هند: گشایش «بندر چابهار» فرصتی طلایی برای هند، ایران و افغانستان است

وزارت امور خارجه هند به مناسبت افتتاح این پروژه که با سرمایه گذاری هند در حال انجام است، بیانیه ای صادر و به سفر ار پونیاه آیاپان رادا کریشان، وزیر دارایی و کشتیرانی هند به عنوان نماینده هند در مراسم افتتاحیه بندر چابهار اشاره کرد.

هند: گشایش «بندر چابهار» فرصتی طلایی برای هند، ایران و افغانستان استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه هند امروز (دوشنبه 13 قوس) در بیانیه ای به سفر وزیر دارایی و کشتیرانی این کشور به ایران و همچنین توقف کوتاه مدت سوشما سواراج وزیر خارجه هند در تهران به مناسبت افتتاح بندر پر اهمیت چابهار از سوی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پرداخت و آن را تحولی مهم در گسترش روابط اقتصادی هند در منطقه دانست.

وزارت امور خارجه هند به مناسبت افتتاح این پروژه که با سرمایه گذاری هند در حال انجام است، بیانیه ای صادر و به سفر ار پونیاه آیاپان رادا کریشان، وزیر دارایی و کشتیرانی هند به عنوان نماینده هند در مراسم افتتاحیه بندر چابهار اشاره کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در حاشیه این رویداد، نشست سه جانبه وزیران هند، ایران و افغانستان با موضوع چابهار نیز برگزار شد که در آن سه کشور در خصوص توسعه یکپارچه زیرساخت های ارتباطی از جمله بنادر، شبکه های جاده ای و راه آهن با هدف ایجاد فرصت های بیشتر جهت دسترسی گسترده تر به بازار های منطقه ای و ادغام اقتصادهای آنها به توافق رسیدند.

وزارت امور خارجه هند افزود: وزیر دارایی و کشتیرانی هند همچنین نظر مثبت خود را در مورد اقدام مجلس ایران در تایید توافق سه جانبه ترانزیتی که سال گذشته میان ایران، هند و افغانستان امضا شد ابراز نمود.

وزارت خارجه هند در بیانیه خود تاکید کرد : بندر چابهار یک فرصت طلایی برای تجارت هند، ایران و افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی و همچنین گسترش تجارت میان این سه کشور می باشد.

این بیانیه همچنین به سخنان حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مراسم افتتاحیه بندر چابهار اشاره کرد که در طی آن وی گفت: مسیر های منطقه ای باید از طریق زمین، هوا و دریا به یکدیگر متصل شوند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه، هند از نزدیک با افغانستان و ایران برای ایجاد مسیرهای جایگزین و قابل اعتماد تجاری همکاری کرده است.

بر اساس توافق امضا شده میان ایران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمایه گزاری 85 میلیون دالری قرار است کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده بگیرد.

در حال حاضر هند از راه تجاری موجود در این بندر برای حمل و انتقال بیش از 1.1 میلیون تن گندم به افغانستان استفاده می کند. اولین محموله 15 هزار تنی گندم هند در یازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر کاندلا و از طریق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.

این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هند فراهم کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار