در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

کاهش تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران/ مسیر مبارزه با مواد مخدر در کشور غلط است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه سوم دی‌ماه با حضور کارشناسان به بررسی موضوع مواد مخدر و راه‌های پیشگیری از مصرف آن پرداخت.

کاهش تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران/ مسیر مبارزه با مواد مخدر در کشور غلط استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اعتیاد و راه‌های پیشگیری از آن موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب سوم دی‌ماه بود که با حضور سردار علی مویدی قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید خدری عضو کمیته قضایی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سردار مویدی اظهار کرد: حرکت برشی در موضوع اعتیاد و پرداختن به یک بخش از آن مانع پرداختن به اصل موضوع می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در سال ۲۰۰۶ جهان ۲۰۸ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر داشت که این میزان در پایان سال ۲۰۱۵ به ۲۵۵ میلیون رسیده، یعنی در کمتر از ۱۰ سال بیش از ۴۰ میلیون نفر اضافه شده و نشان می‌دهد که روند افزایش اعتیاد شیب تندی داشته است.

وی با بیان این که طی این ده سال، ۲۳ درصد به مصرف‌کنندگان مواد در دنیا اضافه شده است، گفت: برآورد نرخ شیوع در سال ۲۰۰۶ در حدود ۴/۹ درصد بوده که در سال ۲۰۱۵ به ۵/۳۹ درصد در دنیا رسیده است.

مویدی با بیان این که میانگین نرخ شیوع اعتیاد در ایران از ۵/۳۹ درصد کمتر است، افزود: در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ بیش از ۳۴۵ نوع مواد روان گردان جدید در دنیا شناسایی شده است و در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نوع مواد روان‌گردان در جهان وجود دارد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سال ۲۰۰۱ حدود هفت هزار و ۶۰۶ هکتار زمین در افغانستان زیر کشت رفته بود که این میزان در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳۲۸ هزار هکتار رسیده است و کشور‌ ما نیز که در کنار کانون تولید عظیم مواد مخدر قرار گرفته و قطعا از این افزایش کشت تاثیر می‌گیرد.

وی گفت: در سال ۱۳۹۰ تحقیقی در کشور در کشور انجام شد و مشخص کرد که در ایران ۶/۹ درصد مصرف کننده وجود دارد، اما این میزان در سال ۱۳۹۴ به ۵/۳۹ درصد رسید.

مویدی با اشاره به این موضوع که در این سال‌ها تعداد مصرف کننده در ایران کاهش یافته، افزود: این کاهش بر اساس آمار بوده و اگر ما به واقعیت‌های آماری توجه نکنیم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برنامه‌های این ستاد در سال ۱۳۹۷ گفت: تلاش شده تا اقدامی متمرکز بر علم درباره اعتیاد انجام شود؛ امروز تمرکز بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر مدنظر ما است.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با اعتیاد افزایش یافته و در سطح محلات، مدارس و نیروهای مسلح آموزش داده شده است.

مویدی جمع‌آوری معتادین را کافی ندانست و گفت: حفاظت از فرد معتاد و خانواده وی اهمیت فراوانی دارد.

در ادامه برنامه حجت الاسلام عبدالحمید خدری اظهار کرد: مسیر مبارزه با موادمخدر در کشور را قبول ندارم، چرا که روند خوبی نداشته است.

عضو کمیته قضایی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند مهم‌ترین خطر جامعه اعتیاد است، افزود: ما در جامعه می‌گوییم معتاد متهم نیستند، بلکه بیماراست، اما دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب این گونه نیست.

وی با طرح این سوال که باید دید سیاست‌ها در این زمینه چیست،گفت: سیاست‌ها در این حوزه متزلزل مانده است.

خدری افزود: مگر می‌شود برای مقابله با این موضوع طرحی در مجلس تصویب شود و بعد به شورای نگهبان برود و به تصویب برسد اما برای حل این معضل به کار نیاید؛ آیا افرادی که آن را مصوب کردند متوجه نمی‌شوند که این قوانین بی‌فایده است یا نه.

عضو کمیته قضایی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس معیار عرضه و تقاضا را در بحث مواد مخدر مهم دانست و گفت: ما در ایران فقط در سطح عرضه وارد عمل شدیم و موفق نیز نبودیم ‌و باید در بحث تقاضا وارد شویم.

در ادامه برنامه سردار مویدی گفت: سیاست های مبارزه با مواد مخدر را مقام معظم رهبری ۱۲ سال پیش ابلاغ فرمودند و جهت‌گیری کلی ستاد طی ۴ سال اخیر نیز بر موضوعاتی چون متمرکز شدن بر فرمایشات رهبری، اتخاذ یک استراتژیک واحد و تقویت دانش راهبردی برنامه ریزی است. 

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه چرا در امر پیشگیری از مواد مخدر قوانین تکمیلی نداریم، اظهار کرد: مشکل ما این است که می خواهیم زود به نتیجه برسیم، این در حالی است که بحث اعتیاد فرایندی زمان‌بر است.

 وی با اشاره به اینکه در گذشته به صورت متوازن برنامه ریزی نکردیم، گفت: در استان های شرقی و جنوب شرقی کشور متمرکز شديم، زیرا می دانستیم که از این مسیر آسیب می بینیم.

مؤیدی با اشاره به اینکه در سال 1961 قانون مبارزه با مواد صنعتی در سازمان ملل وضع و در سال 1971 تکمیل شد، افزود: از آن زمان تاکنون هنوز مجلس نتوانسته قانونی را تکمیل کند.

 وی با بیان اینکه بهتر بود مجلس قبل از اینکه به بحث قاچاقچیان ورود پیدا کند، به پیشگیری بپردازد، ادامه داد: زمانی در مصرف ماده مخدر شیشه رتبه دوم جهان را داشتیم، اما امروز این رتبه به سوم رسیده است.

 قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در سیاست ها باید بیش از50 درصد به پیشگیری از اعتیاد بپردازیم، اظهار کرد: نظام براساس قانون ماده 16 ،تعیین می‌کند که 3 تا 6 ماه معتادان را باید نگهداری اجباری کنیم.

مؤیدی با اشاره به اینکه در کل کشور50 تا 60 هزار معتاد متجاهر داریم بیان کرد: بعد از 6 ماه نگهداری از معتادان متجاهر باید به فکر اشتغال و صیانت از آنها باشیم، لذا برای اشتغال آنها بسترسازی صورت گرفته است.

 قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه 6 هزار نفر از معتادان متجاهر بهبود یافته را ساماندهی کرده ایم، خاطرنشان کرد: معمولا بین 15 تا 20 درصد معتادان پاک می مانند. امروز در تهران 935 نفر جمع آوری شدند که 400 نفر آنها معتاد متجاهر بودند، متاسفانه در بیمه سلامتف بحث معتادان گنجانده نشده است.

 وی با تاکید بر اینکه در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر دغدغه مردم را کم خواهیم کرد،گفت: تا رسیدن به وضعیت قابل قبول فاصله داریم.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سال 91 ، هزار و سیصد سازمان مردم نهاد داشتیم که این تعداد امروز به بیش از2 هزار رسیده است.

در ادامه برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحمید خدری نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید کل ارکان اجرایی کشور در بحث مقابله و پیشگیری از مواد مخدر دست به دست هم بدهند، گفت: در لایحه بودجه سال97 اعتبارات بخش پیشگیری‌ از اعتیاد250 درصد افزایش یافت.مبارزه با اعتیاد جهادی بزرگ است و ما باید واقعیت های جامعه را از زبان مردم بشنویم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: هر طرحی که از ستاد مبارزه با مواد مخدر به مجلس بیاید، قطعا ما از آن استقبال می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۴ دی ۱۳۹۶
با مجرمان مواد باید برخورد جدی شود در ملاعام اعدامشون کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۴ دی ۱۳۹۶
سلام فروشندها ی مواد مخدر رو ریشه کن کنید که صاف صاف راه میرند و خلاف میکنن .خواهش میکنم با فروشندهای مواد مخدر برخورد جدی کنید . باتشکر
آخرین اخبار