بخشدار دشتیاری:

قطعی برق در بازارچه مرزی ریمدان سبب مختل شدن صادرات شد

بخشدار دشتیاری گفت: قطعی ۳۵ روزه برق در بازارچه مرزی ریمدان علاوه بر مختل کردن صادرات مشکلاتی را برای تجار و بازرگانان این منطقه به وجود آورده است.

قطعی برق در بازارچه مرزی ریمدان سبب مختل شدن صادرات شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، ابابکر بلوچ بخشدار دشتیاری  اظهار داشت: برق بازارچه مرزی ریمدان به دلیل بدهی ۶۰ میلیون ریالی به اداره برق قطع شده که تا کنون پیگیری‌های زیادی برای وصل مجدد برق انجام شده که متاسفانه نتیجه بخش نبوده است.

بلوچ ادامه داد: مسئولان بازارچه مرزی ریمدان اذعان دارند که توان پرداخت بدهی این بازارچه را به اداره برق ندارند.

وی گفت: با گذشت ۱۶ ماه از رسمی شدن بازارچه مرزی ریمدان هنوز زیرساخت‌های آن تکمیل نشده است.

وی نبود اینترنت، فیبر نوری، امکانات رفاهی و نبود زیرساخت‌ها برای تردد قانونی مسافر و جابجایی کالا را از جمله مهمترین مشکلات بازارچه مرزی ریمدان ذکر کرد.

رئیس بازارچه مرز ریمدان  با تایید تعطیلی این بازارچه به دلیل نبود برق اظهار داشت: برق این بازارچه از ابتدای امسال تا کنون پول واریز نشده و پیگیری‌های شفاهی و کتبی با مسئولان بی نتیجه بوده است.

مسعود خاکسفیدی اظهار داشت: بازارچه مرزی ریمدان ۶۰ میلیون ریال به اداره برق بدهی دارد و تا کنون هیچ گونه پرداختی انجام نشده است.

وی ادامه داد: پس از قطعی برق در حدود یک ماه گذشته با هماهنگی و مساعدت صادرکنندگان کالا یک موتور برق خریداری شد تا باسکول بازارچه ریمدان روشن باشد تا صادرات در این بازارچه انجام شود.

خاک سفیدی بیان کرد: تکمیل نشدن زیرساخت‌های بازارچه مرزی ریمدان مهمترین مشکل این بازارچه در زمینه جابجایی مسافر، صادرات و واردات کالاست.

وی افزود: مسئولان استانی و کشوری باید چاره اساسی برای حل مشکلات زیرساختی مرز ریمدان بیندیشند.

رئیس بازارچه مرزی ریمدان چابهار گفت: این بازارچه در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد و بعد از گذشت بیش از ۹ سال هنوز فاقد اینترنت و حتی دکل تلفن همراه و یا ایرانسل برای انجام کار‌های اینترنتی است.

خاکسفیدی افزود: به دلیل نبود اینترنت هم اینک یک نفر برای مشاهده کالا‌های صادراتی مرز ریمدان از اداره گمرک چابهار روزانه مسیر ۲۴۰ کیلومتری رفت و برگشت را می‌پیماید و برای ثبت کالا به مرکز شهرستان چابهار عزیمت و سپس دستور خروج کالا را صادر می‌کند.

وی افزود: استقرار پایانه‌های مسافری و بار در مرز ریمدان که اکنون به عنوان مرز رسمی شناخته می‌شود ضروری است تا جابجایی مسافر، صادرات و واردات کالا تسهیل شود.

وی با بیان اینکه هم اینک اقدامات برای فیبر نوری انجام شده است، ولی هیچگونه تجهیزات و ساخت اتاقک برای اینترنت انجام نشده است، خاطرنشان کرد: در گمرک ریمدان باید اینترنت راه اندازی و تجهیزات لازم برای صادرات و واردات کالا نصب شود تا بسیاری از مشکلات صادر کنندگان مرتفع شود.

مدیر بازارچه مرزی ریمدان چابهار گفت: نمایندگی ادارات گمرک، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و دامپزشکی باید در این مرز مستقر شوند تا کار‌های صادرات و واردات به خوبی انجام شود.

خاکسفیدی اظهار داشت: هم اینک آب مورد نیاز بازارچه مرزی ریمدان با تانکر سیار تامین می‌شود و برای رسیدن آب شبانه روزی نیازمند اعتبار و اجرای خط انتقال آب بطول ۲۳ کیلومتر است.

وی ادامه داد: بازارچه مرزی ریمدان امکانات لازم رفاهی برای استراحت و پذیرایی رانندگان و سرمایه گذاران ندارد و فقط یک اتاق برای چند نفر با امکانات محدود آماده شده است.

وی بیان کرد: واردات دام از مرز ریمدان در سال‌های گذشته انجام می‌شد، ولی به دلایل مشکلات اداری امسال تنها ۱۶ راس دام سنگین (گاو) در فروردین ماه وارد شده است.

مدیر بازارچه مرزی ریمدان گفت: در سال ۱۳۸۸ برنج و در سال ۱۳۸۹ سیر و بعد‌ها فقط دام سبک و سنگین از این بازارچه وارد شده است، ولی بعد از آن اجازه ورود هیچ کالایی در مرز ریمدان داده نشده است.

خاکسفیدی اظهار داشت: مرز ریمدان فرصت مناسبی برای صادرات انواع مصالح ساختمانی، کاشی، سرامیک، میلگرد، سیمان، کلینکر (مواد اولیه سیمان)، مواد غذایی نظیر آب معدنی، نوشابه، نایلون دسته دار و سایر تولیدات داخلی است.

وی بیان کرد: بازارچه مرزی ریمدان فاقد پایانه مسافری و بار است و به دلیل نبود اینترنت و فیبر نوری تقریبا فعالیت مناسبی ندارد.

وی افزود: برای اعلام بار صادراتی به پاکستان نماینده گمرک چابهار یک بار به مرز ریمدان می‌رود و دوباره برای اعلام وصول باید به چابهار برگردد که این کار واقعا برازنده این منطقه که مردم انتظار دارند هزاران شغل ایجاد کند، نیست.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: مشکلات مرز ریمدان با نگاه منفی برخی افراد قابل برطرف شدن نیست و درد و رنج مردم هر روز بیشتر از گذشته می‌شود.

عبدالغفور ایران نژاد افزود: وقتی بازارچه مرزی ریمدان توان پرداخت ۶۰ میلیون ریال هزینه برق را نداشته باشد تکلیف برای ایجاد بقیه زیرساخت‌ها که هزینه بیشتری نیاز دارد خود به خود مشخص است.

ایرانژاد با بیان اینکه مردم شهرستان چابهار انتظار داشتند با رسمی شدن مرز ریمدان هزاران نفر مشغول بکار شوند، خاطر نشان کرد: هم اینک این امید‌ها با قطعی برق بیش از یک ماهه و ناتوانی مسئولان برای پرداخت آن به نا امیدی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: بصورت کتبی و تلفنی با مسئولان استانی برای رفع مشکلات مرز ریمدان بار‌ها پیگیری کرده ام که امیدواریم در مرحله نخست برق این بازارچه وصل شود.

وی بیان کرد: اراضی محدوده مرز ریمدان با مصوبه مجلس شورای اسلامی متعلق به منطقه حفاظت شده گاندو است و این امر مشکلات زیادی را برای ایجاد زیرساخت و تحویل زمین به بازارچه مرزی ایجاد کرده است.

مدیرکل بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: از طریق اداره برق پیگیری کرده ام تا فعلا بصورت روابطی برق بازارچه مرزی ریمدان وصل شود.

کورش محمدی اظهار داشت: بدهی بازارچه مرزی ریمدان را از طریق اداره مالی استانداری سیستان و بلوچستان دریافت و به اداره برق واریز خواهیم کرد.

رئیس اداره برق دشتیاری چابهارگفت: هزینه‌های برق تجاری، خانگی، اداری کشاورزی و صنعتی در زمان مقرر باید پرداخت شود.

وحید غلامیان اظهار داشت: فرصت چند ماهه به مسئولان بازارچه مرزی ریمدان برای پرداخت بدهی برق داده شده، اما تا کنون پرداخت نکرده اند.

سیستان و بلوچستان دارای هفت بازارچه مرزی شامل بازارچه‌های مرزی گمشاد و میلک در شهرستان هیرمند، بازارچه مرزی میرجاوه، بازارچه مرزی کوهک و جالق شهرستان سراوان، بازارچه مرزی پیشین شهرستان سرباز و بازارچه مرزی ریمدان شهرستان چابهار است.

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.

سیستان و بلوچستان افزون بر ۱۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی با ۲ کشور افغانستان و پاکستان دارد که بیش از ۹۰۰ کیلومتر آن با ایالت بلوچستان پاکستان هم مرز است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار