ثبت ملی مهارت چاقـوسازی شهرستان زیرکوه

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی از ثبت ملی مهارت چاقـوسازی شهرستان زیرکوه خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ برآبادی،مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت:مهارت چاقـوسازی شهرستان زیرکوه- روستای آبیـز در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

وی افزود: ساخت این چاقو و امثال آن در کارگاه آهنگری آبیز از ابتدا تا انتها به شیوه کاملاً سنتی و برپایه خلاقیت ها و بهره بردن از مواد بومی بدون دخالت ابزار ماشینی و یا صنعتی می باشد.

حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تعداد اندکی از صنعت‌گران باقی‌مانده از این رشته، این هنر را اجداد آن ها از هنرمندان و صنعت‌گران هراتی آموخته‌اند و از آن جایی که شهر هرات در اواخر دوره‌ی تیموریان پایتخت و از مراکز مهم هنری ایران بوده است، دور از ذهن نیست که قدمت این هنر در منطقه‌ زیرکوه قاینات از قرن نهم هجری قمری دانسته شود.

برآبادی با بیان اینکه در حال حاضر فقط یک کارگاه آهنگری سنتی در مرکز دهستان شاسکوه (آبیز) فعال است،افزود: این کارگاه متعلق به استاد محمد مختاریان آبیز بوده که به این هنر مهارت داشته و نسل به نسل از پدران و پدر بزرگان آموخته اند و این هنر زیبا را به صورت موروثی حفظ کرده اند.
انتهای پیام/ب


ثبت ملی چاقو سازی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.