ادبیات در هفته ای که گذشت؛

افزایش تعرفه واردات کاغذ تحریر و روزنامه منتفی شد/ فروش بی‌سابقه ۳۴۵ هزار نسخه کتاب در ۱۰ روز

توزیع و مصرف کاغذ در وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین موضوع افزایش تعرفه گمرکی کاغذ از دستور کار این وزارتخانه خارج شد.

افزایش تعرفه واردات کاغذ تحریر و روزنامه منتفی شد/ فروش بی‌سابقه ۳۴۵ هزار نسخه کتاب در ۱۰ روزبه گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اتفاقات ادبی متعددی در هفته گذشته رخ داده است.در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

 

افزایش تعرفه واردات کاغذ تحریر و روزنامه منتفی شد

در جلسه نمایندگان، بخش‌های تولید، توزیع و مصرف کاغذ در وزارت صنعت، معدن و تجارت، و همچنین موضوع افزایش تعرفه گمرکی کاغذ از دستور کار این وزارتخانه خارج شد.

در اطلاعیه ابلاغی مدیرکل امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاثیرات منفی التهاب در بازار کاغذ در حوزه صنعت نشر و مطبوعات، و با تاکید بر نگاه حمایتی تنظیم بازار انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه و در جهت تعدیل اثرات قیمت‌های جهانی کاغذ و نهاده های تولید بر بازار مصرف این کالا و ضرورت حمایت اصولی از تولید داخلی و مصرف کنندگان عمده از جمله حوزه های فرهنگی مصرف کننده کاغذ، آمده است:

«با عنایت به ضرورت‌های زنجیره تأمین انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه با اولویت مدیریت آرامش بازار با اتخاذ رفتارهای حرفه‌ای و تخصصی و در جهت تعدیل اثرات قیمت‌های جهانی کاغذ و نهاده‌های تولید، حسب تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ با حضور دستگاه‌های ذی‌مدخل و تشکل‌های تولیدی و مصرف کننده در حوزه زنجیره ارزش کاغذ، مقرر گردید ضمن حمایت اصولی از تولیدات داخلی و مصرف کنندگان عمده در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی.

 

تعرفه کاغذ افزایش نخواهد یافت/ نگرانی ناشران بر طرف شد

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به برگزاری جلسه روز یکشنبه (12 آذرماه) در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این جلسه با حضور معاونان وزیر صنعت، معدن، تجارت و نمایندگانی از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق بازرگانی برگزار شد و مقرر شد تعرفه واردات کاغذ افزایش پیدا نکند.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم اقدامی هوشمندانه و متناسب با شرایط فعلی بازار بود. با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی دو موضوع ثابت ماندن تعرفه پنج درصدی کاغذ چاپ و تحریر و اعطای ارز مبادله‌ای به واردکنندگان این نوع کاغذ، در جلسه به تصویب رسیدند. این دو اقدام شرایط با ثباتی را در بازار کاغذ حکمفرما خواهد کرد.

 

مراسم ترحیم حبیب‌الله چایچیان در مسجد بلال برگزار شد

مجلس ترحیم شاعر فقید حبیب الله چایچیان، در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار شد. آیت‌ الله امامی کاشانی خطیب موقت نماز جمعه تهران هم در این مراسم حضور یافتند. همچنین علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما، علیرضا مرندی از خویشاوندان آن مرحوم، معصومه دولت پناه و حمیدرضا برقعی از شاعران کشورمان به این مراسم آمدند.

در این مراسم، محمد علی مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور، با ابراز تأسف از درگذشت استاد حسان گفت: پر کردن این خلأ به این زودی امکان پذیر نیست. امیدوارم با همت شاعران جوان، همچنان شاهد بالندگی نخل تنومند شعر آیینی کشور باشیم.

وی افزود: اگر امروز از حسان تجلیل می‌کنیم، به این خاطر است که شعر ولایی و شعر بی حاشیه او، روان و قابل انتقال و برگرفته از منابع روایی است. یکی از برکاتی که خداوند نصیب او کرده بود، آشنایی با علامه امینی بود که از نفس ایشان توانست درخور ظرفیت و آنچه لازمه ساختن شاکله ولایی باشد، استفاده کند.

مجاهدی تصریح کرد: اگر امروز شعر وضعیت خوبی ندارد و ادبیات دچار وهن شده است، به خاطر عدم مطالعه منابع تاریخی روایی از سوی شاعران جوان است.

در ادامه حمیدرضا برقعی از شاعران آیینی کشورمان درباره مرحوم حسان گفت: بنده توفیق میزبانی از چایچیان را چندین بار داشته ام و از وجود ایشان بهره برده ام. از طرف خود و دوستان به خانواده چایچیان تسلیت می‌گویم.

وی سپس شعری آیینی را با مطلع «عاشق شده است دانه به دانه هزار بار» خواند.

 

رونمایی از 10 جلد کتاب کودک و نوجوان به خط بریل

مراسم رونمایی از 10 عنوان کتاب کودک و نوجوان به خط بریل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور نویسندگان و تصویرگران کتاب ها و کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم رضا موزونی، مدیرکل اداره نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص کتاب های کانون پرورش فکری با خط بریل گفت: در راستای توسعه عدالت فرهنگی در کشور، در چند سال اخیر به همت مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان با نیازهای خاص امکاناتی از قبیل احداث کتابخانه های فراگیر در کتابخانه های کشور تدارک دیده شد و دستور ایشان این است که همه کتابخانه ها بخشی به نام کتابخانه فراگیر داشته باشند.

وی افزود: تاکنون 147 عنوان کتاب در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خط بریل چاپ شده است و امروز 10 جلد کتاب با 23 عنوان رونمایی خواهد شد. این کتابها به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال می شوند تا کودکان با نیازهای خاص بتوانند از آنها استفاده کنند. سعی کردیم این کتاب ها از لحاظ موضوعی و قالب، تناسب داشته باشند. کتاب‌ها در موضوعات حماسی، دینی، علمی و ادبی هستند، در قالب هایی که عمده شان رمان و داستان و شعر است. با افزوده شدن این 10 جلد، تعداد کتابهای بریل به 157 عنوان برای کودکان عزیز رسید و برنامه انتشارات کانون پرورش فکری این است که میزان این کتاب ها افزایش دهد.

در این مراسم افروز صفایی فرد، مدیرکل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور در خصوص قانون حمایت از معلولین بیان کرد: در سال 83 قانونی برای معلولین تصویب شد که نتوانست توقعات افراد دارای معلولیت را برآورده کند. با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعلی که در کشور وجود دارد، لایحه ای به مجلس برای حمایت از معلولان تقدیم کردیم. در این قانون به مناسب سازی و افزایش میزان دسترسی معلولین اشاره کردیم تا افراد معلول بتوانند از اماکن عمومی جامعه برخوردار شوند.

 

فروش بی‌سابقه 345 هزار نسخه کتاب در 10 روز/ رقابت تهرانی‌ها و خراسانی‌ها در طرح پاییزه

فروش 345 هزار نسخه کتاب در 10 روز از اجرای طرح پاییزه کتاب در حالی به ثبت رسیده است، که در پاییزه کتاب سال 1395 در بازه زمانی یک ماهه، 561 هزار و 776 نسخه کتاب به فروش رسیده بود.

طرح پاییزه کتاب با مشارکت 829 کتابفروشی در 31 استان کشور در حال اجراست که تاکنون استان های تهران با 151 کتابفروشی، اصفهان با 103 کتابفروشی و قم با 91 کتابفروشی بیشترین مشارکت را به لحاظ تعداد کتابفروشی ها به خود اختصاص دادند.

گفتنی است؛ استان تهران با فروش 75 هزار و 538 نسخه کتاب به 31 هزار و 291 نفر، توانست رتبه اول پرفروش ترین استان ها را به خود اختصاص دهد و خراسان رضوی با 87 کتابفروشی، توانست 45هزار و 672 نسخه کتاب را به 17 هزار و 26 نفر بفروشد و در جایگاه دوم پر فروش ترین استان ها قرار بگیرد. همچنین، استان اصفهان با 103 کتابفروشی خود و فروش 30 هزار و 172 نسخه کتاب به 13 هزار و 323 نفر در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.