معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد؛

صرف ٨٠ درصد از بودجه سلامت در بيمارستان‌ها/ تکلیف دولت در راه اندازى شبكه درمان كشور

جان بابايى از هزینه شدن ٨٠ درصد از منابع سلامت در بيمارستان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قاسم جان بابايى معاون درمان وزارت بهداشت در چهارمين كنگره تخصصى ساخت بيمارستان و مديريت منابع و تجهيزات كه در سالن همايش هاى رازى برگزار شد، با بيان اينكه راه اندازى شبكه بهداشت از ٤٠ سال پيش از افتخارات كشور است، گفت: اكنون شبكه بهداشتى در روستاها و شهرها ايجاد شده و گسترش پيداكرده است و نيازمند راه اندازى شبكه درمان در كشور هستيم.

معاون درمان وزارت بهداشت از راه اندازى شبكه درمان خبر داد و افزود: راه اندازى اين شبكه در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است و ما بايد در وزارت بهداشت شبكه درمان را براى خدمت رسانى بهتر به مردم راه اندازى كنيم.

جان بابايى با اشاره به اینکه ٥٠ تا ٨٠ درصد بودجه سلامت در بيمارستان‌ها هزینه مى‌شود اظهار کرد: منابع بيمارستانى از گرانقيمت‌ترين منابع بخش سلامت هستند و افزون بر اين نيروى انسانى حياتى‌ترين و گرانقيمت‌ترين منبع بخش سلامت است که نياز داريم تا از نظر كمى و كيفى بهترين استفاده را از اين منابع را داشته باشيم.

جان بابایی گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۸ هزار تخت بیمارستانی در بيمارستان هاى کشور داريم كه از اين تعداد ۸۷ هزار تخت درمانی و آموزشی در بیمارستان‌های دولتی، ۱۶ هزار تخت در بیمارستان‌های خصوصی و ۱۰ هزار تخت در مراکز تامین اجتماعی و ١٣ هزار تخت در بيمارستان هاى سازمان ها قرار دارد و طبق برآوردهای ما اكنون در کشور ۸۰ بیمارستان زیر ۳۲ تخته و ۲۴ بیمارستان زیر ۱۰۰ تختخوابی داریم که بسيارى از آنها تراز مالى منفی دارند كه منجر به نارضایتی مردم هم می‌شود.

وی با بیان اینکه ایده‌آل‌ترین نوع مديريت اداره بیمارستان ها در کشور، بیمارستان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تختخوابی است، افزود: بحث اصلی ما این است که اگر بخواهیم در بیمارستان‌ها خدمات با كيفيتبه مردم بدهيم، باید تکلیف درمان را مانند حوزه بهداشت مشخص کنیم و به سه سوال پاسخ دهیم و آن سه سوال این است که در هر بیمارستانی چه افرادی کار کنند؟ چه خدماتی داده شود؟ و چه امکاناتی وجود دارد و بايد وجود داشته باشد؟ بنابراین به یک نظام شبکه خدمات درمانی نياز داريم که در این نظام شبکه‌ای خدمات درمان در سه لایه طراحی می‌شود.

بيمارستان ها در شبكه درمان سه لايه مى شوند

وى با اشاره به شكل نظام شبكه درمان در بيمارستان ها اشاره كرد و گفت: بيمارستان ها در سه لايه سطح بندى مى شوند، لایه اول بیمارستان‌های محلی زير ٣٢ تخت خوابى در شهرهای زیر ۳۰ هزار نفر است، لایه دوم شامل بیمارستان‌های زير ۱۰۰ تختخواب با رشته‌های تخصصی پایه در شهرستان‌های بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار نفر و لایه سوم بیمارستان‌های بالای ۱۰۰ تخت و با خدمات فوق تخصصی است و اكنون به دليل اينكه بودجه دولت كفاف نمى دعد امكان راه اندازى مگاهاسپيتال ها وجود ندارد.

جان بابايى ادامه داد: اگر قرار باشد كه نظام شبكه درمان شکل بگیرد باید خدمات پایه را بازنگری و موارد مشمول بيمه را مشخص كنيم ، ليست داروهای ضروری و مورد نیاز کشور را استخراج کنیم و برای خدمات پر هزینه پروتکل و راهنماهاى بالينى تدوین کنیم.

اصلاح ساختارهاى بيمارستانى در شبكه درمان

وی ادامه داد: در مرحله بعد پس از انجام اين امور باید اصلاح ساختارها و فرآیندهای بیمارستانی را پیش بریم، چراکه ساختار و فرآیندهای بیمارستانی بیشترین هزینه را برای بیمارستان‌ها ایجاد می‌کند اما كمتر مورد توجه قرار مى گيرند و مهم‌ترین علت طراز منفی در بیمارستان‌ها اين موضوع است گاهى مى بينيم در يك بيمارستان ٣٢ تختخوابى بيمارستان رئيس، مدير، مترون، مدير داخلى و معاون درمان دارد كه همه اينها هزينه هاى زيادى به دنبال دارد.

جان بابايى افزود: برای ایجاد نظام شبکه‌ای درمان یا باید به سمت تشکیل بیمارستان‌های هیئت امنایی رویم یا واگذاری تخت به صورت پیمانی را در دستور کار قرار دهیم.

نحوه خدمت رسانى لايه هاى بيمارستانى در شبكه درمان

معاون درمان وزیر بهداشت به نحوه خدمات در لايه هاى شبكه درمان اشاره كرد و گفت: در این شبكه، سطح‌بندی خدمات درمانی لایه دوم باید لایه اول را بر اساس ارجاع و جابجایی بیمار پوشش دهد، لایه دوم نيز برای موارد ارجاع از لایه سوم کمک بگیرد و امکانات و نیروها را در اطراف لایه‌ها توزیع کنیم، در طراحی پیشنهادی این شبکه که در حال حاضر در فاز مطالعاتی قرار دارد، پیش بینی شده که مراکز اورژانس باید مهم‌ترین رشد را برای انتقال و جابجایی درست و سریع بیمار در میان لایه‌ها داشته باشند.

وى ادامه داد: در شبكه درمان بیمار می‌تواند از طریق شبکه بهداشتی يا به صورت مستقیم به بیمارستان‌های لایه اول مراجعه کند، همچنین خدمات حوادث قلبى، باردارى هاى پرخطر، سوختگى، تروماى متعدد و ارتوپدى باید در لایه اول تعریف شوند و وجود داشته باشند و بر اساس این الگو باید بتوانیم نظام شبکه درمان را در بيمارستان ها ایجاد کنیم.

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار