مقام کره جنوبی: چین دیگر حساسیت سابق را درباره سامانه تاد ندارد

یک مقام در کره جنوبی اعلام کرد مشکل میان سئول و پکن درباره استقرار سامانه موشکی آمریکایی تاد حل شده است و چین دیگر به این موضوع حساس نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یک مسئول بلندپایه دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد مون جائه این و شی جین پینگ، رؤسای جمهور کره جنوبی و چین، در نشست اخیر خود مشکل مربوط به استقرار سامانه دفاع ضدموشکی آمریکایی تاد در این کشور را کاملا برطرف کردند.

این منبع -که نخواست نامش فاش شود- گفت: نشست رؤسای جمهور کره جنوبی و چپن این امکان را فراهم کرد که پایه‌های حل و فصل تنش‌ها در شبه‌جزیره کره براساس اصول مهم اعلام شده از سوی دو رئیس جمهور برای مدیریت شرایط، بنا نهاده شود.

او  افزود: «فکر می‌کنم رؤسای جمهور دو کشور مشکل مربوط به سامانه دفاع ضدموشکی تاد را کاملا برطرف کرده‌اند. حتی اگر مسئله تاد کاملا حل نشده باشد، چین دیگر حساسیت سابق را نسبت به این موضوع ندارد.»

این منبع در ادامه گفت: مون و شی ۱۴ دسامبر (روز پنجشنبه) نشستی برگزار کردند که حدود پنج ساعت طول کشید. آن‌ها در این نشست درباره کره شمالی، روابط دوجانبه و مسائل مختلف دیگری گفتگو کردند. رئیس جمهور چین در این گفتگو‌ها تنها یک بار به مسئله سپر ضدموشکی آمریکا اشاره کرد.

او  افزود: «با این نشست ما از یک مانع بزرگ عبور کردیم. اما در خصوص شرایط امنیتی بحرانی که با آن رو به رو هستیم، هنوز موانع دیگری پیش روی ما قرار دارد که باید کاملا رفع شود. ما ضمن رعایت اصول اولیه خود، به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم تا این موانع را از سر راه برداریم.»

رؤسای جمهور کره جنوبی و چین در این گفتگو‌ها در مورد چهار اصل در شبه جزیره کره شامل خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره، حل و فصل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای و بهبود روابط دو کره به توافق رسیدند.

انتهای پیام/

حل شدن اختلاف پکن و سئول بر سر استقرار تاد در کره جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار