جالب ترين پيشرفت های پزشكی سال ٢٠١٧+ تصاوير

در سال 2017 میلادی روش‌های درمانی مختلفی برای بیماری‌ها کشف شد، از تایید درمان نابینایی با مهندسی ژنتیک گرفته تا آزمایش خون مصنوعی تولید شده از سلول های بنیادین .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۰۱۷ در حوزه علم پزشکی پیشر فت های جالبی داشت. از تایید درمان نابینایی با مهندسی ژنتیک گرفته تا آزمایش خون مصنوعی تولید شده از سلول های بنیادین و درمان سرطان با سلول های بدن خود بیمار.

درهمین راستا درا ینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

دانشمندان حروف مصنوعی دی ان ای ساختند

موجودات زنده از جفت های اسید آمینو A-Tو G-C ساخته شده اند. این حروف در حقیقت دی ان ای فرد را نشان می دهند و مبنایی برای تمام اطلاعات ژنتیک او در دنیا فراهم می کنند. اما دانشمندان دو حرف جدید غیر طبیعی با مبنای X-Y ساخته اند.  آنها نشان دادند این بخش های مصنوعی می توانند کنار مبنای طبیعی دی ان ای باکتری ای کولای فعالیت کنند. این مطالعه در موسسه Scripps Research Institute در کالیفرنیا انحام شد. این روش برای بهبود درمان ها بسیار کارآمد است و می توان با کمک آن پروتئین های داخل بدن انسان را تغییر داد و اجازه داد داروها برای مدتی طولانی تر در بدن باقی بمانند.

برترین پیشرفتهای علم پزشکی در سال 2017/از تولید خون مصنوعی تا درمان نابینایی

حمله به سرطان با کمک سلول های خونی بیمار

این درمان که CAR T cell نامیده می شود سرطان را با سلول های خونی بیمار از بین می برد. این درمان در حقیقت سلول های بدن بیمار را برمی دارد، آنها را دوباره مهندسی می کند و سپس دوباره به بدن باز می گرداند تا سلول های سرطانی را درمان کنند. در آگوست سازمان غذا و داروی آمریکا نوعی از این درمان به نام  Novartis' Kymriah را تایید کرد که روی سلول های ایمنی بدن کودکان مبتلا  به lymphoblastic leukemia تاثیر می گذارد.   البته هزینه این درمان برای هر نفر ۴۷۵ هزار دلار  است.

برترین پیشرفتهای علم پزشکی در سال 2017/از تولید خون مصنوعی تا درمان نابینایی

 ساخت نخستین رحم مصنوعی برای رشد نوزادان پیش رس

 در یک آزمایش جالب ۸ بره پیش رس درون کیسه های رشد  به مدت چهار هفته نگهداری شدند. این پروژه بسیار موفقیت آمیز بود و بره ها رشد کردند، اعضای بدن آنها نیز توسعه یافت و برای نخستین بار آنها داخل رحم مصنوعی چشمهایشان را گشودند.  دانشمندان تخمین می زنند سه تا پنج سال دیگر این فناوری برای آزمایش میان انسان ها آماده خواهد بود که  گامی بزرگ برای رشد نوزدان پیش رش به شمار می آید.

برترین پیشرفتهای علم پزشکی در سال 2017/از تولید خون مصنوعی تا درمان نابینایی

تایید درمان نابینایی

  نابینایی ژنتیک که leber congenital amaurosis نام دارد اکنون به کمک مهندسی ژنتیک درمان می شود. این درمان توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نیز تایید شده است.

درمان مذکور Luxturna نام گرفته و در حقیقت ویروسی است که به شبکیه چشم بیمار تزریق می شود.  در این ویروس نوعی ژن اصلاح شده که عامل نابینایی در چشم را درمان و نوعی پروتئین مخصوص بینایی تولید می کند که بیمار در حالت عادی قادر به تولید آن نیست. بیماران یک ماه پس از درمان شاهد بهبود بینایی خواهند بود.

برترین پیشرفتهای علم پزشکی در سال 2017/از تولید خون مصنوعی تا درمان نابینایی

درمان اولتراساند برای بیماری آلزایمر

طبق آمار بنیاد آلزایمر از هر سه سالمند یک نفر به دلیل فراموشی فوت می کند. هرچند هنوز راه زیادی برای کشف درمان کامل این بیماری وجود دارد، اما در ۲۰۱۷ میلادی آزمایش های انسانی موفقیت آمیزی در این باره انجام شد. یکی از آنها درمان اولتراسونیک روی پلاک های آمیلوئید بود که اطراف نورون ها جمع می شوند و عامل آلزایمر هستند. محققان استرالیایی  هنگام آزمایش روی موش ها متوجه شدند امواج اولتراساند این پلاک ها را از بین می برند. ۷۵ درصد این موش ها در تست های حافظه عملکرد بهتری از خود نشان دادند و هیچ خسارتی به بافت های اطراف وجودنداشت.

برترین پیشرفتهای علم پزشکی در سال 2017/از تولید خون مصنوعی تا درمان نابینایی

تولید خون مصنوعی

 از اعضای بدن مصنوعی یا قلب های مصنوعی تا ایمپلنت گوش، می توان تقریبا تمام بخش های بدن انسان را جایگزین کرد. اما تا همین اواخر جایگزین کردن خون ممکن نبود. در سال جاری سازمان بهداشت ملی انگلیس(NHS)  آزمایش های ایمنی اولیه را انجام داد. این آزمایش ها شامل ۲۰ نفر بود که مقادیر کمی خون مصنوعی تولید شده از سلول های بنیادی دریافت کردند. هدف کوتاه مدت این تحقیق تولید گلبول های قرمز خون است که بیماری هایی مانند آنمی را درمان می کنند.

منبع: مهر

انهای پیام/

برچسب ها: پیشرفت ، پزشکی ، بیماری ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۷ دی ۱۳۹۶
فکر میکنم وقتش رسیده درمان ایدز رو هم اعلام کنن...
آخرین اخبار