بهترین انشای جدید درباره شب یلدا

بهترین انشای جدید درباره شب یلدا را در اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شب یلدا (چله) یکی از کهن ترین جشن های ایرانی و یکی از شب های مقدس در ایران باستان است. در این شب سپری شدن بلندترین شب سال و بلند شدن روزها در نیم کره شمالی زمین گرامی داشته می شود. شب یلدا در تقویم رسمی ایران باستان از سال 502 قبل از میلاد و در زمان داریوش یکم وارد شد. چله و جشن هایی که در این شب برگزار می شود سنتی , باستانی است. ایرانیان باستان مشاهده می کردند روزها در برخی ایام و فصل ها بسیار بلند می شود در نتیجه می توانند در این روزها از نور خورشید بیشتر بهره ببرند. به دنبال آن این اعتقاد در میان ایرانیان باستان به وجود آمد که روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش است.

 


خواص هندوانه و انار در شب یلدا


مردم دوران باستان از جمله اقدام آریایی دریافتند آخرین روز پاییز و اول زمستان کوتاهترین روز سال است. بلافاصله پس از این زمان روزها به تدریج بلندتر و شب ها کوتاهتر می شود. به همین سبب آن را شب زایش مهر یا خورشید نامیدند و آغاز سال خود قرار دادند. جشن کریسمس مسیحیان هم در همین اعتقاد ریشه دارد. سال در فرهنگ اوستایی با فصل سرد آغاز می شد و واژه سَرِدَ یا سَرِذَ در اوستایی مفهوم سال را می رساند و به معنای سرد و بشارت دهنده پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است. تاریکی نماینده اهریمن بود. چون تاریکی اهریمنی در طولانی ترین شب سال بیشتر می ماند، این شب برای ایرانیان نحس بود و وقتی که فرا می رسید آتش روشن می کردند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شوند.

 بهترین انشای جدید درباره شب یلدا

طراحی سفره شب یلدا


فلسفه شب یلدا


مردم در شب یلدا گرد هم جمع می شدند و شب را با خوردن، نوشیدن و شادمانی به سرمی بردند. سفره ای ویژه برای این شب پهن می کردند و میوه تازه فصل و میوه خشک را در سفره قرار می دادند. سفره شب یلدا را «میزَد» می نامیدند. میوه های تر و خشک، آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان «لُرک» از لوازم این جشن و ولیمه بود. شب چله به افتخار اورمزد و مهر یا خورشید برگزار می شد. این شب را میلاد خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ هم می دانند. درباره این شب دو روایت وجود دارد. یکی آنکه در این شب مهر، از ایزدان باستانی هند و ایرانی به جهان بازمی گردد. برخی پژوهشگران بر این باورند که در این شب پیامبری زاده می شود. شب یلدا در هر دو روایت شب تولد مهر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۱۶:۱۸ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
سلام به همگی
ممنونم عالی بود تشکر ⚘⚘
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
خیلیییییی خوب بووووود