جبارزاده در نشست خبری مطرح کرد؛

مردم و نیروی انتظامی آشوب‌ها را جمع کردند/ هنوز بودجه‌ای برای احزاب در سال جاری تخصیص نیافته است

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: خوشبختانه از دیشب آشوب‌ها توسط خود مردم و نیروی انتظامی جمع شد و در اغلب شهر‌ها دیگر مشکلی نداشتیم.

آشوب‌ها توسط مردم و نیروی انتظامی جمع شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز چهارشنبه (13 دیماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: مواضع رئیس جمهور آمریکا در مورد مردم ایران و حمایت او از آشوبگران دل هر ایرانی را به‌درد می‌آورد.

وی ادامه داد: خداوند دشمنان ما را از احمق‌ها انتخاب کرده است و یکی از آنها همین آقای ترامپ است که تصور می‌کند مردم ایران حافظه ضعیفی دارند؛ مردم ایران فراموش نکرده‌اند که ترامپ در میتینگ‌های انتخاباتی‌اش علیه آنها صحبت می‌کرد و اخیراً آنها را تروریست نامیده است.

معاون سیاسی وزیر کشور بیان کرد: مردم ایران فراموش نکرده‌اند که اوباما علیه برجام گام برداشت و چنین گفت که برجام یک ملت تروریست را پول‌دار کرده است، همچنین مردم ایران فراموش نکرده‌اند که ترامپ دریکی از سخنرانی‌هایش برای نام بردن از خلیج فارس از یک واژه مجعول استفاده کرد.

جبارزاده با اشاره به توهین رئیس جمهور آمریکا در گرسنه خطاب کردن ملت ایران اظهار کرد: این صفت گرسنه شایسته بخشی از مردم رنگین‌پوست آمریکا است که در اثر سیاست‌های نژادپرستانه حاکمیت این کشور در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند؛ مردم ایران حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی تحقیر شوند و در فرصت مناسب پاسخ توهین‌های ترامپ را خواهند داد.

وی با اشاره اقدامات دولت یازدهم در ساماندهی فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی تصریح کرد: درطی 4 سال گذشته 55 مورد پروانه تأسیس برای احزاب و گروه‌های سیاسی توسط وزارت کشور صادر شد و به تعبیر وزیر کشور امروز هیچ حزب سیاسی در صف گرفتن پروانه و مجوز نیستند؛ همچنین در طول فعالیت دولت یازدهم با تأسیس 342 شعبه دفاتر احزاب و تشکل‌های سیاسی در استان‌های کشور موافقت گردید؛ همچنین 132 مورد مجوز برای برگزاری کنگره سراسری احزاب سیاسی صادر شد.

جبارزاده به مجوز‌های وزارت کشور برای جبهه‌های سیاسی در طول ۴ سال گذشته اشاره کرد و گفت: مقرر شد به شیوه‌نامه‌ای جهت فعالیت جبهه‌های سیاسی در دولت تدوین شود؛ همچنین 3 جبهه سیاسی در قالب شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب و جبهه رفاه، عدالت و پیشرفت مجوز فعالیت گرفتند که این جبهه‌های سیاسی در دو انتخابات گذشته فعالیت‌هایی را داشتند.

جبارزاده افزود: با تلفیق سه فراکسیون اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل فعالیت رسمی خانه احزاب که پیش از این تعطیل شده بود مجددا از سر گرفته و شروع به فعالیت کرد، همچنین در 10 استان کشور اجازه تأسیس شعب خانه احزاب داده شد.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد:‌ در سراسر کشور جلسات مختلف دانشجویی، اساتید، احزاب، تشکل‌ها و... در طول چهار و نیم سال گذشته بیش از 30 هزار مورد مجوز داده شده که 40 مورد آن مربوط به روز دانشجو است در طی یک سال اخیر 475 مورد مجوز در دانشگاه، 38 مورد مناظره، 98 مورد پرسش و پاسخ، 56 مورد تریبون آزاد و 110 مورد همایش و 263 مورد سایر برنامه‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به فعالیت تشکل‌های اقلیت دینی بیان کرد:‌ در طول فعالیت دولت یازدهم به 58 تشکل اقلیت دینی مجوز داده شد که از این تعداد 28 مورد مربوط به هموطنان زرتشتی، 16 مورد مربوط به ارامنه، 10 مورد مربوط به آشوریان و 3 مورد مربوط به هموطنان کلیمی بود؛ که این مجوز‌ها براساس اصول 13 و 26 قانون اساسی صادر شد.

جبارزاده در خصوص چگونگی اخذ مجوز برای برگزاری راهپیمایی و تجمع ادامه داد: براساس اصل 27 قانون اساسی، کمیسیون ماده 10 احزاب تشکیل شده است که این کمیسیون متشکل از دو عضو قوه قضائیه، دو عضو از مجلس، دو نفر از احزاب و معاون سیاسی وزیر کشور است.

وی افزود: وظیفه اصلی کمیسیون مزبوردریافت درخواست‌های تجمعات تشکل‌های سیاسی است؛ کمیسیون ماده 10 پس از بررسی درخواست‌ها مجوز‌های لازم را که شامل روز و ساعت تجمع و همچنین مکان آن است را صادر می‌کند.مسئولیت تأمین امنیت این تجمعات برعهده نیروی انتظامی است.

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد:‌ علاوه بر قانون اساسی در منشور حقوق شهروندی نیز به حق برگزاری تجمع و راهپیمایی اشاره شده که شهروندان با رعایت قانون می‌توانند از حق عضویت و فعالیت در احزاب، تشکل‌ها و نهادهای مدنی بهره‌مند شوند.

جبارزاده در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین اخبار در خصوص آشوب‌های اخیر گفت: خوشبختانه از دیشب آشوب‌ها توسط خود مردم و نیروی انتظامی جمع شد و در اغلب شهر‌هایی که شب‌های گذشته شاهد ناآرامی بودیم از شب گذشته دیگر مشکلی نداریم.

وی ضمن تشکر از پرسنل نیروی انتظامی که در نهایت عزت و اقتدار ظرف روز‌های اخیر خود را وقف آرامش مردم کرده‌اند، بیان کرد: باید از مردم عزیز کشورمان که پاسداران اصلی نظام و انقلاب هستند نیز تشکر کنم؛ چرا که در اغلب شهر‌ها حضور مردم باعث فروکش کردن آشوب‌ها شد.

معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تجمعی که روز جمعه در پاسخ به آشوب‌های اخیر برگزار می‌شود دارای مجوز است یا خیر گفت: اینگونه تجمعات مردمی است و طبیعتاً خود مردم زمان و مکان آن را تشخیص می‌دهند؛ البته هر نوع تجمعی نیازمند مجوز است چرا که این تجمعات نیازمند هماهنگی‌ها و مقتضیاتی است که مسئولیت آن بر عهده مسئولان منطقه‌ای و استانی است؛ بنابراین برای راهپیمایی روز جمعه کسی از وزارت کشور مجوز نخواسته است و اینگونه مجوز‌ها متناسب با وضعیت هر شهر و استان صادر می‌َشود.

جبارزاده در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ترتیب اثر دادن به پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی مجلس برای تعیین مکان‌هایی جهت برگزاری تجمعات گفت: ما به لحاظ مکانی مشکلی برای برگزاری تجمعات مجوزدار نداریم؛ با این حال تابع قانون هستیم و در صورت مصوبه مجلس و تبدیل آن به قانون موارد لازم را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره مبنی بر چگونگی حمایت و کمک وزارت کشور به احزاب و تشکل‌ها در زمینه‌های مختلف تصریح کرد: دولت برای تأمین هزینه اولیه احزاب کمک‌هایی حداقلی به آنها می‌کند و ما ردیف بودجه‌ای را داریم که با مشارکت خانه احزاب میان احزاب و تشکل‌ها براساس گستره ملی و استانی‌شان به‌عنوان یارانه پرداخت می‌شود، که البته در سال جاری هنوز بودجه احزاب تخصیص نیافته است.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به جلسه‌های اخیر احزاب و وزارت کشور اظهار کرد: در آن جلسه ها همه مدعوین حاضر شدند و در حمایت از نظام انقلاب و دولت برآمده از رأی مردم متفق‌القول بودند و تأکید داشتند که صف افراد دارای مطالبه از آَشوبگران جدا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم همان‌طور که در حوزه اقتصادی میان دولت و بخش خصوصی یک شورای گفت‌وگو برقرار است در حوزه سیاسی نیز یک شورای گفت‌وگو میان دولت و احزاب و تشکل‌ها تشکیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۳ دی ۱۳۹۶
خدانگهدار تون باشد. ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۳ دی ۱۳۹۶
باتشکر از نیروی انتظامی همیشه برای امنیت کشور زحمت می کشند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۳ دی ۱۳۹۶
باید اغتشاشگران را در ملاعام مجازات کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۳ دی ۱۳۹۶
درود بر نیروی انتظامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۳ دی ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۳ دی ۱۳۹۶
خدا دشمنان اسلام را نابود کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۳ دی ۱۳۹۶
انشالله نابودی اسرائیل وامریکا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۳ دی ۱۳۹۶
خدا پشت پناهتون باشه نیروی انتظامی .ممنونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۳ دی ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۳ دی ۱۳۹۶
درود بر نیروی انتظامی
آخرین اخبار