دشتی اردکانی خبر داد

ثبت ۱۳ میلیون سند طی ۹ ماه گدشته در دفترخانه‌ها/۴۰ درصد اقتصاد کشور در دفترخانه‌ها شکل می‌گیرد

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: طی ۹ ماه گذشته ۱۳ میلیون سند در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری که امروز (یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: روز ۶ دی ماه در سالن وزارت کشور مراسم سالروز کانون سردفتران و دفتریاران برگزار می‌شود و در این روز از تمبر کانون سردفتران و دفتریاران رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد اقتصاد کشور در دفترخانه‌ها شکل می‌گیرد، گفت: با این وجود روز سرفتران و دفتریاران در تقویم ثبت نشده و ما هشت سال است که برای ثبت این روز در تقویم درخواست داده ایم.

دشتی اردکانی ادامه داد: ما تقریبا جزء کشور‌های پیشرفته‌ای هستیم که اسناد در آن به صورت الکتریکی ثبت می‌شوند و مردم می‌توانند به صورت آنی یک سند را ثبت کنند، لذا این موضوع موجب جلوگیری از جعل اسناد می‌شود و سرعت یکی دیگر از مزایای ثبت الکترونیک است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: از نمایندگان مجلس تقاضا داریم که حداقل یک بار بودجه کاداستر را افزایش دهند و تثبیت کنند، زیرا بسیاری از پرونده‌هایی که در دستگاه قضا تشکیل می‌شوند به دلیل هیمن اسناد عادی است.

دشتی اردکانی ادامه داد: طی ۹ ماهه گذشته ۱۳ میلیون سند در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است و تهران بیشترین ثبت سند رسمی را داشت.

وی افزود: کانون سردفتران و دفتریاران یک سند با وزارت ارتباطات به منظور گسترش فیبرنوری در دفترخانه‌ها امضا کرد و ۱۰ دفتر در تهران به صورت پایلوت به این سامانه متصل شده است تا دیگر مشکل قعطی اینترنت وجود نداشته باشد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: بیشتر آمار ثبت سند مربوط به اسناد وکالت، خودرو و املاک است.

وی در رابطه با میزان شکایات از دفترخانه‌ها گفت: طی سال‌های گذشته تعداد شکایات از دفترخانه‌ها کاهش پیدا کرده است.

دشتی اردکانی در خصوص اجرای قانون پیش فروش ساختمان گفت: این قانون در اکثر شهر‌ها اجرا می‌شود، اما در تهران هنوز مشکل شناسنامه ساختمان‌ها را داریم که شهرداری اعلام کرده است که در اجرای قانون پیش فروش ساختمان کمک خواهد کرد.

وی گفت:طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که یک ساختمان به چندین نفر به صورت پیش فروش فروخته می‌شد و اجرای قانون پیش فروش ساختمان از این مسله جلوگیری می‌کند و اجرای این قانون یک عزم ملی می‌خواهد، اما عده‌ای نمی‌خواهند این قانون اجرا شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در رابطه با از بین رفتن اسناد مردم در زلزله کرمانشاه گفت:  یکی از خطرات اسناد عادی این است که اگر سند در طی حوادث از بین برود، فرد نمی‌تواند ادعای خود را اثبات کند. در زلزله سرپل ذهاب ۸ دفترخانه به صورت صد در صد تخریب شده بودند و با احداث کانکس دفاتر را دائر کردیم و سازمان ثبت اسناد جزء اولین سازمان‌هایی بود که بعد از زلزله در منطقه حاضر شد و به ارائه خدمات پرداخت.

وی گفت: صاحبان مسکن مهر که خانه آن‌ها در زلزله کرمانشاه تخریب شده است، هیچ مشکلی از بابت ثبت اسناد خود ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار