پزشک آلمانی: محاصره کامل یمن بحران انسانی را در این کشور وخیم کرده است

تانکرد اشتوبه، پزشک آلمانی گفت جنگ، گرسنگی و وبا اوضاع در کشور جنگ زده یمن را روز به روز بدتر کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه اشپیگل؛ یک پزشک آلمانی در توصیف ماموریت انسان دوستانه اش در یمن گفت: با تداوم این محاصره در یمن، بحران انسانی در این کشور روز به روز تشدید می‌شود.

تانکرد اشتوبه، یک پزشک آلمانی که از سوی سازمان پزشکان بدون مرز به یمن اعزام شده بود، اظهار داشت جنگ، گرسنگی و وبا اوضاع در کشور جنگ زده یمن را روز به روز بدتر کرده است. وی با حضور در مناطق جنگی یمن، خواهان اقدام فوری جامعه بین الملل در این باره شد. بیشتر زخمی‌های جنگ یمن، زنان و کودکان هستند و سازمان ملل نیز جنگ یمن را بدترین بحران انسانی حال حاضر جهان اعلام کرده است. به گفته هماهنگ کننده ارسال کمک‌های ضروری سازمان ملل، بزرگترین قحطی جهان از ده‌ها سال گذشته تاکنون در این کشور رخ داده است. سازمان پزشکان بدون مرز نیز درباره بحران یمن گفته است همه گیری بیماری وبا بزرگترین اپیدمی است که در این کشور به ثبت رسیده است.

تانکرد اشتوبه، یکی از پزشکان بدون مرزی که به یمن رفته است در گفت و گو با شبکه تصویری هفته نامه اشپیگل آلمان اظهار داشت دو سال و نیم است که جنگ در یمن این کشور را بیچاره کرده است. به انزوا کشاندن این مناقشه و بی اطلاعی از اوضاع این کشور و به بیانی دیگر اینکه اطلاعاتی راجع به این کشور دریافت نمی‌کنیم، شرایط ویژه‌ای را پدید آورده است.

علاوه بر سازمان پزشکان بدون مرز از دو سازمان امدادگر دیگر نیز ماموریت‌هایی در این کشور داشته اند. پرواز‌های عادی به این کشور صورت نمی‌گیرد و اوضاع این کشور بسیار پرتنش و ملتهب است و یک محاصره تمام عیار و کامل بر این کشور برقرار شده است. با وجودی که عربستان سعودی قول داده است همچنان ورود کمک‌های بشردوستانه و نیز نیرو‌های امدادگر را به این کشور اجازه دهد، اما به وعده خود عمل نکرده است و هر روز که ادوات و وسایل امدادی به این کشور امکان ورود پیدا نمی‌کنند، بحران انسانی در یمن تشدید می‌شود.

این پزشک آلمانی در پاسخ به این سئوال که سازمان‌های بین المللی با چه چالش‌ها و مشکلاتی در یمن مواجه هستند، ابراز داشت از منظر ارسال کمک‌های انسانی و پزشکی در حال حاضر ما با سه چالش بزرگ در یمن مواجهیم، چالش اول وجود مجروحان جنگی است که شمار آن‌ها در جریان جنگ داخلی یمن تنها در بخش‌های کلینیکی و درمانی به ششصد تا هشتصد زخمی می‌رسد که البته اکثر آن‌ها نیز زنان و کودکان یا به تعبیری بهتر، غیرنظامیان هستند. چالش بعدی، سوء تغذیه کودکان تا پنج ساله است که به ویژه از طریق محاصره یمن رو به افزایش است. دارو و مواد غذایی اندکی به این کشور وارد می‌شود و چالش سوم، همه گیری بیماری وباست که تاکنون بیش از نهصد هزار شهروند یمنی را آلوده کرده است.

این پزشک آلمانی در پاسخ به این پرسش که برای بهبود اوضاع چه اتفاقی باید رخ دهد، خاطر نشان کرد باید وسایل و تجهیزات کمکی به این کشور اجازه ورود پیدا کنند که این نکته مهمی است، اما کاری که باید بیش از همه صوزت گیرد آن است که به این مناقشه و درگیری‌ها پایان داده شود. یمنی‌ها به طور باورنکردنی از این وضع در رنج و عذاب هستند و بهبود شرایط در این کشور در زمان حاضر متصور نیست و هر روز که دستیابی به راه حل سیاسی در ارتباط با مناقشه یمن مقدور نشود، غیرنظامیان بیشتری از این شرایط رنج خواهند برد.

این وضع البته با نزدیک شدن به فصل زمستان بدتر خواهد شد و این کشور به لحاظ تامین مواد غذایی نیز بشدت در تنگناست. قیمت‌ها به ویژه قیمت بنزین و نفت که برای سوزاندن در بخاری منازل به آن‌ها نیاز است رو به افزایش هستند و این گرانی به حدی رسیده است که مردم یمن دیگر نمی‌توانند از عهده تامین سوخت برآیند. خلاصه اوضاع در این کشور روز به روز بدتر می‌شود و پایان این وضع نیز اصلا قابل پیش بینی نیست.

شبکه تصویری هفته نامه اشپیگل آلمان، جنگ یمن را جنگی فراموش شده توصیف کرد.

انتهای پیام/

بحران انسانی در پی محاصره یمن به دست ائتلاف سعودی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار