجلس شورای اسلامی به طور فشرده  به طراحی نقشه ایمنی راه ها اقدام کردیم  که خوشبختانه به تأیید رسیده است.

تقی زاده تأکید کرد: هدف از اجرای این طرح آن است که میزان سوانح را در جاده ها کاهش دهیم و سفرها با آرامش بیشتری انجام شود.

 دبیر کمیسیون ایمنی راه ها با بیان اینکه تلفات سفرهای درون شهری و برون شهری 15 هزار و 900 نفر بوده است،گفت: خوشبختانه میزان کشته ها 4 درصد کاهش داشته اما  باید میزان آن را  به 5 هزار نفر برسانیم.

کاهش 15 هزار نفری تلفات جاده ای به نسبت سال 84

در ادامه این برنامه، زاکری معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل با بیان اینکه در سال 84 تعداد کشته ها به بیشترین میزان خود که معادل 27 هزار نفر است رسیده بود، گفت: در سال 84 میزان کشته ها بیش از دو برابر میانگین جهانی بود که خوشبختانه توانسته ایم امسال آن را به 15 هزار نفر کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه موضوع ایمنی چند وجهی است،بیان کرد: به منظور ایجاد مدیریت هماهنگ میان دستگاه ها و ارزیابی اقدامات آن ها ،جلساتی تحت عنوان کمیسیون ایمنی راه ها  تشکیل داده ایم که بیش از نیمی از آن ها در دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شده است.

زاکری توضیح داد: در صورتی که به حمل و نقل جاده ای توجه نشود و میزان سرمایه گذاری در این بخش کاهش یابد، میزان تلفات جاده ای  کاهش نخواهد یافت .بنابراین باید به بخش ایمنی در این حوزه توجه بیشتری شود.

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل با بیان اینکه بیشترین میزان تلفات مربوط به کشورهای خودرو محور است، گفت: توسعه ما در بخش خودرو محور شدن به ویژه در حوزه های درون شهری و برون شهری افزایش یافته و این موضوع نقش مؤثری در افزایش میزان تلفات دارد.

وی در ادامه به پایین بودن قیمت سوخت اشاره کرد و افزود: تا زمانی که برنامه وزارت صنعت مبنی بر افزایش تعداد خودروها باشد شاهد کاهش جذابیت حمل و نقل عمومی و گرایش به خودروهای شخصی خواهیم بود.

زاکری تأکید کرد: تعداد خودروها در 10 سال آینده به 53 میلیون خواهد رسید به طوری که ما شاهد رشد فزاینده ای در بخش خودرو طی دو دهه گذشته بودیم.

وی با اشاره به کاهش جابه جایی مسافران در بخش ریلی و جاده ای گفت: هم اکنون شاهد کاهش چشمگیر مسافران در بخش ریلی و جاده ای هستیم، چرا که تقاضا برای جابه جایی با خودروی شخصی افزایش یافته و این امر نقش مؤثری در افزایش تلفات جاده ای دارد.

 کاهش 5 میلیون نفری جابه جایی مسافران در بخش ریلی

زاکری در ادامه به آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش ریلی اشاره کرد و اظهار کرد: در سال 87 میزان جابه جایی مسافران در بخش ریلی 28 میلیون نفر بوده این در حالی است که در سال 95 تعداد مسافران به 23 میلیون نفر کاهش یافته است.

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل تصریح کرد: در بخش جاده ای نیز در سال 88 تعداد مسافران 26 میلیون نفر بوده که در سال 95 به 16 میلیون نفر رسیده است و در این بخش شاهد کاهش چشمگیر مسافران بوده ایم.

وی با بیان اینکه باید برای افزایش کیفی و کمی در بخش حمل و نقل عمومی باید اصلاح قیمت سوخت انجام شود، یادآورشد: با توجه به آمار رسمی کشور میزان تلفات جاده ای هم اکنون، 16 هزار نفر است که معادل 20 نفر کشته در هر 100 نفر جمعیت است بنابراین با افزایش قیمت سوخت و تقویت مدهای حمل و نقل همگانی و نیز سرمایه گذاری بر ایمنی جاده ها، شاهد کاهش تلفات جاده ای در کوتاه مدت خواهیم بود.

در ادامه تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه کشورهای مختلف برای افزایش ایمنی بیشتر در جاده ها میزان مسافر و بار را به سمت و بخش حمل و نقل ریلی هدایت می کنند، گفت: با افزایش میزان قیمت سوخت و افزایش تقاضا در بخش حمل و نقل ریلی مقدار زیادی میزان تصادفات کاهش پیدا می کند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بسیاری از کشورها طرح هایی را که ارائه دادند برای 20 سال پیش بینی شده است ولی نقشه ایمنی راه ها در ایران ده ساله است.

وی با بیان اینکه سه سناریو برای نقشه راه ها در نظر گرفته شده است، اضفه کرد: در سناریو اول اقدامات ایمن سازی جاده ها، در سناریو دوم افزایش سهم حمل و نقل همگانی و واقعی سازی قیمت سوخت و در سناریو سوم تمامی اقدامات از جمله ایمن سازی جاده ، افزایش سهم حمل و نقل همگانی و واقعی سازی قیمت سوخت در نظر گرفته شده است.

تقی زاده با بیان اینکه در صورتی که این سناریوها اجرایی نشود میزان تلفات جاده ای بیش از 19 هزار نفر در 10 سال آینده خواهد رسید، تصریح کرد: تعداد کشته ها در سال 94 نسبت به سال 93، 4 درصد و در سال 95 نسبت به سال 94 ،تعداد کشته ها ثابت مانده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در صورتیکه  سناریو سوم از طرح نقشه ایمنی راه ها اجرایی شود تعداد کشته ها به 9 هزار نفر کاهش می یابد، افزود: برای اجرایی شدن سناریو اول 130 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که با اجرایی شدن آن تعداد کشته ها به 13 هزار نفر کاهش خواهد یافت.

وی توضیح داد: برای سناریو دوم به 150 میلیارد تومان اعتبار و برای اجرایی شدن سناریو سوم 280 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که تعداد کشته ها به 5 هزار نفر کاهش یابد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: افزایش قیمت سوخت اثر مقطعی دارد و ما به دنبال تأمین مالی برای افزایش و سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای هستیم.

وی در پایان اضافه کرد: طبق آمارهای جهانی افرادی که تا 30 روز بعد از تصادف کشته شوند جزو آمار تلفات جاده ای محسوب می شود و این آمار در برخی از کشورها تا یک هفته و در برخی از کشورها تا دو ماه ثبت می شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۶
بیشترین آمار تصادفات مربوط به پراید است
Iran (Islamic Republic of)
صالح کریم زائی
۱۵:۳۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
اقا راه دیگه ای برای گران کردن سوخت نبود بجای اینکه کیفیت ماشین رو ببرن بالا و به افراد با تجربه گواهینامه بدن
آخرین اخبار