باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا پزشکان بدون کارتخوان از چیزی فرار می‌کنند؟/ بررسی مشکل نبود کارتخوان در مطب برخی پزشکان

حذف دستگاه کارت خوان در مطب برخی پزشکان استان گلستان برای مردم مشکل ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که اقشار مختلف در راستای بهره برداری از امکانات و منابع یک کشور موظف هستند آنرا پرداخت نمایند و در واقع انتقال بخشی از درآمد‌های جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که برای عمران و آبادی کشور هزینه می‌شود.

پرداخت مالیات یک قانون محسوب و در همه کشور‌ها این قانون اجرا می‌شود، اما متاسفانه نگاه برخی فعالان اقتصادی در ایران به مقوله مالیات نسبت به سایر کشور‌های دیگر کاملا متفاوت است و برخی از افراد جامعه تمایلی به پرداخت آن ندارند .

اخیرا برخی مردم با تماس‌های تلفنی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ خواستار پیگیری موضوع نبود کارت خوان در مطب پزشکان شدند.

برخی از این افراد گفتند: بیمارانی که به دلیل بد حالی به این مراکز مراجعه می‌کنند برای رفع مشکلات خود اقداماتی مانند ویزیت و درمان سریع نیاز دارند، اما متاسفانه این روز‌ها در برخی مطب‌ها داشتن نقدینگی حرف اول برای پذیرش بیمار است.
 
آیا پزشکان بدون کارت خوان از چیزی فرار می کنند؟ بررسی مشکل نبود کارت خوان در مطب برخی پزشکان گلستان
 


نبود دستگاه کارت خوان و نارضایتی مردم

 

یک زن میانسال که همسرش مشکل جسمی داشت در این باره گفت: وقتی به مطب پزشک مراجعه کردم با نبود دستگاه مواجه و مجبور شدم مریضم را به علت نبود صندلی گوشه اتاق انتظار گذاشته و به دنبال دستگاه عابربانک بروم.

مرد میانسال دیگری هم گفت: برخی افراد سن بالا کم سواد هستند و دانش استفاده از دستگاه عابربانک را ندارند و اگر تنها به مطب مراجعه کنند برای گرفتن پول از دستگاه دچار مشکل می‌شوند.
 
آیا پزشکان بدون کارت خوان از چیزی فرار می کنند؟ بررسی مشکل نبود کارت خوان در مطب برخی پزشکان گلستان

یک شهروند جوان گرگانی هم در این باره گفت: اغلب اوقات پول نقد همراه ندارم و به دلیل امنیت کارت‌های اعتباری همیشه از آن‌ها استفاده می‌کنم و هنگام مراجعه به مطب چند پزشک مجبور به یافتن دستگاه عابر بانک شدم.
 
آیا پزشکان بدون کارت خوان از چیزی فرار می کنند؟ بررسی مشکل نبود کارت خوان در مطب برخی پزشکان گلستان

دختر جوانی هم گفت: چند وقت قبل مادرم برای یافتن دستگاه عابر بانک مسیر بسیار طولانی را تا مطب پزشک طی کرده بود که در بین راه دچار مشکل جسمی شده بود.
 


پیگیری و تماس با مطب چند پزشک


ما هم بر اساس مصاحبه انجام شده و صحت این قضیه سعی کردیم ابتدا ارتباط تلفنی داشته باشیم با برخی ازاین مطب‌ها تا در خصوص این موضوع صحبت کنیم و علت را جویا شویم.

بعد از تماس و ارتباط با برخی از مطب‌ها دلایل متفاوتی برای حذف دستگاه کارت خوان از مطب و مراکز درمانی خودشان مواجه شدیم مانند: شلوغ بودن مطب‌ها، دکتر‌ها دستور جمع کردن آن را دادند، دلیلی برای وجود دستگاه کارت خوان نیست و اینکه درنهایت اصلا گزارش ارائه شده اشتباه است؛ بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم برای رفع این شبهه با دوربین مخفی به یکی از مراکز درمانی سری بزنیم.
 
آیا پزشکان بدون کارت خوان از چیزی فرار می کنند؟ بررسی مشکل نبود کارت خوان در مطب برخی پزشکان گلستان

پس از چندین پرسش و پاسخ از منشی‌های مطب‌ها به این نتیجه رسیدیم که حق با مردم است و متاسفانه برخی مطب‌ها اصرار به داشتن نقدینگی برای ویزیت دارند و دستگاه کارت خوان ندارند.

در بین صحبت‌های انجام شده با منشی این مراکز یکی از این افراد به نکته قابل توجهی اشاره کرد، همان مالیات.

وی اشاره کرد با توجه به افزایش مالیات پزشکان و عدم تمایل پرداخت آن، این دستگاه را از مطب خود جمع می‌کنند و یا اصلا استفاده نمی‌کنند مانند برخی از مراکز شیمی درمانی که جزو مراکزی است که روزانه بیش از بیست میلیون تومان دریافتی دارد، ولی از کارت خوان استفاده نمی‌کند.
 
آیا پزشکان بدون کارت خوان از چیزی فرار می کنند؟ بررسی مشکل نبود کارت خوان در مطب برخی پزشکان گلستان


  آیا با حذف دستگاه کارت خوان می‌توان از پرداخت مالیات فرار کرد؟


یک کارشناس اقتصادی و مشاور مالیاتی در این باره در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛گفت:  جمع کردن کارتخوان و نبود حساب بانکی یعنی عدم شفافیت در درآمد‌های پزشکان و اگر به صورت مستقیم تاثیر گذار نباشد به صورت غیرمستقیم و از آنجایی که روند محاسبه میزان در آمد‌ها را به تاخیر انداخته و دچار پیچیدگی و دشواری می‌کند تاثیر گذار است.

برای پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص چگونگی وصول مالیات به سراغ مدیرکل امورمالیاتی استان گلستان رفتیم.
 
هزارجریبی مدیر کل امور مالیاتی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛گفت:  همه همکاران ما در این نهاد در تلاش هستند تا در بازدید‌های مستمر خویش به واحد‌های صنفی مختلف مالیات را محاسبه و دریافت نمایند.
 
آیا پزشکان بدون کارت خوان از چیزی فرار می کنند؟ بررسی مشکل نبود کارت خوان در مطب برخی پزشکان گلستان

هزارجریبی گفت: ما با همه بیمارستان‌ها، مراکز خدمات درمانی، تامین اجتماعی و همچنین سامانه مربوط به پزشکان در ارتباط هستیم و آن‌ها هم مکلف هستند تا اطلاعات مورد نظر را به ما انتقال دهند.

وی ادامه داد: این نیست که با حذف دستگاه کارت خوان حق دولت گرفته نشود بلکه با بازدید‌ها از واحد‌های صنفی و تعداد بیماران حق دولت وصول خواهد شد.
 


تعریف قضایی فرار از مالیات و مجازات آن


هاشمیان رییس کل دادگستری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛گفت: هرگونه تلاش قانونی و غیر قانونی برای پرداخت نپرداختن مالیات و حتی کمتر پرداخت کردن مالیات فرار از مالیات محسوب می‌شود. فرار از مالیات جرم عمومی محسوب می‌شودو همه فعلان اقتصادی باید آن را رعایت کنند.
 
آیا پزشکان بدون کارت خوان از چیزی فرار می کنند؟ بررسی مشکل نبود کارت خوان در مطب برخی پزشکان گلستان

هاشیمیان گفت: مصادیق فراوانی وجود دارد که به چند مورد آن اشاره می‌کنم.

۱-تنظیم اسناد ومدارک و دفاتر خلاف واقع به استناد

۲-اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن

۳-ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود و اشخاص ثالث

۴- عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات برارزش افزوده

۵- تنظیم معاملات و قرارداد‌هایی که به نام خود ودیگران و معدیان دیگر برخلاف واقع قانون

۶- خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسهیل اظهار نامه مالیاتی

۷- استفاده از کارت بازرگانی دیگری به منظورفرار مالیاتی

هاشمیان گفت: چندین مجازات در قانون برای افرادی که مالیات پرداخت نمی‌کنند  از جمله حبس به مدت حداقل ۶ ماه تا حداکثر ۲ سال، جزای نقدی از ۲۰ میلیون تا ۸۰ میلیون ریال، شلاق از ۳۱ تا ۷۴ ضربه، محرومیت از حقوق اجتماعی از ۶ ماه تا ۵ سال و انتشار حکم قطعی آن‌ها در رسانه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اگر کسی طبق تبصره ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی، جرایم مالیاتی را مرتکب شود و این جرایم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان باشد الزاما دادگستری در رسانه ملی و روزنامه کثیرالانتشار بعد از صدورحکم قطعی منتشر خواهد شد.

هاشمیان در پایان درخصوص پیشگیری از وقوع جرم عمومی گفت: علاوه بر دستگاه قضایی که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را دارد، همه سازمان‌ها نیز به ویژه خود اداره مالیاتی وظیفه پیشگیری را داردو همه باید هر گونه تخلف را به دستگاه قضا اطلاع رسانی کنند، چون این جرم جنبه عمومی دارد و اگر چنین نشود خود دستگاه هم دچار جرم شده است و مجازات خواهد شد.

بر اساس مصاحبه انجام شده با افراد جامعه به این نیجه رسیدیم که همه مردم تقاضایی مشترک دارند و اینکه همه افراد جامعه از پزشک تا بازنشسته و بازاری‌ها همه باید مالیات پرداخت کنند.

مالیات‌ها با هدف توزیع درآمد‌ها و جلوگیری از عمیق شدن شکاف طبقاتی وضع می‌شوند و وجدان افراد در کنار نظارت قانونی می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.
 

گزارش از گنجا محمودی

انتهای پیام /ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
پزشکی که مالیات نمیده یا کارت خوان را بخاطر فرار از محاسبه درامد و مالیات نصب نمیکنه اساسا قابل اعتماد نیست. حوزه مربوطه ای که به او مجوز طبابت داده خوابش نبره... وقتی مالیات نمیده چطوری جانمان را دستش بزاریم. این پزشک قابل اعتماد و درستکار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۷ دی ۱۳۹۶
به هزینه دانپزشکی ها رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۶ دی ۱۳۹۶
هرآنچه مهران مدیری دربرنامه حاشیه به تصویرکشیده بودحقیقت بودواقعیتی که برای پزشکان ماتلخ بود.