عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر‌ مطرح کرد؛

آسیب پذیری مراکز درمانی کشور/ مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها را در اولویت قرار دهیم

عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر از آسیب پذیری مراکز درمانی کشور خبر داد.

آسیب پذیری مراکز درمانی در کشور/ مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها را اولویت بدانیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن طهرانی‌زاده عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر‌ در کارگاه‌ تخصصی‌ درس‌هایی از زلزله‌ کرمانشاه و سر پل ذهاب‌ که امروز برگزار شد، گفت: زلزله‌ پدیده‌ای طبیعی است‌ که باید با زیرساخت‌های علمی آسیب‌پذیری آن را کاهش دهیم تا شاهد کاهش عوارض کمتری در این عرصه باشیم‌.

وی اظهار کرد: طی 30 سال گذشته 15 زلزله‌ داشتیم و از آنجایی که روی خط زلزله‌ هستیم باید نگاه عالمانه‌ای به موضوع زلزله‌ داشته باشیم‌؛ با تحلیل خطر در زلزله‌های بعدی هوشیارتر‌ باشیم‌، در زلزله کرمانشاه 2 بیمارستان داشتیم‌ و از آنجایی‌ که بیمارستان‌ها باید محل خدمت‌پذیری و خدمت‌رسانی باشند‌ و باید بدون وقفه‌ شاهد ارائه خدمات‌ در این مراکز باشیم‌ اما متأسفانه 2 بیمارستان نیز دچار خسارت شدند‌.

زلزله‌ کرمانشاه نشان داد باید روی مسائل ژئو‌تکنیکی‌ توجه خاصی داشته باشیم‌

طهرانی‌زاده افزود: پهنه‌بندی خطر زلزله‌ موضوعی مهم است که در زلزله‌ کرمانشاه نشان داد باید روی مسائل ژئو‌تکنیکی‌ توجه خاصی داشته باشیم‌ و بدانیم خطر زمین‌ لرزه در مراحل مقدماتی بدون در نظر گرفتن اثر ساختگاه‌ بر مشخصات زلزله‌ برآورده‌ می‌شود.

وی در بحث ریز‌ پهنه‌بندی ژئوتکنیک‌ لرزه‌ای شهرهای‌ بزرگ گفت: باید مشخصات‌ ژئوتکنیکی‌ نظیر روان‌گرایی‌، لغزش‌، فرونشست‌ زمین‌، توپوگرافی‌ ساختگاه‌ها مد نظر قرار بگیرد‌، زیرا این موارد به طور مستقیم‌ بر ایمنی‌ سازه‌های واقع تأثیر می‌گذارد‌‌.

طهرانی‌زاده گفت: ارزیابی خطر‌پذیری‌ شهرهای‌ بزرگ نشان‌ می‌دهد عناصر‌ طبیعی‌ زیست‌ محیطی، عناصر انسانی، اجتماعی – فرهنگی، خدمات شهری و غیره‌ در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند و باید در بحث تدابیر زلزله به این موضوعات نگاه ویژه‌ای داشت.

وی در ادامه بحث‌ ژئوتکنیک‌ لحظه‌ای و اجزای غیر سازه‌ای را مسئله‌ای مهم عنوان کرد و افزود: این 2 مورد در آیین‌نامه 2008 اضافه شده تا شاهد کاهش خسارات‌ ناشی از زلزله‌ باشیم اما متأسفانه‌ در بسیاری از نقاط‌ مختلف‌ ایران‌ مطالعاتی‌ که  صورت گرفته انجام نشده و باید آسیب‌پذیری‌ شهرها در زلزله‌ را با نگاه متخصصان  مورد ارزیابی قرار دهیم‌.

طهرانی‌زاده افزود: کل ایران از لحاظ خطرپذیری‌ شهری بررسی شده‌ و بحث‌ مقاوم‌سازی ساختمان‌ها باید‌ در این عرصه‌ بیشتر و پررنگ‌تر پیگیری شود.

وی افزود: بررسی‌ آسیب‌پذیری ساختمان‌های غیرمسکونی‌، تأسیسات و شریان‌های حیاتی‌ کشور در برابر زلزله‌ نشان می‌دهد ساختمان‌های قدیمی کشور به طور عمده متشکل‌ از عناصر‌ باربر‌، طاق‌های ضربی‌ و ساختمان‌هایی به نسبت جدیدتر‌ آن دارای اسکلت‌ فلزی یا بتنی‌ هستند و قریب‌ 80 درصد ساختمان‌های موجود کشور ساختمان‌های آجری هستند که باید مقاوم‌سازی آنها مورد بازنگری قرار بگیرد‌.

وی گفت: سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه‌ نشان می‌دهد که ایران گسترش و تقویت مطالعات علمی و تحقیقاتی‌ همه جانبه‌ در زمینه‌ کاهش‌ خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه‌ به خصوص مسائل مربوط به زلزله‌ و ساماندهی، حمایت و تجهیز مراکز علمی و تحقیقاتی را باید مد‌ نظر قرار دهد و از مطالعات و تحقیقات‌ مهندسی زلزله‌، مطالعات و تحقیقات در زمینه جامعه‌شناسی و مدیریت منابع‌ باید بهره‌ کافی ببریم‌.

طهرانی‌زاده یکی از کارهای‌ مطلوب‌ زلزله کرمانشاه را ثبت رکورد زلزله‌ دانست و افزود: شناسایی ارتعاش‌ها در موضوع مراکز درمانی حائز اهمیت است و باید در عرصه‌های گوناگون با مطالعات علمی عوارض زلزله را کاهش دهیم.

وی در پایان گفت: زلزله‌ پدیده‌ای طبیعی است که زیربنای‌ علمی دارد و باید با حضور متخصصان‌ مقاوم‌سازی ، متخصصان عرصه‌ عمران و خاک، عمران‌ و محیط‌ زیست‌، متخصصان‌ بتن‌ و خاک و غیره‌ بتوانیم‌ کاهش عوارض‌ ناشی از بلایای‌ طبیعی باشیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار