باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کرمانشاه یک ماه پس از زلزله/ زندگی در حال بازگشت است

در بسیاری از روستا‌های کرمانشاه بازسازی واحد‌های مسکونی آغاز شده و با همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، کمتر از یکسال مردم به خانه‌های خود می‌روند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روز‌ها زندگی به مناطق زلرله زده بازگشته، به طوریکه بسیاری از زلزله زدگان طعم سرپناه داشتن را می‌چشند.

با وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری در ۲۱ آبان ماه امسال بیش از ۵۰۰ نفر جان بختند و بیش از ۱۰ هزار نفر مصدوم شدند. بلافاصله بعد از وقوع زلزله نیرو‌های بنیاد مسکن به عنوان اصلی‌ترین متولی در امر اسکان موقت و بازسازی به این مناطق اعزام و اقدام به آوار برداری کردند و با گذشت  حدود سه هفته از وقوع حادثه، کارگران بنیاد همچنان مشغول به فعالیت هستند.

کرمانشاه یک ماه پس از زلزله/ زندگی در حال بازگشت است

استقرار ۹ ستادمعین بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده

ستاد‌های معین ۹ استان در تمامی مناطق شهری و روستایی کرمانشاه مستقر شده اند که شامل، ستاد معین استان تهران در روستا‌ها و شهر‌های قصر شیرین، ستاد معین استان قزوین در منطقه گیلان غرب، ستاد معین استان لرستان در شهر و روستا‌های اسلام آباد غرب، ستاد معین آذربایجان غربی در منطقه دلاهو، ستاد معین اصفهان در منطقه سر پل ذهاب مستقر شده اند و تمامی اقدامات را برای آواربرداری و بازسازی واحد‌های مسکونی انجام می‌دهد.

گفتنی است؛ ۲۵۰ ماشین آلات از مناطق مختلف توسط نیرو‌های بنیاد مسکن برای آوار برداری به مناطق زلزله زده اعزام شده که خوشبختانه به سرعت با همکاری مردم آوار برداری به سرعت به پایان رسید و نیرو‌های ستاد‌های معین در این مناطق مشغول بازسازی و اقدامات زیرسازی برای ساخت هستند.

همچنین حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این زلزله دچار آسیب شدند که در برآورد‌های اولیه خسارت و تخریب ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد در نظر گرفته شد، اما هم اکنون با بررسی و ارزیابی دقیق، تعداد واحد‌های خسارت دیده و تخریب شده استان به بیش از ۵۰ هزار واحد افزایش یافته است.

مجید جودی مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار مسکن با بیان اینکه اسکان موقت در روستاها به خوبی در حال انجام است، اظهار کرد: تا به امروز ۳ هزارو ۵۰۰ واحد کانکس در روستاهای کرمانشاه نصب شده که سرعت کار هر روز در حال افزایش است.

وی در ادامه افزود: حدود ۸ تا ۹ هزار کانکس در روستا ها نیاز است که خوشبختانه آنها را نیز تامین کرده و به مرور نصب می شوند.

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن با بیان اینکه اولویت اصلی ما مرمت واحدهای تعمیراتی است، افزود: با تعمیر این واحدها تعداد واحدهای قابل استفاده در این مناطق افزایش می یابد و این خود روند سرعت بازسازی را دوبرابر می کند.

جودی با اشاره به اینکه در کار بازسازی محور مشارکت مردمی است، گفت: مردم خود باید اقدام به بازسازی واحدهای مورد نظر خود کنند و در کنار آنها بنیاد مسکن اقداماتی از جمله تامین مصالح ساختمانی ارائه تسهیلات و کارهای بازسازی را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات خوب است و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.

جودی یاد آور شد: پرداخت تسهیلات بلاعوض و برای واسکان موقت در حال پرداخت است.

چندی پیش این مقام مسوول گفته بود: در برآورد اولیه تخریب یازده هزار واحد در روستا را داشتیم که باید مجدد از نو ساخته شود، اما در ارزیابی دقیقی که صورت گرفته این تعداد به دو برابر افزایش یافته و به ۲۲ هزار واحد رسیده است.

جودی تصریح کرد: در خصوص واحد‌های تخریبی شهر‌ها نیز برآورد اولیه تخریب ۴۵۰۰ واحد بود که باید از نو ساخته شود که این تعداد به شش هزار واحد افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن کشور افزود: در مجموع در ارزیابی صورت گرفته حدود ۵۳ هزار واحد خسارت دیدند که از این تعداد ۲۸ هزار واحد تخریب شده و نیاز به بازسازی مجدد دارند.

بر این اساس بعد از وقوع زلزله بنیاد مسکن اقدامات لازم را برای تامین اسکان موقت در نظر گرفت و در همان روز‌های اول تفاهم نامه‌ای با قرارگاه خاتم الانبیا برای تامین کانکس منعقد کرد که خوشبختانه این قرارگاه به عنوان پیمانکار تا به امروز کانکس‌های لازم را برای تمامی مناطق روستایی تامین و نصب کرده و در مناطق شهری نیز در چند روز آینده تامین می‌کند.

به گفته مسوولان بنیاد مسکن تا به امروز هیچ کمبودی برای تامین کانکس در این مناطق وجود ندارد.

بازگشت طعم زندگی در مناطق زلزله زده کرمانشاه/ کمتر از یکسال مردم زلزله زده خانه دار می‌شوند

پرداخت ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای زلزله زدگان

 مبلغ ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد در هیات وزیران برای زلزله زدگان در کرمانشاه تصویب و به بانک مرکزی ابلاغ شد.

علیرضا تابش در نشست خبری خود در این خصوص اعلام کرد: سقف  بازسازی تسهیلات مساکن روستایی ۲۵ میلیون و مسکن شهری ۳۵ میلیون تومان است و تعمیر اماکن شهری و روستایی و تجاری ۱۲ میلیون تومان و در خرید لوازم خانگی نیز ۱۰ میلیون تومان تسهیلات است.

تابش درباره کمک بلاعوض گفت: ۲۸۱ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان به صورت هزینه‌ای برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده ناشی از زلزله استان کرمانشاه در اختیار بنیاد قرار گرفته شده است.

وی افزود: کمک بلاعوض برای احداث ۱۱ هزار واحد مسکن روستایی به ازای هر واحد ۵ میلیون تومان، کمک بلاعوض جهت احداث ۴ هزارو ۵۰۰ واحد مسکونی شهری به ازای هر واحد ۶ میلیون تومان، کمک بلاعوض مرمت و تعمیر ۱۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و واحد‌های تجاری به ازای هر واحد ۲ میلیون تومان است.

همچنین کمک بلاعوض تامین لوازم خانگی ۱۵ هزارو ۵۰۰ واحد به ازای هر واحد ۲ ملیون تومان، کمک بلاعوض جهت احداث مسکن شهری به ازای هر واحد ۶ میلیون تومان، کمک بلاعوض تامین اسکان موقت ۴ هزارو ۵۰۰ واحد شهری به ازای هر واحد ۵ میلیون تومان و هزینه‌های پشتیبانی و ارائه خدمات فنی و مدیدیتی و اواربرداری ۸۳ میلیارد تومان است.

 کرمانشاه یک ماه پس از زلزله/ زندگی در حال بازگشت است

 نصب کانکس در تمامی روستا‌های زلزله زدگان

عزیرالله مهدیان معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفتگو با خبرنگار مسکن ، با بیان اینکه اسکان موقت را برای مناطق زلزله زده کرمانشاه شروع کرده ایم، اظهار کرد: در بسیاری از روستا‌های آسیب دیده، اسکان موقت و نصب کانکس انجام شده و ساکنان مشکلی در این زمینه ندارند.

وی تصریح کرد: برای واحدهای مسکونی در شهرها، کانکس هایی برای اسکان موقت آماده کرده ایم که بلافاصله بعد از تکمیل، نصب آنها  آغاز می شود.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن، با اشاره به اینکه مسوولیت اسکان موقت تمامی زلزله زدگان را برعهده دارد، تصریح کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار همکاری می‌کند و اعتبارات لازم در این بخش، تامین شده است.

وی در پایان تاکید کرد: کار آوار برداری و بازسازی در مراحل اولیه همواره به کندی پیش می‌رود و امید است سرعت کار با همکاری مسوولان و دستگاه‌ها افزایش یافته تا زلزله زدگان، دیگر نگرانی نداشته باشند. 

بازگشت طعم زندگی در مناطق زلزله زده کرمانشاه/ کمتر از یکسال مردم زلزله زده خانه دار می‌شوند

براساس این گزارش از هفته پیش پرداخت تسهیلات بازسازی در مناطق روستایی آغاز شده و مردم می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها مراحل لازم برای دریافت تسهیلات را انجام دهند.

بنیاد مسکن کارنامه درخشانی در عرصه بازسازی مناطق زلزله زده به ویژه در زلزله ۶.۶ ریشتری در سال ۸۲ و زلزله ۶.۴ ریشتری در منطقه اهر آذربایجان شرقی برجای گذشته، به طوریکه در ظرف مدت کمتر از یک سال تمامی واحد‌های تخریب شده را بازسازی و واحد‌های تعمیراتی را نوسازی کرد.

 عملیات اجرایی فونداسیون و بتن ریزی واحد‌های احداثی در بسیاری از روستا‌ها مانند روستای چالابکر شهرستان اسلام آباد غرب آغاز شده و در شهر‌های این مناطق به دلیل تهیه نقشه توسط مهندسان ناظر کمی زمان بر شده که به زودی آغاز می‌شود.

بازسازی واحد‌های تخریب شده در این مناطق به گفته مسوولان بنیاد مسکن در کمتر از یک سال به اتمام می‌رسد و امیدورایم در این بازسازی تمامی دستگاه‌های از جمله بانک‌ها در پرداخت تسهیلات کوتاهی نکنند تا شاید مردم این مناطق هم هرچه زودتر به سرپناهی برسند.

گزارش: محبوبه کباری

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار