5 خاصیت عجیب چای سیاه را بشناسید

چای سیاه خواصی دارد که ناشناخته است ترکیبات چای سیاه ترمیم بریدگی ها،زخم ها و... موثر عمل می کند.

5 خاصیت عجیب چای سیاه را بشناسیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از فواید چای سیاه برای خیلی از افراد ناشناخته باقی مانده‌اند.به گزارش readersdigest چای سیاه نه تنها جایگزینی برای قهوه است، بلکه فواید سلامتی بیشمار و البته ناشناخته‌ای هم دارد:

ترمیم بریدگی ها: چای سیاه حاوی ترکیبی به نام تانین است که جلوی خونریزی زخم ھای و بریدگی ھای باز رو می‌گیرد.

از بین بردن بوی بد پا: استفاده از چای سیاه، یکی از موثرترین راھکارھا برای از بین بردن بوی بد پاست. اسید تانیک موجود در چای سیاه غلیظ، باکتری ھا رو از بین برده و منافذ را مسدود می‌کند و در نتیجه، پا کمتر عرق می‌کند.

تقویت سلامتی لثه ھا: چای سیاه حاوی اسید تانیک است که ورم بافت ھا را کاھش داده و جلوی خونریزی را می‌گیرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن: دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت آنتی اکسیدانی چای سیاه و چای سبز که به مدت 5 دقیقه دم کشیده باشند، از پرآوازه‌ترین میوه ھا و سبزیجات ھم بیشتر است.

مبارزه با حساسیت: چه به محرک ھا در فصل بھار و چه محرک ھای پاییزی حساسیت داشته باشید، می‌توانید از چای سیاه، به دلیل اینکه سرشار از فلاونوئیدھا است، کمک بگیرید.


خواص چای سیاه در طب سنتی

چای سیاه نیز مانند هر خوراکی دیگری فواید و زیان‌هایی دارد. اما از آنجا که طبیعت آن، در درجه دوم گرم و خشک است، مدام‌نوشیدن آن زیان‌آور نیست؛ پس افرادی که از نوشیدن چای، دچار مشکل می‌شوند، دارای سوء مزاج، ضعف مزاج یا… هستند.

طبیعت چای، بنابر نظر حکیم عقیلی خراسانی، گرم و خشک در مرحله دوم است و اینکه برخی به‌جهت تسکین عطش و کاهش حرارت و التهاب داخلی بدن، آن را سرد دانسته‌اند، اصلاً درست نیست. سبب این آثار، به تلطیف اخلاط بلغمی غلیظ و پاکسازی اخلاط لزج از سطح دستگاه گوارش مربوط است.

چای سیاه موجب تعدیل مزاج و تقویت اندام‌های بدن می‌شود؛ حرارت غریزی و به‌تبع آن، ارواح و قوای بدن را تقویت می‌کند؛ و به‌خاطر قبض و عطریتی که دارد، موجب تقویت معده می‌شود، همچنین چای سیاه به‌علت حرارتی که دارد می‌تواند موجب افزایش قوای جنسی در افراد با مزاج سرد و تَر شود.

به‌خلاف آب، نوشیدن یک فنجان چای پس از غذاهای سنگین، به برطرف‌کردن آثار زیان‌بار غذاهای چرب کمک می‌کند و موجب احساس راحتی در معده می‌شود. همچنین چای به‌خاطر حرارت مزاجی خود، اخلاط لزج را از مسیرهایی که در آن تجمع یافته‌اند، پاک می‌کند و انسدادهای مجاری بدن را باز می‌نماید و همچنین تشنگی کاذب را برطرف می‌کند. نوشیدن چای، موجب افزایش ترشح عرق و ادرار است؛ پس به دفع مواد زائد کمک می‌کند.

از دیگر خواص چای سیاه می‌توان به تسکین برخی سردردها، تصفیه خون و بهبود رنگ چهره، پاکسازی معده و مغز، کاهش بوی بد دهان، کاهش اندوه و افزایش نشاط، رفع برخی از مشکلات ادراری، و کمک به بهبود خواب اشاره کرد.


مضرات چای سیاه در طب سنتی

باید دانست مانند هر گیاه دیگری، چای نیز اگر به‌جا و درست استفاده نشود، می‌تواند موجب بروز عوارضی شود که از جمله احساس ترشی در دهان، سردرد، دامن‌زدن به گرمی و خشکی بدن در برخی افراد، بی‌خوابی و… را می‌توان ذکر کرد.

احمدرضا درستی مطلق، متخصص تغذیه، درباره مضرات چای سیاه چنین می گوید: « از دید علمی چای چند مزیت دارد و یکی از مزیت‌های آن این است که یک لیوان چای، فلوئور مورد نیاز یک فرد را در طول روز تأمین می‌کند و مصرف ۳ لیوان چای در روز مانعی ندارد.

اگر بیش از ۵ لیوان چای سیاه در روز مصرف شود، به بدن ضرر می‌رساند و موجب افزایش فلوئور بدن و بروز فلوئوریست در بدن و بروز نقاط قهوه‌ای رنگ بر روی دندان می‌شود، دندان‌ها را از بین می‌برد و استخوان را نیز پوک می‌کند.

چای را باید با فاصله نیم ساعت بعد از غذا مصرف کرد به دلیل اینکه از جذب آهن در بدن پیشگیری می‌کند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که چای را همراه با غذا مصرف نشود.

چای سرشار از آنتی اکسیدان است و زمانی که حرارت می‌بیند و دم می‌کشد، تغییراتی را از خود نشان می‌دهد. مواد آنتی اکسیدانی موجود در چای بر اثر حرارت طولانی مدت از بین می‌روند و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد. بهتر است که چای را بعد از غذا و با فاصله ۲ ساعت مصرف کرد به دلیل اینکه مصرف چای بعد از غذا، تمام آهن غذا را از بین می‌برد و مانع جذب آن در بدن می‌شود.»

محمد صالحی سورمقی استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می‌گوید: « افراد روزانه به یک‌هزار و ۵۰۰ میلی گرم کافئین نیاز دارند که این مقدار ضرری برای بدن ایجاد نمی‌کند ولی متخصصان توصیه می‌کنند که افراد روزانه یک‌هزار میلی گرم کافئین مصرف کنند؛ به طور معمول یک لیوان نوشابه کولا ۷۰ میلی گرم کافئین دارد و یک لیوان چای ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد که مصرف روزانه ۱۰ لیوان چای مشکلی ایجاد نمی‌کند.

زنان حامله در دوران بارداری خود به ۳۵۰ میلی گرم کافئین احتیاج دارند و به دلیل اینکه کافئین موجب تحریک می‌شود، زنان باردار می‌توانند روزانه ۳ لیوان چای مصرف کنند.

به دلیل اینکه مردم تمام دنیا از این نوشیدنی استفاده می‌کنند، تحقیقات فراوانی در این خصوص صورت گرفته و در هیچ مقاله معتبری سرطان‌زایی و مضرات چای مطرح نشده است.»

منبع: رکنا/ دکتر سلام

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهرزاد
۰۹:۲۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
چای خوب ایرانی فوقالعاده هست.ولی باید به طرز صحیح دم بشه بموقع نوشیده بشه و همراه بامصلح باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
از چایی متنفرم بس که از چایی بردن واسه دیگران متفرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
انسان اگه کم کم روزی ۱۰لیوان نخوره روز روز نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
نسیم از تبریز شهریور۹۹
۱۱:۳۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
نظر آقا سید درسته. تیر۹۸. چای باید حذف بشه از برنامه غذایی انسان. هیچ نیازی به چای حتی قهوه در شرایط عادی و سالم نداریم مگه آب چشه؟ یا شربت سکنجبین که اجداد ما بعد غذا سرکه شیره میخوردن بسیار فواید داره.
ولی چرا تلویزیون دائما تبلیغات چای و سماور و استکان نلبکی و ... و حتی در فیلمها و برنامه ها و نشست های تلویزیونی، همه یه لیوان چای جلوشون گذاشتن.
دمنوش بابونه بذارن، یا گلمحمدی، زعفران، دارچین، زنجبیل و ..... و صدها دمنوش بسیار مفید که براساس فصل و شرایط فردی انتخاب بشه یا حتی عرقییات گیاهی مثل عرق نعنا ، گلاب و ... بصورت محدود.
Iran (Islamic Republic of)
کمساری
۱۲:۰۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
مرسی ازشما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام خداقوت. خسته نباشید. عالی بود ممنون.
United States of America
علی دینوری
۲۲:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
چای سیاه بهتر است با مصلحش استفاده شود موجب آرامش وجذب بهتر غذا وعدم جذب چربی وسموم میشه، مصلحهای چای سیاه هل، دارچین، یا لیمو می باشد ،
United States of America
علی دینوری
۲۲:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۸
چای سیاه بهتر است با مصلحش استفاده شود موجب آرامش وجذب بهتر غذا وعدم جذب چربی وسموم میشه، مصلحهای چای سیاه هل، دارچین، یا لیمو می باشد ،
Iran (Islamic Republic of)
بی‌نام
۱۹:۰۶ ۲۹ دی ۱۳۹۸
حالا همه کارشناس شدن
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۲۲:۳۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
مزاج رو تعدیل میکنه؟؟؟واسه همینه ماشالا ایرانیا هیچکدوم مزاجشون تعدیل نیس با اینهمه مصرف چای سیاه؟؟؟چای سیاه واسه هر جنبنده ای روی زمین ضرر داره...برگای چایو جلوی گاو بریزی بو میکنه و رد میشه
Iran (Islamic Republic of)
mey fakeac
۲۱:۲۹ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
با سلام و وقت بخیر ممنون از سایت خوبتون.
به نظر من چای سیاه هیچ ارزش غذایی نداره که هیچ ضررش هم بسیار زیاده.(طبق نظرات).
میشه چای سبز و قهوه (اصل) را جای گزین چای سیاه بکنیم زیرا هم ضررشان کمتر است و هم خاصیتشان نسبت به چای سیاه بیشتر است.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۲۵ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
چایی رو با هل یا دارچین و زعفران باید دم کرد اونم در روز 2 لیوان چای سبز چای کوهی خیلی خاصیت بهتری دارن اما ما از عادتهامون نمیتونیم بگذریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
چای کجاش سرطان زاست
Iran (Islamic Republic of)
seyed
۰۶:۲۵ ۲۶ تير ۱۳۹۸
چای گیاهی است که سموم را از‌هوا جذب میکند.همچنین این گیاه را در جهان هیچ موجودی جز انسان نمیخورد!حتی در طول کاشت تا برداشت چای، هیچ آفتی به آن نزدیک نمیشود.
چای دارای ماده ای به نام فنول بوده که در دسته مواد آروماتیک قرار دارد و سرطان زاست.
مصرف زیاد چای میتواند باعث پوکی‌ استخوان شود
و بسیاری مضرات دیگر.
بهتر نیست به جای مصرف چای و ترجیح دادن مزایای اندکش به معایب ضررهای بسیارش، از این همه دمنوش های خوش عطر و خوش طعم ایرانی استفاده کرده و از خوردن چای بیزار باشیم؟
Iran (Islamic Republic of)
...
۲۰:۱۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
سلام چای گرم اول و سرد آخر هست.چند لحظه بدنت رو گرم میکنه بعد سرد میشه...در کل سودازا و سرطان زا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۷
5 یا10
United States of America
سهیل
۲۲:۲۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۷
بیش از 5لیوان چای بالاخره مشکل داره یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۶ تير ۱۳۹۷
عالی بود مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
بسیارعالی
Iran (Islamic Republic of)
فریدون
۱۷:۵۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
چایی باید ساخت وطن باشه
Iran (Islamic Republic of)
کامران
۲۲:۵۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
شما که میگی چای باید چای وطن باشه
وطن دست تو بسته بندی های چای خارجی نکنه
دستش درد نکنه
بابا تمام چای های خارجی نابود کرده بس که با چای زباله ایرانی قاطی میکنه و میده دست مردم
آخرین اخبار