استراتژی توییتری اوباما

در این گزارش بر چگونگی استفاده دشمنان ایران از شبکه‌های اجتماعی و به خصوص توییتر برای براندازی نظام جمهوری اسلامی مروری خواهیم داشت.

نقش توییتر در فتنه 88به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دشمنان انقلاب اسلامی از مدت‌ها پیش برای انتخابات ریاست جمهوری سال 88 برنامه‌ریزی کرده بودند تا بتوانند با به کارگیری روش‌های مختلف، این انتخابات را زمینه‌ای قرار دهند برای روند تغییر نظام یا به قول خودشان رژیم چینج (regime change  ) را در ایران آغاز کنند.

آنها در این مسیر از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که در آن زمان از جدیدترین ابزارهای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی محسوب می‌شد، استفاده زیادی کردند؛ فیس بوک، یوتیوب و وبلاگ‌ها از اصلی‌ترین آنها بودند.

رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌های خود در سال 1392 به موضوع استفاده دشمنان از شبکه‌های اجتماعی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی اشاره کردند که در ادامه فیلم این بیانات را مشاهده می‌کنید.

 

دشمنان ایران با استفاده از این ابزارها می‌توانستند دروغ‌هایی مانند تقلب در انتخابات را به مردم القا کنند یا به عنوان مثال جوانی را که در تصادف کشته شده بود، به دروغ القا می‌کردند که توسط نیروهای امنیتی کشته شده است و به این وسیله مردم را برای حضور در تظاهرات‌های ضد نظام تحریک می‌کردند.

در این میان توییتر یکی از مؤثرترین این ابزارها بود؛ دشمن با استفاده از این شبکه می‌توانست در آن زمان یک پیام دروغ را به سرعت به تعداد زیادی از مردم برساند و با آن پیام دروغ مردم را تحریک کند. آنها با استفاده از توییتر، با قرار دادن حرف‌های خود در قالب پیام‌های مردمی درباره نحوه‌ مخالفت با نظام به عناصر جنبش‌های مخالف نظام خط‌دهی می‌کردند و با دروغ‌های خود مردم را به صورت هماهنگ علیه نظام اسلامی به خط  و تظاهرات‌های خیابانی علیه نظام را سازماندهی می‌کردند.

این روند تا حدی مؤثر بود که معاون سازمان سیا آمریکا (آژانس اطلاعات مرکزی) که بیشتر در بخش برون مرزی فعال است، در آن زمان مصاحبه کرد و گفت ما به جاسوس‌های خود در ایران گفتیم به خانه هایشان برگردند چون اعضای فیس بوک و توییتر به اندازه ده‌ها جاسوس برای ما اطلاعات جمع میکردند.

مرکز سابان (saban center)  متعلق به حیم سابان سرمایه‌دار آمریکایی صهیونیستی و وابسته به مؤسسه بروکینگز (Brookings Institution) است. بروکینگز یک مرکز تحقیقات استراتژیک یا همان اندیشکده آمریکایی است که از قدیمی‌ترین اندیشکده‌های آمریکایی است. این مؤسسه در حوزه تحقیقات و آموزش علوم اجتماعی، مبانی اقتصاد، مدیریت دولتی، سیاست خارجی، اقتصاد جهانی و توسعه، فعالیت دارد. این اندیشکده در گزارش برترین اندیشکده‌های جهان در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ که در دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شد، بانفوذترین مرکز تحقیقات استراتژیک جهان معرفی شد. این مرکز در زمان دولت اوباما از اصلی‌ترین نهاد‌های تصمیم‌سازی دولت محسوب می‌شد تا جایی که رئیس‌جمهور آمریکا هر سال به طور مرتب یک نشست رسانه‌ای با حضور حیم سابان در سابان سنتر برگزار می‌کرد.

نقش توییتر در فتنه 88

نقش توییتر در فتنه 88

نقش توییتر در فتنه 88

نقش توییتر در فتنه 88

نقش توییتر در فتنه 88

در سال 88 چند روز قبل از انتخابات گزارشی با عنوان "کدام راه به سمت ایران" منتشر می‌کند که توسط شش تن از اسراتژیست‌های انستیتو بروکینگز به نام‌های (كنت ام پولاك، دانيل ال باي من، مارتين اينديك، سوزان مالوني، مايكل اي اُ هانلون، بوروس ريدل) تهیه شده بود. این گزارش همچنان با عنوان (Which Path to Persia) در وبسایت انستیتو بروکینگز موجود است و می‌توانید آن را مشاهده کنید. در این گزارش آن‌ها روش‌‌های مختلف برای کنترل ایران را مورد بررسی قرار می‌دهند و در نهایت به یک مدل برای برخورد با ایران می‌رسند و آن را در انتخابات ایران پیاده می‌کنند.

نقش توییتر در فتنه 88

یک هفته بعد از انتخابات در روز جمعه 29 خرداد ماه این مرکز گزارش دیگری با عنوان "استراتژی توییتری اوباما" یا "Obama's Twitter Strategy" منتشر کرد. آن‌ها در این گزارش از آشوب‌های پس از انتخابات در ایران بسیار مشعوف بودند. در این گزارش با اشاره به مبارزات انتخاباتی اوباما در سال 1387 و استفاده وی از توییتر، همین مدل را با توجه پوشش توییتر در ایران برای انتخابات 88 نیز مؤثر می‌داند. در ادامه می‌گوید استفاده از این ابزار‌ها می‌تواند به سرعت اطلاعات را به طور گسترده در ایران منتشر کند و اشاره می‌کند که مبارزات معترضین به نتایج انتخابات در ایران، به رهبری میرحسین موسوی، با استفاده از فیس بوک، یوتیوب و وبلاگ ها تقویت شد و آنان از توییتر استفاده کردند و شمار بی‌سابقه‌ای از معترضین را به خیابان‌های تهران کشاندند.

نقش توییتر در فتنه 88

در این گزارش از سیاست‌های دولت قبلی آمریکا انتقاد می‌شود و با تحسین از اوباما می‌گوید که اوباما باید برعکس بوش به جای تهاجم نظامی و اصلاحات از بالا به پایین، بر روش‌های نرم مانند استفاده از توییتر و اصلاح از پایین به بالا برای تغییر نظام سیاسی در ایران استفاده کند. سپس به استفاده وزارت خارجه آمریکا از توییتر اشاره می‌شود و به عنوان یک حرکت فوق‌العاده به این موضوع اشاره می‌شود که این وزارتخانه از مدیران توییتر خواست برنامه تعمیرات خود را به تعویق بی‌اندازند و تا استفاده از این شبکه اجتماعی برای جنبش معترضین در ایران دچار مشکل نشود. توییتر نیز اعلام کرد که تعمیرات خود را به تأخیر می‌اندازد و این شبکه را بیش از پیش در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این گزارش سپس این اقدام توییتر را هوشمندانه می‌خواند و ابراز می‌دارد که دولت اوباما باید به صورت عمومی از آزادی بیان در ایران حمایت کند تا دولت ایران نتواند شبکه‌های اجتماعی را مسدود کند تا جنبش های مردمی، بدون اینکه به عنوان نمایندگان ایالات متحده شناخته شوند، در صحنه مبارزه با حکومت ایران دیده شوند.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت آمریکا و مدیر اجرایی سایت توییتر بعدها در یک مصاحبه تلویزیونی از این ماجرا پرده برمی‌دارد که در ادامه فیلم آن را می‌بینید.

 

گزارش از امیرحسن محمدپور

انتهای پیام/

تأثیر توییتر در فتنه 88

برچسب ها: توییتر ، فتنه 88 ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۰ دی ۱۳۹۶
انشالله نابودی دولت مردان امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۰ دی ۱۳۹۶
خدا دشمنان اسلام را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۰ دی ۱۳۹۶
خدا دشمنان اسلام را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۰ دی ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا و السعود واسرائیل