مظاهریان مطرح کرد:

۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد/ لزوم هدایت سرمایه گذاران به بافت فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق آمار، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد.

۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد/ لزوم هدایت سرمایه گذاران به بافت فرسودهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با بیان اینکه مهمترین دغدغه در بخش مسکن و فعالیت های آن بخش اقتصاد و سبد خانوار آن است، اظهار کرد: هم اکنون میزان اشتغال مستقیم در بخش مسکن 12 درصد، میزان هزینه ای که خانوارها برای خرید مسکن پرداخت کنند در اقشار متوسط 33  و برای دهک های ضعیف جامعه 45 درصد است که این رقم نشان دهنده وضعیت بحرانی در این دهک ها به شمار می آید.
 
وی در ادامه افزود: سهم دولت از کل سرمایه‌گذاری بخش مسکن شهری 0.5 تا 3 درصد است که خبر خوشی برای بخش خصوصی به شمار می آید، زیرا این اعداد نشان می دهد که نقش دولت در سرمایه گذاری این بخش کمرنگ شده و تنها وظیفه نظارت و هدایت داشته است.

مظاهریان با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری اسفند ماه سال 95 میزان کل خانوارها 24 میلیون نفر ثبت شده و بعد خانواری در شهرها به 3.3 و روستاها به 3.5 نفر کاهش یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طبق آمار سال گذشته؛ 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد و تعداد آمار خانه های دوم به 2 میلیون و 100 واحد مسکونی رسیده است.

وی یادآور شد: تعداد واحدهای مسکونی 3 میلیون بیشتر از تعداد خانوارها بوده، که این آمار بسیار متفاوت تر از نُرم جهانی است.

مظاهریان با بیان اینکه از 2 میلیون واحد مسکونی خالی طی 10 سال آینده یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی با رشد اقتصادی  5.4 درصد وارد بازار می شود، گفت: تا 10 سال آینده  نیمی از این واحدها وارد بازار می شوند و این نشان دهنده افزایش قدرت خانوارها است.

بیش از 3 میلیون واحدمسکونی  نیاز به نوسازی دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق سرشماری ها حدود 3 میلیون و 800 هزار واحد مسکونی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که حدود 5 میلیون خانوار با این واحدهای تازه تشکیل شده خانه دار می شوند.

وی با اشاره به اینکه دهک های متعدد جامعه می توانند با سپرده گذاری در حساب صندوق پس انداز یکم، 2 برابر میزان سپرده خود را تسهیلات دریافت کنند، گفت:  طبق آمار 334 هزار نفر تا به امروز در این حساب ها سپرده گذاری کرده و صاحب خانه شده اند.

به گفته وی؛ این سپرده گذاری ها نشان دهنده اعتماد مردم به بازار و دولت هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایده آل ترین نوع پرداخت تسهیلات آن است که 80 درصد از قیمت واحد مسکونی را بانک ها وام دهند، گفت: بر اساس حساب صندوق پس انداز یکم، 50 درصد قیمت خرید یک واحد مسکونی، تسهیلات پرداخت می شود و در شهرهای کوچک این میزان تسهیلات نزدیک به قیمت خرید واحد مسکونی است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی دولت تأمین مسکن سه دهک اول جامعه است، یادآور شد: متأسفانه این دهک ها نه تنها توان خرید مسکن را ندارند، بلکه قادر به سپرده گذاری در بانک‌ها برای دریافت تسهیلات نیستند.

مظاهریان توضیح داد: سه دهک اول معمولا در حاشیه شهرها و مراکز نابسامان شهری و بافت های فرسوده ساکن هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه چشم‌انداز ۱۰ ساله به ما می‌گوید که به ۹ میلیون مسکن در کشور نیاز داریم، گفت: پیش بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده ، موجودی مسکن به ۲۹ میلیون واحد مسکونی برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه  تا سال ۱۴۰۵ جمعیت کشور به ۲۹ میلیون خانوار خواهید رسید، افزود: برای این میزان خانوار تا ۱۰ سال آینده حدود ۵.۳ میلیون خانه برای زوج‌های جوان نیاز داریم .

به گفته وی؛ برای جبران این کمبود و تامین آن باید از ۲.۶ میلیون مسکن خالی موجود در کشور، حداقل۱.۳ میلیون واحد فروخته شود.

35 هزار واحد مسکونی خالی در منطقه یک تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در منطقه یک تهران، 35 هزار خانه خالی وجود دارد، تاکید کرد: سرمایه‌گذاران باید بتوانند در بافت های فرسوده جهت تأمین مسکن اقشار ضعیف جامعه سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه 7 محور در طرح جامع مسکن ترسیم شده است، بیان کرد : مسکن خانوارهای کم درآمد و توسعه بازار استیجار، سکونتگاه های نابسامان شهری، اطلاعات دریافتی زمین با تأکید بر نظام برنامه ریزی شهری و منطقه ای، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، بهبود و توسعه نظام تأمین مالی مسکن و  مسکن روستایی از جمله محورهای طرح جامع مسکن به شمار می رود.

مظاهریان در ادامه به سکونتگاه های نابسامان شهری اشاره کرد و گفت: 140 هزار هکتار بافت فرسوده و نابسامان شهری وجود دارد، بنابراین میزان بافت های فرسوده در کل کشور دو برابر مساحت شهر تهران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در 543 شهر ایران 140 هزار و 902 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که حدود 30 درصد از مجموعه کشور را شامل می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به آنکه تمامی امکانات شهری از جمله بیمارستان و مدرسه در این محله ها و هویت شهرها در این بافت ها وجود دارد،بنابراین  سرمایه گذاری در بافت های فرسوده می تواند، نیاز مسکن را کشور جواب دهد.

به گفته وی؛ در برنامه ششم توسعه بر نوسازی 66 هزار هکتار تأکید شده و باید تا پایان این برنامه این میزان سرمایه گذاری ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: طبق برنامه ششم توسعه بخش خصوصی می تواند 80 هزار میلیارد تومان در این توسعه سرمایه گذاری کند که خوشبختانه در سال گذشته با توجه به رکود موجود در بخش مسکن 60 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفت.

مظاهریان اذعان کرد: سرمایه‌گذاران می توانند از طریق تعامل  و مشارکت با مردم محله و نوسازی از طریق تجمیع پلاک‌های فرسوده و ناپایدار سرمایه‌گذاری کنند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: انبوه سازان باید به طور کامل محله را نوسازی کنند و دولت با در اختیار گذاشتن زمین و با همکاری شهرداری ها می توانند محله را نوسازی کنند این طرح معروف به طرح کلید به کلید است.

رشد 50 درصدی تعداد مبایعه نامه ها در بازار مسکن

وی در ادامه به وضعیت بازار مسکن  اشاره کرد و گفت: طبق آمارها در آذرماه امسال تعداد مبایعه نامه ها  50 درصد نسبت به آذرماه سال گذشته افزایش یافته و این آمارها نشان دهنده رشد بازار مسکن است.

مظاهریان در پایان یادآور شد: باید بپذیریم که بازار هدف ما بافت های فرسوده است و سیاست های دولت و شهرداری ها باید به این سمت هدایت شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار