بدرقه فصل سازش رنگ ها

مردم مهاباد با برگزاری مراسم ( شه وی چله)،آماده پذیرایی از سرما می شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،پاییز فصل هزار رنگ پر از باران هایی که یادت می آورند هزاران خاطره را،فصلی برای سازش رنگ ها که به انسانه ها حال و هوای خاصی می دهد.

فصل هزاررنگ در جای جای ایران  با مراسم خاصی بدرقه می شود و بلندترین شب سال بهانه ایست برای یک دقیقه بیشتر ماندن فصل خزان و دور هم بودن.

شب چله در مهاباد

آخرین شب فصل خزان به خانواده ها برای دور هم بودن و از کنار هم لذت بردن بهانه ای می دهد و خود می رود.

مراسم طولانی ترین شب سال در مهاباد همانند دیگر مناطق کرد نشین با شکوه خاصی برگزار می شود که به( شه وی چله) معروف است.

مردم مهاباد به رسم بسیاری دیگر از مناطق کردنشین با حضور در شب نشینی و محفل دوستانه  سعی در بهتر گذراندن طولانی ترین شب سال دارند.

نام گذاری یلدا به (شب چله)به این علت است که در باور تاریخی و اجتماعی مردم این منطقه در حقیقت زمستان به دوبخش چله بزرگ و چله کوچک تقسیم شده که چهل روز اول (از اول دی ماه تا دهم بهمن) را چله بزرگ و بیست روز بعدی را (از دهم بهمن تا اول اسفند) چله کوچک می نامند.

بدرقه فصل سازش رنگ ها

شب شروع چله بزرگ(شه وی چله )در مهاباد

در هوای سرد کوهستانی شب یلدای مناطق کرد نشین اعضای خانواده کنار پدربزرگ و مادر بزرگ ها زیر کرسی می نشینند و و لحظه های  به یاد ماندنی و خاطره انگیز را کنار هم سپری می کنند.

شب چله ؛فرصتی برای زنده کردن بازی های محلی

اصلی ترین  ویزگی شب چله در مهاباد ،جمع شدن خانواده ها کنار هم و انجام برخی بازی های بومی محلی به شیوه ای است که معمولا چند روز زودتر مشخص می شود در خانه چه کسی جمع شوند و مشهورترین بازی شب های بلند زمستان (جورابین)را انجام دهند.

بازی های بومی محلی شب چله، جوی صمیمی را بین اعضای خانواده به وجود می آورد.بدرقه فصل سازش رنگ ها

کردها بر این باورند که انجام بازی های بومی محلی شب چله،دارای هیجانات بسیاری است چون تمامی اعضا خانواده و مهمان ها می توانند در ان شرکت نمایند و بساری از بازی های مرسوم این شب محدودیت سنی ندارد و تعداد بازیکنان با توجه به تعداد اعضای داوطلب می تواند متغییر باشد.

 

 مثل گویی و بیت خوانی کردی در شب چله

از دیگر آیین های شب یلدا یا (شب چله)در مهاباد مثل گویی ،چیستان های مشهور و کهن کردی،و خواندن بیت کردی از شاعران نامی منطقه است.

خوردن آجیل مخصوص و میوه های دانه دار مثل انگور،هندوانه و انار در بین مهابادی ها مرسوم است و خانواده ها هنگام دید و بازدید یکدیگر برای هم شیرینی و میوه یا کادویی به رسم یادبود به همراه دارند.

بدرقه فصل سازش رنگ ها

جمع شدن در خانه بزرگ خانواده ها ،ملاقات با خویشاوندان و دوستان و رسیدگی به احوال نیازمندان در همسایگی یا در میان اقوام از دیگر آداب پسندیده و نیکو بین مردم این شهرستان است .

شب یلدا بهانه ای برای از کنار هم لذت بردن و دور شدن از فضای مجازی

در زندگی هایی که دنیای مجازی آن را تسخیر کرده بهتر است غرق در نگاه محبت آمیز اعضای خانواده خود شویم و از بودن هایی لذت ببریم که ارزش بسیاری دارند؛بودن آنهایی که در دنیای امروز پیش می اید که گاهی حسرت یک مهمانی و دور همی پر از بگو بخند و خوشحالی با انها به دلمان بماند.

بدرقه فصل سازش رنگ ها

(شه وی چله) فرصت مناسبی  برای رفع کدورت ها و تجدید دیدار با کسانی است که مدت هاست از انها بی خبریم .به نظر می رسد برخی آیین های کهن بهانه ای دست ما می دهند که در دنیای امروزی ،بیشتر برای هم وقت بگذاریم و از بودن عزیزانمان لذت ببریم .

 

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.