جنگل‌های هیرکانی گیلان در چند قدمی ثبت جهانی

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان از فراهم آمدن مقدمات اولیه جنگل‌های هیرکانی استان به عنوان میراث جهانی در یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان  ، محمد رضا عبدالهی معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان گفت: جنگل‌های هیرکانی از بقایای جنگل‌های دوران سوم زمین شناسی هستند و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و با وجود موقعیت خاص آب و هوایی climatic در کرانه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر پوشش جنگلی منحصر به فردی شکل گرفته که به لحاظ تنوع و نقش آن مهم و بسیار ارزشمند است.

وی یاداور شد: حدود دو میلیون هکتار از این جنگل‌ها در ایران و حدود ۲۰ هزار هکتار آن در جمهوری آذربایجان واقع است.

ثبت جهانی جنگل‌ها در یونسکو برای حفظ زیست بوم اهمیت دارند

عبدالهی خاطرنشان کرد: از آنجاییکه جنگل‌های مذکور برای حفظ زیست بوم اهمیت دارند، ثبت جهانی آن‌ها در یونسکو می‌تواند اقدام مناسبی برای این جنگل‌ها باشد که در این راستا پیگیری‌های موثری به عمل آمده و از سال گذشته اقدام‌های اولیه برای ثبت جنگل‌های لیسار تالش، گشت رودخان فومن و سیاهرود رودبار به عنوان میراث طبیعی جهانی صورت گرفته و مراحل نهایی شدن آن در دست انجام است.

عبدالهی گفت: به دلیل گستردگی و ارزشمندی موضوع نیاز به همکاری و تعامل دستگاه‌های دیگر نظیر سازمان جنگل‌ها، محیط زیست و میراث فرهنگی است.

وی افزود: در این ارتباط کتابچه‌ای از سوی نمایندگان دستگاه‌های مربوط تهیه شده که در آن به ویژگی‌های انحصاری و برجسته این جنگل‌ها تاکید شده و در بدو امر ۱۵ مکان (site) معرف جوامع مختلف جنگل‌های هیرکانی برای ثبت جهانی معرفی شده که سه مکان آن در گیلان قرار دارد.

وی گفت: این مکان‌ها به عنوان مناطق حفاظتی تلقی و هیچگونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهند شد و به عنوان منطقه zone مرکزی تلقی می‌گردند، پیرامون مناطق مرکزی، منطقه حائل buffer zone خواهند بود که نقش ضربه گیر را خواهند داشت و در آینده می‌توان مکان‌های کمتر دست خورده دیگری را به محدوده ثبت اضافه کرد.

وضعیت جنگل‌های گیلان

مساحت استان گیلان حدود ۱۴۷ هزار هکتار است، این استان در در کرانه دریای خزر واقع شده است.

در این استان بیش از ۵۶۴ هزار هکتار جنگل وجود دارد که بخشی از جنگل‌های هیرکانی است و دارای گونه‌های با ارزش و منحصر به فردی مانند بلوط، راش، ممرز، توسکا، افرا، انجیلی، سرخدار، ارس و زربین و اکو سیستم متنوع جانوری است.

۵۵ درصد از سطح جنگل‌های گیلان را جنگل‌های انبوه تشکیل می‌دهد و ۲۹ درصد نیمه انبوه، حدود ۱۲ درصد به دلیل نزذیکی به روستا‌ها مخروبه و حدود چهار درصد نیز بیشه زار، درختچه زار و جنگل‌های دست کاشت مصنوعی است.

از نظر توپوگرافی جنگل‌های گیلان در دامنه‌های کوهستانی شمال البزر واقع شده و عموما شیب دار است و ۲۰ درصد از مساحت این عرصه‌ها را جنگل‌های حفاظتی و حمایتی تشکیل می‌دهند.

نظر به اهمیت جنگل‌ها و نقش آن در حیات بشری نیاز است که نگاه حمایتی ویژه‌ای به این بخش معطوف شود و با فرهنگ سازی مثبت در آحاد جامعه، بکار گیری نیروی انسانی تحصیل کرده و تهیه و استفاده از طرح آمایش سرزمین و هدایت تک خانوار‌ها و آبادی‌های پراکنده به روستا‌های پایدار به کمک جنگل شتافت.

انتهای پیام /ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.