هر 3 ماه یک‌بار بین 110 تا 150 پس لرزه در استان اصفهان به وقوع می‌پیوندد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: استان اصفهان کمترین موقعیت در زلزله را داشته اما با این حال آمارها نشان می‌دهد هر 3 ماه یک‌بار بین 110 تا 150 پس لرزه در استان به وقوع می‌پیوندد که رقمی قابل ملاحظه است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الله غلامی  امروز در سمینار آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل ویژه مدیران کل راه و شهرسازی و روسای عمران و بهسازی شهری استان اصفهان با اشاره به تعریف پدافند غیرعامل اظهار داشت: انسان از بدو آفرینش تاکنون برای حفظ جان خود از بلایای طبیعی با پدافند غیرعامل روبه‌‌رو بوده و پس از آغاز شهرنشینی از شکل جدید پدافند غیرعامل استفاده کرده است.

وی با اشاره به وضعیت‌ کشور در مواجه با بلایای طبیعی گفت: در جهان 43 نوع بلایای طبیعی و انسانی شناخته شده که 35 نوع از آن‌ها ایران را تهدید می‌کند، کشور ما جزو 10 کشور بلاخیز جهان است و در این مورد کلانشهرها وضعیت خاصی دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه گسل‌ها یکی از عمده‌ترین دلایل بلایای طبیعی به ویژه زلزله هستند، افزود: گسل بزرگ آرکی مالیا که از غرب کشور شروع، به شمال کشور رفته و از سمت شرق کشور خارج‌ می‌شود نقش مهمی در تخریب‌های ایران در بلایای طبیعی دارد و انشعابات آن در قسمت‌های مرکزی نیز مشکل‌ساز است.

وی ادامه داد: حرکت صفحه‌های تکتاتیکی یکی دیگر از عوامل تخریب است، به ویژه صفحه عربستان که فشار زیادی را به صفحه ایران وارد می‌کند. باید توجه کرد کل کشور ایران به دلایل ذکر شده در معرض خطر است و این جلسه به عنوان نخستین سمینار پدافند غیرعامل نقش مهمی در مدیریت بحران خواهد داشت.

غلامی بافت فرسوده را دیگر علت عمده تخریب شهرها در مواجهه با بلایای طبیعی دانست و گفت: حاشیه شهرها و بناهای تاریخی بخش عمده‌ای از بافت فرسوده را تشکیل می‌دهند، در کشور 140 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد و 19 میلیون نفر در این مساحت زندگی می‌کنند که باید برای آن فکری کرد.

وی با بیان اینکه 10 درصد از مساحت ذکر شده در استان اصفهان قرار دارد، تصریح کرد: 14 هزار هکتار از بافت شهری استان اصفهان را بافت فرسوده دربرگرفته، از این بین 53 شهری که دچار بافت فرسوده بودند با مطالعات صورت گرفته توانستند مصوبه کمیسیون ماده 5 را گرفته و در رابطه با مابقی شهرها نیز مطالعه در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به آمار زلزله نگاری در استان اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان کمترین موقعیت در زلزله را داشته اما با این حال آمارها نشان می‌دهد هر 3 ماه یک‌بار بین 110 تا 150 پس لرزه در استان به وقوع می‌پیوندد که رقمی قابل ملاحظه است.

وی افزود: بافت‌های فرسوده با زلزله‌ای کمتر از 5 ریشتر دچار تخریب عمده می‌شوند، در قوانین و مقررات مبحث 21 به ساختمان‌هایی که در معرض خطر هستند برحسب امتیاز پرداخته شده است، در گروه ویژه ساختمان‌های نظامی و پالایشگاه‌ها و غیره و در گروه کم اهمیت ساختمان‌های 1 و 2 طبقه که بیشتر آن‌ها در مناطق بافت فرسوده قرار دارند، مستثنی هستند.

 

انتهای پیام/م

 

۱۰ درصد از بافت فرسوده کشور در اصفهان قرار دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.