ترویج کشت زعفران در اردبیل

کاشت زعفران در اردبیل در حال رواج یافتن است و به گفته کارشناسان، کیفیت محصول تولید شده در این استان بسیار مطلوب است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، کمبود آب در استان اردبیل، از چند سال گذشته مسئولان را به ترویج کاشت محصولاتی که آب کمتری مصرف می کنند، ترغیب کرده است.

از جمله محصولات مناسبی که برای اصلاح الگوهای کشت در استان اردبیل مناسب تشخیص داده شده است، گیاه زعفران است که به طلای سرخ مشهور شده است.

شرایط آب و هوایی اکثر مناطق استان اردبیل برای کشت زعفران مناسب است. به گفته کارشناسان، مرغوبیت زعفران استان ناشی از اختلاف دمای شب و روز است که باعث افزایش مواد شیمیایی آروماتیک می شود.

اختصاص 63 هکتار از زمین های استان برای کشت زعفران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام اینکه در حال حاضر ترویج کشت زعفران در 8 شهرستان این استان انجام می شود گفت: در سال زراعی جاری حدود 63 هکتار از زمین های این استان به کشت زعفران اختصاص یافته بود که از این میزان بیش از 140 کیلوگرم سرگل خالص برداشت شده است.

ترویج کشت زعفران در اردبیل

عدیل سروی با یادآوری روند رو به رشد کشت زعفران در استان اردبیل افزود: دولت برای حمایت از کشت این محصول، 50 درصد هزینه پیاز زعفران را به عنوان یارانه به کشاورزان پرداخت می کند.

فعالیت بیش از 300 نفر در حوزه کشت زعفران

کاشت زعفران در هر هکتار زمین برای بیش از 3 نفر شغل ایجاد می کند. در حال حاضر حدود 300 نفر در استان اردبیل در حوزه کاشت و برداشت زعفران فعالیت می کنند که پیش بینی می شود با ترویج روز افزون کشت این محصول ، در سالهای آینده بر تعداد فعالان این حوزه افزوده شود.

ترویج کشت زعفران به عنوان یکی از راهکارهای اشتغالزایی برای مددجویان کمیته امداد و زنان روستایی ، در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

ترویج کشت زعفران در اردبیل

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) خلخال با اشاره به ترویج کشت زعفران بین مددجویان این نهاد برای رسیدن به خودکفایی مالی گفت: تاکنون چندین نفر از مددجویان این شهرستان با کشت زعفران به خودکفایی مالی رسیده اند.

صفر فتح‌ الله زاده با تاکید بر اینکه کشت موفقیت ‌آمیز زعفران علاوه بر توانمندسازی و خوداتکایی مددجویان موجب رونق اقتصادی منطقه نیز خواهد شد تصریح کرد: مددجویان تحت حمایت که دارای زمین‌ زارعی هستند می‌توانند با مراجعه به این نهاد از تسهیلات اشتغال و خودکفایی برای کشت زعفران بهره‌مند شوند.

برداشت زعفران از پشت بام

کشت گیاه زعفران حتی در باغچه ها و اراضی کوچک هم مقرون به صرفه است. در محله سید آباد اردبیل خانواده ای زندگی می کنند که موفق شده اند از پشت بام منزل خود طلای سرخ برداشت کنند.

آقای خوشحال ، پدر این خانواده گفت: با مطالعه ای که در اینترنت کردم متوجه شدم کاشت زعفران جای وسیعی نمی خواهد . بنابراین با ابتکاری که انجام دادم باغچه ای در پشت بام منزل برای کاشت زعفران درست کردم و امسال در اولین سال محصول دهی ، موفق شدم حدود 100 گرم زعفران خالص را از باغچه پشت بام برداشت کنم.

ترویج کشت طلای سرخ در اردبیل

وی افزود: زعفران کاشت شده در سالهای بعدی محصول بیشتری می دهد و برای برداشت محصول بهتر باید حداقل دو سال صبر کرد.

او با بیان اینکه کاشت و نگهدای گیاه زعفران در باغچه های خانگی می تواند بخشی از اوقات فراغت خانواده ها را به بهترین شکل پر کند ادامه داد: برداشت زعفران شیوه خاص خودش را دارد. اگر ساقه گل را محکم بکشید پرچم گل توی ساقه می ماند و به سختی جدا می شود. «گل زعفران را باید از انتهای شیپوری شکل آن گرفته و بعد از کمی پیچاندن ، بچینی.»

ترویج کشت زعفران در اردبیل

وی گفت: بعد از برداشت محصول ، نوبت جدا کردن پرچم یا سرگل سرخ رنگ زعفران از پرچمک های نارنجی رنگ است. پرچمک ها مصرف غذایی ندارند و برای تولید برخی داروهای گیاهی استفاده می شوند. اما پرچم سرخ رنگ این گیاه ارزش بالایی در آشپزی و صنایع غذایی و دارویی دارد.

به گفته کارشناسان گیاهان دارویی، زعفران از دیدگاه طب سنتی گیاهی گرم است که علاوه بر طعم دهی بی نظیر به غذا، برای درمان بیماریهای افسردگی ، اعصاب و روان و ناراحتی های گوارشی و مشکلاتی مانند روماتیسم مفید است. 

لزوم توجه به صنایع جانبی

آموزش کشت، ایجاد صنایع تبدیلی و صادرات محصولات از ضرورت های لازم برای توسعه زراعت طلای سرخ در کشور است.

به گفته موسی زاده کارشناس جهاد کشاورزی، کمبود صنایع بسته بندی و تبدیلی باعث خام فروشی زعفران می شود و در نتیجه ارزش افزوده بالای زعفران ایران، نصیب کشورهایی مانند اسپانیا می شود.

به گفته وی حمایت از ایجاد صنایعی برای بسته بندی باکیفیت زعفران ، همچنین تولید قرص و اسپری زعفران در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاه محمدی
۰۰:۴۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
من خودم ازخراسان جنوبی پیاززعفران خریدم ومیخوام سمت شهرستان رضی روستای جبارلو بکارم میخواستم برای کاشت مشاوری داشته باشم خواهشن کمک کنین تاازراهنمای های مشاورکشاورزی بهره ببرم ممنون