محبی در جمع شهرداران سراسر کشور:

وظایف قانونی فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها کمتر از مسئولیت‌های عمرانی نیست

دبیر ستاد ملی صبر قوه‌ قضاییه گفت: وظایف قانونی فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها کمتر از وظایف عمرانی نیست.

وظایف قانونی فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها کمتر از وظایف عمرانی نیستبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امید محبی دبیر ستاد ملی صبر قوه‌ قضاییه در همایش شهر ایده‌آل وزارت کشور و در حضور بیش از 1200 شهردار و روسای شوراهای اسلامی شهر اظهار کرد: رویکرد همدلانه مسئولان عالی و اتفاق‌نظر و تعریف مشترکی حاصل شد که این ستاد به عنوان ستادی فراقوه‌ای و ملی کار خود را برای ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت به صورت منسجم دنبال کند.

دبیر ستاد ملی صبر قوه قضاییه با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی گفت: غالب نکات کلیدی و محوری در فرمایشات معظم له ناظر بر کار فوق‌عادت با شتاب متناسب بوده و پیدا کردن سهم و نقش‌آفرینی هر یک از مجموعه‌ها در بحث کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی از اهم انتظارات ایشان است.

شهرداری‌ها و شوراهای شهر بازوی اصلی هر طرح اجتماعی و فرهنگی هستند

محبی لزوم توجه بیشتر به بحران‌های اجتماعی را حیاتی دانست و تاکید کرد: بازوی اصلی هر طرح اجتماعی و فرهنگی مجموعه شهرداری‌ها و شوراهای شهر هستند. تردیدی نیست که شوراها، مجلس‌های محلی و نمایندگان مستقیم مردم و شهرداران نیز منتخب منتخبان مردم هستند؛ از این رو همه تصمیمات کلان در کشور در نهایت باید با این بازوهای اجرایی عملیاتی شود.

دبیر ستاد ملی صبر قوه قضاییه با اشاره به ماده اول قانون تشکیل شوراها عنوان داشت: در این بند صراحتاً یکی از اهداف اصلی تشکیل شوراها را سرعت پیشبرد برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و موارد دیگر ذکر شده است، لذا با پیوند و تطبیق آن با فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسات مذکور به ضرورت نقش‌آفرینی فرهنگی و کار جهادی و پرشتاب در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی می‌رسیم.

محبی ادامه داد: در بندهای 2-4-5-6-7 ماده 71 بررسی وشناخت کمبودها، نیازها و نارسائی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی بهداشت ذکر شده که بهداشت روانی نیز بخش اساسی این حوزه است. بهداشتی که در این قسمت قانون آمده است منظور قانون گزار از بهداشت صرفاً بهداشت فیزیکی نیست، بلکه بهداشت روانی جزء موضوعاتی است که به صورت ویژه و علمی باید مورد اهتمام قرار گیرد.

دبیر ستاد ملی صبر قوه قضاییه افزود: در واقع مشکل و کمبود قانون نداریم، بلکه باید به دنبال مصداق یابی صحیح بر اساس ظرفیت قانونی موجود باشیم.

دبیر ستاد ملی صبر گفت: چقدر از نمادهای شهری در حال حاضر القای آرامش یا بالعکس خشونت می‌کند؟ لذا فعالیت در این حوزه با هیچ خلاء قانونی مواجه نیست، اگر نگوییم که تأکید به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیشتر از موضوعات عمرانی و فنی است لااقل همتراز دیده شده است.

محبی اظهار داشت: انتظار این است ضمن عنایت به راه‌اندازی ستاد‌های صبر در هر یک از استان‌های کشور، همگرائی برای نیل به نهادینه‌سازی صلح، بخشایش و رضایت در نقاط مختلف شکل بگیرد، که شهرداران را می‌توان از اعضای تأثیرگذار این ستادها دانست.

نقش موثر نمادهای اقتباس شده از فرهنگ اصیل در توسعه سبک زندگی ایرانی اسلامی

دبیر ستاد ملی صبر قوه قضاییه با اشاره به سبک زندگی ایرانی اسلامی که در فرمایشات مقام معظم رهبری مکرراً تاکید شده است، گفت: استفاده از نمادهای اقتباس شده از فرهنگ اصیل می‌تواند در تبیین و توسعه سبک زندگی ایرانی اسلامی تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی با ذکر به هم تنیدگی بهداشت روانی و میزان مشارکت اجتماعی شهروندان اظهار داشت: اگر به موضوع بهداشت روانی و اجتماعی توجه نشود تعاملات مختلف خود با شهروندان از جمله وفای به عهد مالی نیز دچار مشکل خواهند شد، چراکه افزایش سرمایه های اجتماعی شهرداری‌ها به آرامش روانی و کاهش آسیب های اجتماعی و روحیه صبر ارتباط مستقیم دارد.

دبیر ستاد ملی صبر قوه قضاییه با اشاره به کاهش سرمایه‌های اجتماعی سرمایه‌های اجتماعی در طول سالیان اخیر همه دستگاه‌ها را در بهبود این روند نقش افرین خواند و افزود: شهرداری می توانند با غالب کردن چهره و ادبیات فرهنگی و اجتماعی موثر عمل کنند.

دبیر ستاد ملی صبر قوه قضاییه با ذکر برخی اسناد بالادستی مبنی بر ضرورت هویت‌سازی محیطی و معماری، گفت: ستاد ملی صبر طرحی با برخی از هنرمندان و سفیران صبر در دست اجرا دارد که با تعامل شهرداری ها با سرعت بیشتر جلو خواهد رفت. وی طرح احداث خیابان صبر در شهرهای مختلف به عنوان اقدامی نمادین در این راستا برشمرد.

دبیر ستاد ملی صبر در پایان سخنان خود به برگزاری دومین همایش ملی صبر در ماه‌های پیش رو اشاره کرد و عنوان داشت: دومین همایش ملی صبر در سطح گسترده‌تری برگزار خواهد شد و یکی از برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده است، تقدیر از شهرداری‌ها و شهرداران برتر فعال در زمینه ترویج فرهنگ صلح، بخشایش و رضایت خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار