مزایای اهدای خون برای بدن چیست

آقایان هر سه ماه یکبار ، و خانم ها هر چهار ماه یکبار ، می توانند خون اهدا کنند البته در طول یکسال ، نباید بیش از سه بار انجام شود .

مزایای اهدای خون برای بدن چیستبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آقایان هر سه ماه یکبار ، و خانم ها هر چهار ماه یکبار ، می توانند خون اهدا کنند البته در طول یکسال ، نباید بیش از سه بار انجام شود . حداقل وزن اهداکننده باید ۵۳ کیلوگرم باشد و بعد از اهدای خون ، پس از ۱۵ دقیقه استراحت ، می توان به کار و زندگی روزمره بازگشت . تنها باید تا دو ساعت بعد از خون دادن مایعات بسیار نوشید و تا ۲۴ ساعت ، از انجام دادن کارهای سنگین ، با دستی که خونگیری کرده ایم بپرهیزیم .

 آقایان هر سه ماه یکبار ، و خانم ها هر چهار ماه یکبار ، می توانند خون اهدا کنند البته در طول یکسال ، نباید بیش از سه بار انجام شود . حداقل وزن اهداکننده باید ۵۳ کیلوگرم باشد و بعد از اهدای خون ، پس از ۱۵ دقیقه استراحت ، می توان به کار و زندگی روزمره بازگشت . تنها باید تا دو ساعت بعد از خون دادن مایعات بسیار نوشید و تا ۲۴ ساعت ، از انجام دادن کارهای سنگین ، با دستی که خونگیری کرده ایم بپرهیزیم . راستینه همراه شماست .

فایده اهدای خون برای اهداکنندگان کدامند ؟

جریان خون بهبود می یابد :

اهدای خون مکرر با کاهش غلظت خون به بهبود جریان خون کمک می کند . به این ترتیب لایه داخلی عروق نیز کمتر دچار آسیب و گرفتگی می شود . اهدای خون از خطر سکته قلبی و سکته مغزی نیز می کاهد .

بیماری های نهفته آشکار می شوند :

اهدای خون می تواند در کشف بیماری های نهفته در اهداکنندگان کمک کننده باشد ، زیرا قبل از خون گیری از فرد آزمایش انجام می گیرد .
معمولا در آزمایش فشارخون ، ضربان قلب ، کم خونی و هموگلوبین بررسی میشود هر چند این موضوع نباید سبب شود که شما ، مراجعه ی سالیانه به پزشک خود را کنار بگذارید .

سطح آهن خون متعادل می ماند :

افراد بالغ و سالم حدود ۵ گرم آهن در بدن خود دارند . این آهن اغلب در گلبول های قرمز خون و مغز استخوان جای می گیرد . با هر واحد خون اهدایی معمولا یک چهارم از یک گرم آهن بدن کم می شود . این میزان را می توان با مصرف غذاهای حاوی آهن طی هفته های بعد از اهدا جبران کرد . اهدای خون به تنظیم میزان آهن خون و جلوگیری از تجمع بیش از حد آن در بدن کمک می کند .

 نکته: در صورتی که آهن خون از حد مجاز بالاتر برود ، این عنصر در ارگان های مختلف بدن مثل کبد ، پانکراس ،تخمدان ها ، پوست و مفاصل تجمع پیدا می کند . این وضعیت نامطلوب که تحت عنوان بیماری هموکروماتوز شناخته می شود به ارگان های بدن آسیب جدی وارد می کند . هموکروماتوز می تواند ارثی باشد یا بر اثر کم خونی یا اختلالات دیگر ایجاد شود . اهدای خون مکرر البته با توصیه ی پزشک ، به کاهش سطح بالای آهن در بدن و حفظ سلامت ارگان ها کمک می کند .


 بیشتربخوانید : ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای خون در جامعه


طول عمر بیشتر می شود :

 ۷ اشتباهی که شما را سریعتر پیر می کند و ۱۰ خوراکی ضد پیری از مقالات خواندنی در همین ارتباط است . اما باید اذعان کرد که با هر بار اهدای خون ، می توان زندگی سه نفر را نجات داد و نیاز به خون ، همیشه در تمام نقاط جهان مطرح است . اگرچه اهدای خون برای سلامت فرد اهداکننده مفید است اما نباید فراموش کرد این اقدام با هدف کمک و نجات جان دیگران انجام می شود و اهداکنندگان خون معمولا کمتر دچار برخی بیماری ها به نسبت دیگران هستند . لطفا رازهایی برای افزایش طول عمر را مرور فرمایید .

از بیماری های کبد پیشگیری می کند :

 وجود کبد برای بدن بسیار مهم است . این ارگان به متابولیسم ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها ، چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند . کبد همچنین گلوکز ، ویتامین ها و مواد معدنی را در خود ذخیره می کند و در تصفیه خون و سم زدایی از آن نقش دارد . اهدای خون به کاهش خطر بیماری های کبدی مرتبط با افزایش آهن خون کمک می کند . زیاده روی در مصرف غذاهای سرشار از آهن میزان این عنصر را در بدن بالا می برد . از آنجایی که فقط مقدار اندکی از آهن جذب بدن می شود ، آهن اضافی در قلب ، کبد و پانکراس ذخیره می شود . این موضوع به نوبه خود خطر سیروز و نارسایی کبد ، آسیب به پانکراس و بیماری های قلبی را افزایش می دهد .

 کاهش وزن آسانتر می شود :

 اهدای خون مکرر به کاهش وزن کمک می کند . این موضوع برای افراد چاق و کسانی که در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند مفید است . در واقع با هر بار اهدای خون نزدیک به ۶۵۰ کالری حاصل از چربی سوخته می شود . با این حال نباید به قصد کاهش وزن خون اهدا کرد . همچنین نباید با فاصله خیلی کم انجام شود . توصیه می کنیم قبل از اهدا با پزشک خود درباره وجود حساسیت های مهم نیز مانند : رینیت آلرژیک تب یونجه ، فشار خون بالا ، آسم ، بیماری های عفونی ، کلیوی و مصرف دارو مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید .

 سخن پایانی

۴فایده دیگر اهدای خون برای اهداکنندگان : افزایش خون سازی ،کاهش خطر سکته قلبی ، کاهش خطر ابتلا به سرطان و عملکرد بهتر مغز می باشد .

 منبع: راستینه

انتهای پیام/

فواید اهدای خون برای اهداکننده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار