چغندر کاران جنوب آذربایجان غربی؛ خود کرده‌های بی تدبیر

چغندر کاران جنوب آذربایجان غربی امسال هم با برداشت زیاد محصول چغندر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

چغندر کاران جنوب آذربایجان غربی؛ خود کرده‌های بی تدبیر مشکل داربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،چغندر یکی از سه محصول قدیمی واستراتژیک آذربایجان غربی و از دیرباز در کنار سیب و گندم جزء محصولات استراتزیک استان آذربایجان غربی بوده و سالیان درازی است که کشاورزان به صورت سنتی، اما با آگاهی مناسب از دانش کشت این محصول، وجود ادوات کشاورزی مورد نیاز از مرحله کشت تا برداشت و صرفه اقتصادی، بذر‌های پر بازده ایرانی و خارجی، این محصول را در مزارع خود می‌کارند.

امسال بیش از ۶۳ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت چغندر قند است که از این میزان ۱۷ هزار و ۶۵۰ هکتار در مزارع شهر‌های جنوب استان و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار مربوط به شهرستان مهاباد است.

غنی کردن خاک مزارع کشاورزی با کشت چغندر قند

دارا رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:چغندر از نظر تناوب برای مغذی کردن خاک زمین‌های کشاورزی اهمیت خاصی دارد و با وجود محدودیت ها‌ی کشت این محصول در سال‌های اخیر؛ کشاورزان به دلیل مزایای محصول به محدودیت‌های کشت بی توجه اند.

هر ساله بذر‌های متنوعی از کشور‌های آلمان فرانسه و هلند وارد کشور می‌شود و در حال حاضر بالای ۲۰ نوع بذر در مزارع منطقه کاشته شده است به طوریکه میتوان گفت: ۹۰ درصد کشت چغندر در مزارع منطقه از بذر‌های خارجی است.

ظرفیت مراکز دریافت چغندر قند از کشاورزان

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه کارخانه قند با ظرفیت هزار تن در آذربایجان غربی وجود دارد گفت: در حال حاضر کارخانه‌های قند استان روزانه حدود ۱۵ هزار تن خریداری می‌کنند و علاوه بر آن مقداری هم به صورت ذخیره در محوطه مراکز جمع آوری می‌شود تا بتوانیم به موقع و بدون هیچ مشکلی، چغندر قند را از کشاورزان خریداری کنیم.

محدودیت‌های کاشت محصولات کشاورزی آب بر از زمانی مطرح شد که بحث کم آبی و به دنبال آن احیای دریاچه ارومیه به میان آمد.

علیزاده افزود: در سال گذشته ستاد احیای دریاچه ارومیه سطح زیر کشت چغندر قند را با توجه به ظرفیت هر شهرستان تعیین کرد و بر اساس ابلاغیه ۱ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشتی بود که برای چغندر کاران مهاباد تعیین شده بود که با توجه به درخواست کشاورزان منطقه، پیگیری‌های نماینده و فرماندار شهرستان، و نهاد‌های مربوطه توانستند سطح زیر کشت مجاز چغندر قند را کمی افزایش دهند و طبق قرار داد با کشاورزان منطقه ۱ هزار و ۷۵۰ هکتار عقد قرار داد شده است که باز هم کشاورزان با توجه به صرفه اقتصادی که چغندر قند دارد سطح زیر کشت این محصول را در منطقه به ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار رساندند و تعارضات بخش کشاورزی و کشاورزان حالا دردسر ساز شده؛ که چغندر‌های مانده در حاشیه جاده‌های شهری و روستایی بیشتر به این دلیل است.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:برای کل شهر‌های جنوب استان ۱۷ هزار و ۶۵۰ هکتار سطح مجاز کشت تعیین شده بود که به تفکیک، اشنویه ۱ هزار و ۸۵۰ هکتار، بوکان ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، پیرانشهر ۵ هزار و ۹۴۵ هکتار، شاهین دژ ۴۰۰ هکتار، مهاباد ۱ هزار و ۵۰۰ هکتار، میاندوآب ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار و نقده ۲ هزار و ۷۰۵ هکتار است.

تمهیدات اندیشیده شده به منظور رفع مشکلات در تحویل چغندر قند به مراکز تعیین شده

دارا ادامه داد: تا امروز ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن چغندر از کشاورزان خریداری شده وبه کارخانه جات ابلاغ کرده ایم که کار ذخیره سازی با توجه به شروع فصل سرما به طور جدی انجام دهند و با توجه به مصوبات کمیته پیگیری چغندر قند ما تمام سعی خود را خواهیم کرد تا ۲۰ دی ماه حداکثر چغندر تولیدی را در کارخانه جات چغندر قند استان جمع آوری کنیم.

سردی هوا؛ بلای جان عیار چغندر‌های مانده در حاشیه جاده‌ها

خضری از کشاورزان روستایی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:بیش از ۲ هکتار و نیم از مزرعه ام را چغند کاشته بودم که بیشتر از ۱ ماه بود که محصول را برداشت کرده بودم، اما تا هفته گذشته در حاشیه جاده مانده بود وقتی پیگیر شدم متوجه شدم هنوز چغندر تعدادی دیگر از اهالی روستا را تحویل نگرفته اند و در نوبت مانده ام.

دارا مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی با توجه به اینکه متوسط برداشت چغندر قند در هر هکتار ۶۲ تن است اظهار داشت:هر کیلوگرم چغندر با عیار ۱۶ و به قیمت ۳ هزار و ۹۱ ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

محدودیت در کشت چغندر قند و دیگر محصولات کشاورزی به منظور صرفه جویی در مصرف آب

معروفی از دیگر اهالی روستا گفت:سردی هوا بر کیفیت چغندر‌های مانده اثر گذاشته و از عیار آن‌ها می‌کاهد که به ضرر ما کشاورزان است و از این بابت نگرانیم.

علیزاده رئیس تولیدات گیاهی اداره جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:عمده مشکلات در هدر رفت آب در این بخش به دلیل بالا رفتن دانش کشاورزی محصول با توجه به قدمتی که در منطقه دارد و از طرفی دیگر تولید در سطح بیشتر شده که به سود کشاورزان است.

علیزاده اشاره کرد:چند ماه گذشته هم مشکلی این چنین برای باغداران منطقه پیش آمده بود که آن به علت تاخیر در برداشت سیب مزارع منطقه بودو مقدار زیادی از سیب‌های باغداران در حاشیه جاده به عنوان سیب زیر درختی مشاهده می‌شد.

برداشت زود هنگام چغندر قند

امسال به دلیل آمادگی زود هنگام کارخانه‌های تحویل چغندر قند؛ برداشت هم زودتر از سال‌های قبل آغاز شد و با توجه به اینکه از قبل ظرفیت هر مرکز تعیین شده بود کار تحویل را زودتر آغاز کردند تا بتوانند خوراک روزانه خود را تامین کنند و به تعهدات خود عمل کنند که با توجه به اینکه چغند رقند عیار خاص خود را دارد؛ تسریع در برداشت محصول از عیار آن می‌کاهد و در این میان برداشت زود هنگام زیاد به صرفه کشاورزان نبود.

مراکز دریافت چغندر قند از کشاورزان

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، ضمن اشاره به اینکه برای هر شهرستان، مراکزی به منظور تحویل محصول تعریف کرده اند افزود:برای مهاباد ۳ مرکز در نظر گرفته شده که برای تحویل چغندر قند برداشت شده از ۱ هزار و ۴۰۰ هکتار با کارخانه ارومیه،۲۰۰ هکتار کارخانه خوی و ۲۵۰ هکتار با کارخانه میاندوآب قرار داد تحویل بسته ایم.

در این میان برای شهر‌هایی که خود کارخانه دارند مانند کارخانه قند پیرانشهر؛ هیچ مرکز دیگری در ابلاغیه تعیین نشده است.

باز هم صرفه جویی در مصرف آب/ سیستم‌های آبیاری نوین

رئیس بخش تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در مورد نوین کردن سیستم‌های آبیاری مزارع چغندر گفت:سهم کشت چغندر قند به دلیل احیای دریاچه ارومیه محدود شده و کاهش پیدا کرده که این محدودیت‌ها با تجهیز مزارع به سیستم‌های نوین و مکانیزه آبیاری برای محصولات آب بر نتیجه بخش خواهد بود.

علیزاده افزود:در بحث تجهیز زمین‌های کشاورزی منطقه‌ی ما پیشرفت چشمگیری نداشته و در باغات منطقه بیشتر استفاده می‌شود به طوری که میتوان گفت: از کل ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر، ۱۰ درصد در منطقه مجهز به سیستم نوین آبیاری است.

مدیر تولیدات گیاهی استان اذربایجان غربی هم در این باره اظهار داشت:در کل استان بیش از ۲۰ درصد مزارع چغندر قند مجهز به سیستم نوین و مکانیزه آبیاری هستند.

پیش بینی می‌شود امسال بیش از بیش از ۲ میلیون تن چغندر قند در آذربایجان غربی تولید شود.

با توجه به مطلوب بودن شرایط منطقه برای کشت محصولات مختلف کشاورزی از جمله چغندر قند به نظر می‌رسد رسیدن به یک تعامل بین بخش کشاورزی و کشاورزان راهکار مناسبی باشد.

بخش کشاورزان با ارائه تسهیلات بیشتر به منظور نوین کردن سیستم‌های آبیاری مزارع منطقه و کمک به آبرسانی برای احیای دریاچه ارومیه تا حدی بتواند از ضرر و زیان کشاورزان بکاهد.

در این بین بحث احیای دریاچه ارومیه که چند سالی است مطرح شده و بر بخش‌های مختلف کشاورزی تاثیر گذاشته؛ نیاز به ساماندهی و مدیریت نوینی دارد، زیرا به طور غیر مستقیم بر زندگی معیشتی کشاورزان و مردم منطقه اثر گذاشته و منابع ذخیره آب شرب مردم از جمله سد مهاباد هم، در نوسانات زیادی است.

گزارش از فریبا خضری

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محمد از اصفهان
۱۸:۴۸ ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
ممنون از خانم خضری عزیز بابت تمامی گزارش هاشون